mash out (nødvendig???)

Mortenpip

Norbrygg-medlem
som overskriften sier. nødvendig med mash out??
kanskje ikke nødvendig, men har det noe positivt for seg?
mesker i egen kjele med HERMS og kan begynne varming av vørter med en gang avtapping starter.
 
I teorien så skal vel vørteren bli litt mer lettflytende, slik at man får noe høyere utbytte. Vi gjør det da det likevel skal høyere i temperatur ved koking. Man låser jo også profilen på ølet i og med at ensymene blir denaturert ved utmesk.
 
Låser?
Hvordan låser, hva er det som kan skje etter det

At enzymene jobber fortsatt under skylling og på vei opp i temperatur i kokekjelen.

Hvis man mesker ut varmt og lenge nok så blir enzymene denaturert i mesken og slutter å konvertere. Så da har man "låst" sukkerprofilen i vørteren. Fem-ti minutter ved 78C er vel det som vanligvis blir gjort.
 
Med skylling tar det jo tid før tempen øker i hele mesken. Hvis man ikke bruker batch sparge. Og ved batch sparge når man vel heller ikke 78 grader


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Har mye partiskylling på samvittigheten, og det er ikke noe som forhindrer deg i å nå 78 grader ved denne metoden.
Dersom du ønsker det så kan du ved partiskylling kombinere steget med temperaturheving og skylling ved å tilsette vann som er varmt nok til å heve temperaturen i mesken til 78 grader.

Det er der du er interessert i lav utgjæring, dvs. du har mesket på høy temperatur det er mest interessant å deaktivere enzymene før kok, mere spesifikt β-amylase, hvis ikke kan dette jobbe videre og gi deg en mere gjærbar vørter enn ønskelig.
 
Du kan tenke deg at du f.eks mesker ved 68 grader og deretter bruker en time på kontinuerlig skylling.
Du ønsker ikke at β-amylase skal jobbe videre på vørteren i denne tiden før temperaturen heves til koking.

Når det er sagt så har jeg personlig sjelden et meskeregime der jeg tror utmesk er relevant for å låse sukkerprofilen. Opplever derimot at et meskesteg på over 70 grader gir noe bedre effektivitet men også lavere utgjæring. som f.eks et steg på 72 grader i 20 minutter. Dette fordi noe mer stivelse blir tilgjengelig på så høy temperatur, slik at α-amylase får noe å jobbe med. β-amylase er stort sett allerede deaktivert på grunn av forrige meskesteg/tid.

Hender at jeg hopper over utmesk på "normale" meskeregimer/sukkerprofil og opplever ikke noen særlig forskjell.
 
Tilbake
Topp