WLP007 og dårlig utgjæring

terminal gravity (FG) er da terminal gravity selv om den er for høy

Ja det er sant, men nå utelukket du akkurat alle problemer som måtte være i gjæringsprosessen.
Altså du forutsetter at gjæren er ferdig med å spise opp alt gjærbart sukker, og cjohansen's problem ligger i at meskeprossesen har medført en vørter som ikke kan gjæres ned til mer enn 60%

Men det kan hende din og min oppfatning av FG er litt annerledes. F.eks ville jeg vært nærvøs med å tilsette ny gjær ved flasking i dette tilfellet. Men jeg har flasket på FG 1.040 og tilsatt ny gjær selv, men det føltes litt risky.

Selv tror jeg også at FG var nådd, men jeg har ikke noen opplysninger som kan fastslå det
 
Sist redigert:
Jeg har hatt lav utgjæring med 1. generasjon 007-gjær (fersk+starter). Har hatt høyere på høyere generasjoner. Jeg er svært nøye med å la starteren få stå lenge kaldt for å få med det lille som fremdeles er i suspensjon (usynlig for det blotte øye). Den står gjerne fem dager kaldt før jeg heller av det meste av starteren
 
Jeg har hatt lav utgjæring med 1. generasjon 007-gjær (fersk+starter). Har hatt høyere på høyere generasjoner. Jeg er svært nøye med å la starteren få stå lenge kaldt for å få med det lille som fremdeles er i suspensjon (usynlig for det blotte øye). Den står gjerne fem dager kaldt før jeg heller av det meste av starteren
Ok. Starter og vasking var et annet aspekt som var interessante med denne gjæren. Syns det var vanskelig å skille gjær fra trub under vasking ettersom det var vrient å bryte opp klumpene...
 
Måtte jo kildesjekke litt når jeg ikke husket korrekt.

Det var i en tidligere tråd her på forumet at Gahr skriver at WLP001har bedre utgjæring enn WLP007.
Men det er jo selfølgelig ikke relevant når det er WLP002 og ikke WLP001 som diskuteres her :(.
@Noget Undergjæret @cjohansen
Det sitatet sier meg lite. Hva mener du, hvor mange % utgjæring mer har WLP001 ift. WLP007 i en typisk vørter.

Produsenten oppgir 73-80% for WLP001 og 70-80% for WLP007

Selv ligger jeg på 78% med WLP007 når jeg mesker på 65 grader, derfor økte jeg mesketemperatur på siste brygg til 67 grader, og fikk utgjæring på 74%, noe som passer bedre til stilen jeg ønsket å brygge, som var basert på bruk av WLP002 som har oppgitt utgjæring til 63-70%
 
Da har jeg rørt opp gjæren to dager på rad, og fått ett poeng for hver gang. Er nå på 1.015,tviler på at den går mye lenger. På den positive siden smaker det knallgodt, så det kan se ut til at jeg uforvarende har laget bælmbart lettøl (2.9%)
 
Trodde det ble sagt at FG var nådd for mange dager siden, :ilike:
 
Kan du utdype dette, mener du altså at vi har FG ved under 60% attenuasjon.
I beg to differ
Når SG ikke lenger blir lavere så kaller man det FG. Det kan skje etter 20% utgjæring for den saks skyld, det kommer an på hvordan vørteren er tilvirket, hvilken gjær du putter i, alkoholstyrke, oksygen osv.

FG er ikke laveste mulig egenvekt en gitt vørter kan ha. For eksempel er det vanlig at en "forced ferment test" (samme gjær og vørter, høyere temperatur, kontinuerlig oksygen) får lavere FG enn hovedbatchen. Du kan også senke FG på de aller fleste øl ved å hive oppi feks Belle Saison.
 
Når SG ikke lenger blir lavere så kaller man det FG. Det kan skje etter 20% utgjæring for den saks skyld, det kommer an på hvordan vørteren er tilvirket, hvilken gjær du putter i, alkoholstyrke, oksygen osv.

FG er ikke laveste mulig egenvekt en gitt vørter kan ha. For eksempel er det vanlig at en "forced ferment test" (samme gjær og vørter, høyere temperatur, kontinuerlig oksygen) får lavere FG enn hovedbatchen. Du kan også senke FG på de aller fleste øl ved å hive oppi feks Belle Saison.
The Final Gravity is the specific gravity measured at the completion of fermentation.

Var den ferdig?
 
For å presisere: foreløpig usikker på milden, den har bare stått en uke. Men måler jeg 1.015 i morgen så flasker jeg lettølet mitt.

Brown alen ga seg på 56%. Inntil noen av flaskene eksploderer så står jeg på det ;)
 
Bortsett fra at du er kjapp til å jumpe på konklusjoner, har du noen tanker om årsaken til 56% ?.
F. eks, siden du er inne på Fast Ferment test og virker fortrolig med den, ble den også kjørt i dette tilfellet?
 
Bortsett fra at du er kjapp til å jumpe på konklusjoner, har du noen tanker om årsaken til 56% ?.
F. eks, siden du er inne på Fast Ferment test og virker fortrolig med den, ble den også kjørt i dette tilfellet?
Nei, aner ikke hva årsaken er, derav tråden :)

Har dessverre ingen test av noen disse ølene. Det er ikke rutine enda. Har en "forced wort test" så jeg kan i det minste bekrefte at vørteren ikke var infisert :) én ting om gangen...
 
Det er vel akkurat det som er problemstillingen i denne tråden :)
Nei, aner ikke hva årsaken er, derav tråden :)

Har dessverre ingen test av noen disse ølene. Det er ikke rutine enda. Har en "forced wort test" så jeg kan i det minste bekrefte at vørteren ikke var infisert :) én ting om gangen...
Var du edru når du brygget og tilsatte gjær, jeg har aldri opplevd noe slikt noengang.
Termometer, pitch rate og oksygenering?
Hvor mye spesialmalt?
Temperaturregime under gjæring?
 
Sist redigert:
Var du edru når du brygget og tilsatte gjær, jeg har aldri opplevd noe slikt noengang.
Termometer, pitch rate og oksygenering?
Hvor mye spesialmalt?
Temperaturregime under gjæring?

Haha. Edru i begge tilfeller. De andre opplysningene er vel spredt rundt i tråden fra før, men for ordens skyld:

Brown ale
Mesk: 68C
70% Pale, 30% Special B, Brown, Crystal
Gjæret på 22C hvis jeg husker riktig
Repitcha fra best bitteren. Litt slumsete med mengden, antageligvis overpitch.
Rista tanken et par minutter

Mild
Mesk: 68C
70% Pale, 30% Victory, crystal
Gjæret på 21C, flytta ut i romtemp (24-ish) etter tre dager (da var det allerede "considerable flocculation"). Rørt opp gjæren med en sleiv på dag 5 og 6.
Ny purepitch pakke, rett i vørteren, 12l.
Rista tanken et par minutter

Bruker thermapen under mesk, ganske sikker på at den er god, men kan jo ta en sjekk med kokende vann og isvann for sikkerhets skyld. Har ikke hatt dette problemet med andre gjær. Heller ikke med best bitteren, som også ble mesket litt høyt og gjæret med WLP007...
 
Tilbake
Topp