Usmak i vørter før gjæring.

Vesterhell

Norbrygg-medlem
Hei dere.

Har da følt den kjipe følelsen av å se 15 liter øl gå rett ned i sluket på badekaret for første gang.
Etter å ha lest i øst og vest så kan det virke som om det dreier seg om taniner/astrigens?

Det jeg vet er at denne usmaken var på plass før gjæring. Jeg klare ikke helt beskrive dette, nærmeste jeg kommer er en utenlandsk tannkrem jeg engang har smakt(ikke veldig behjelpelig).Det legger seg en tørr og besk smak bakerst i ganen som gjør at du ikke får lyst på mer og man føler seg tørr i munnen. Man kan lukte det av ølen også.

Lot ølen stå i 45 dager etter gjæring men smaken er kun marginalt bedre.

Noen som har vært borte i det samme og vet hva det skyldes, muligens forklare/beskrive smaken bedre en meg?
 
Den tørrheten du beskriver får ihvertfall meg til å tenke astringens/taniner, uten at jeg er noen ekspert på området. Kunne det minne om tørrheten du kan få av te?
 
Det var altså vørteren før hovedgjæring som smakte dårlig? Ble den brent under kok?
Jeg mener det ikke var mere svidd i bunn en ved andre ganger jeg har brygget. Begynner å bli en stund siden og elendig bryggelogg fra dagen.
Men usmaken er fortsatt friskt i minnet. Vi følteegntlig at vi hadde gjordt ting ganske bra, men ble litt fulle før vi var i mål.
 
Hvis du beskriver oppskriften og fremgangsmåten er det litt lettere å finne svaret :)
Det var en APA fra Ølbrygging.no Syntes det hele gikk fint under bryggeprossen og vi var godt fornøyd med den, men som skrevet over så ble vi litt fulle mot slutten. Brygg nr 2 en lørdag på BB60Automatic. Lucky Jack APA'en fra Bryggselv ble meget god som vi brygget først på dagen. Vi har nå brygget 11 batcher som 10 har bydd på meget god øl. Kan korn vere en mulighet, for høy/lav temperatur på skylle vann, andre ting?

Her er linken til slik vi prøvde å gjøre det: http://www.olbrygging.no/products/american-pale-ale-apa
 
"Har da følt den kjipe følelsen av å se 15 liter øl gå rett ned i sluket på badekaret for første gang."

Spør Dodraugen, kanskje han vet. ;)
 
Tilbake
Topp