White APA.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Skal brygge en white APA (noe som heter det?).Jeg ser for meg en slags versjon av en krysning av Austmann sin Tre Gamle damer og Hansa sin white IPA. Det litt pinlige er at jeg ikke helt husker hvordan disse smaker,men dette er det jeg ser for meg: Et noe uklart øl på 5%, med "belgisk/fenolisk smak" som danser chachacha med friske amerikanske humler.

Er det ikke bare å ta 50% hvetemalt, 50% pilsnermalt, humle friskt med amerikansk humle, og gjære med wlp400?

Noe jeg har oversett?
 
Så ut som en riktig god fremgangsmåte. Satte en belgisk IPA (dog uten hvete) i går selv. Er noen deilig med belgiske toner og amerikanske humler i skjønn forening :)

Lagde en 50/50 hvete og pils med masse citra og raku for 2mnd siden, gjæret dog med wlp300. Mye banan og fruktige toner. Tror jeg vill brukt wlp400 hvis jeg skulle laget den igjen

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Liker godt Tre Gamle Damer, både ølet og historien bak. Hansa White IPA har jeg tilgode å smake.
Ser at Hansa bruker WLP400 og Austmann Wyeast 3522/WLP550

Skal brygge en white APA (noe som heter det?).Jeg ser for meg en slags versjon av en krysning av Austmann sin Tre Gamle damer og Hansa sin white IPA. Det litt pinlige er at jeg ikke helt husker hvordan disse smaker,men dette er det jeg ser for meg: Et noe uklart øl på 5%, med "belgisk/fenolisk smak" som danser chachacha med friske amerikanske humler.

Er det ikke bare å ta 50% hvetemalt, 50% pilsnermalt, humle friskt med amerikansk humle, og gjære med wlp400?

Noe jeg har oversett?
WLP400 ga meg ikke mye fenoler når jeg brukte den til en wit, jeg startet gjæring på 18 grader og økte med en grad dagen opp til 23 grader. Så hvis mere fenol preg er ønsket så ville jeg sett på gjæringstemperatur eller benyttet en gjær som gir mere fenoler f.eks WLP550/Wyeast 3522

Her er en oversikt fra whitelabs angående gjæringstemperatur og fenoler på de forskjellige gjærstammene.
 
Ser ut som en sunn ide du har der i utgangspunktet. Men det er nok riktig som @cjohansen skriver, at en wit skal ha umaltet hvete. Det er vel det som gjør den skikkelig tåkete (ved siden av gjæren, selvfølgelig.)

Jeg gjorde noe lignede det du tenker på med saisongjær (565 og 566, split batch) og omtrent like deler pils- og hvetemalt, og Citra og Cascade. Det ble noe av det mer populære jeg har produsert, men det er krystallklart.
 
Men denne oppfatter jeg i retning belgisk pale ale (over)humlet med amerikansk humle enn en wit?
Austmann tre gamle damer bruker hvetemalt og ikke flaket hvete, samt at gjæren de benytter flokkulerer bedre enn WLP400.
Hansa White IPA bruker også maltet hvete.
 
Men denne oppfatter jeg i retning belgisk pale ale (over)humlet med amerikansk humle enn en wit?
Austmann tre gamle damer bruker hvetemalt og ikke flaket hvete, samt at gjæren de benytter flokkulerer bedre enn WLP400.
Det er ikke jeg som har nevnt witt, men ønsker den uklarheten som witt har.
 
Ja da er vel WLP400 og hvetemalt (maltet eller ennå mer flaket) et godt valg, proteinene fra hveten og WLP400 sin ulyst til å legge seg på rygg burde gi greit uklart øl.
 
Det var gjæren og beskrivelsen som sendte tankene mine i retning wit, og i Wit bruker jeg alltid flaket hvete for den gode uklarheten. Noen hiver attpåtil oppi en spiseskje hvetemel for å sikre seg litt tåke. Min siste Wit med WLP400 og 50/50 pale og flaket hvete ble helt klar, og det er unektelig skuffende, så neste gang kjører jeg i mel for sikkerhets skyld.
 
Jeg lagde en wit med 52% pils, 34% hvetemalt og 10% flaked hvete,3% havregryn, WLP400
Den er uklar så det holder, like uklar nå to måneder etter tapping
image.jpeg
 
Ble inspirert til å lese boken Brewing With Wheat av Stan Hieronymus, som har viet et helt kapittel til hvordan brygge uklart øl, kapittel to
2 Wheat Basics: Why Is My Beer Cloudy
– Partly Cloudy to Cloudy


Det skrives at en protein rast er en viktig faktor. Boken er forøvrig på 510 sider om hveteøl :)
 
Da blir det slik:

32 liter kok
OG: 1.047
IBU: 33

3 kg pilsnermalt
3kg hvetemalt

60 min: 10 gr Citra
10 min: 30 gr Citra + 30 gr Amarillo
0 min: 30 gr Citra + 30 gr Amarillo
Tørrhumle: 30 gr Citra + 40 gr Amarillo
WLP400

Kan vel ikke bli direkte vondt.
 
Da blir det slik:

32 liter kok
OG: 1.047
IBU: 33

3 kg pilsnermalt
3kg hvetemalt

60 min: 10 gr Citra
10 min: 30 gr Citra + 30 gr Amarillo
0 min: 30 gr Citra + 30 gr Amarillo
Tørrhumle: 30 gr Citra + 40 gr Amarillo
WLP400

Kan vel ikke bli direkte vondt.
Hei Stig, den var slett ikke ulik den jeg tappet for noen få dager siden. Brukte litt havre og Galaxy i tillegg. Inspirert av Kinn Skoddehav.
 
Tilbake
Topp