"Bleeder" til mottrykksfyller?

Mortenpip

Norbrygg-medlem
driver med et DIY mottrykksfyller prosjekt. Planen er noe i nærheten av det svensken selger, men billigere.
Er det noen som vet hvor jeg kan gå tak i bleeder som skal slippe ut trykket av flasken når man fyller? Og hvilke trykk det er best at den begynner å "blø"
Helst her i landet, men utaskjærs funker det å
 
Nåleventil er vel det du trenger..

Er ikke helt med på hva du mener med hvilket trykk den skal "blø" på..
Det er hastigheten/mengden på co2 som blør av som har noe å si ikke trykket..
 
Sist redigert:
Ulempen med å bruke nåleventil, er at den ikke oppfører seg likt med gass og væske. Og det er greit å kunne slippe ut litt skum. Proporsjonal trykkavlastningsventil funker bedre. Vet ikke om noen i Norge som selger.
 
Jeg løste det problemet med en liten beholder før nåleventilen..

Proporsjonal trykkavlastningsventil høres ikke veldig billig ut.....
 
Viss man ser for seg en vanlig mottrykksfyller. Veske inn og gass inn på toppen. Lenger ned på røret er det et nytt T-stykke. Tenker no automatisk "bleeder" der. Når man tetter flasken i toppen med gummiproppen som har påfyllingsrøret gjennom og begynner å fylle. Erstatter luften i flasken med veske og ønsker da en ventil som slipper ut den luften automatisk
 
Du vil gjerne kunne justere på denne ventilen,den bestemmer hvor fort du fyller flasken..
Jo fortere du slipper ut luft/co2 jo fortere fylles flasken..
En nåleventil er i så måte automatisk..og justerbar noe du nesten må ha...

Jeg har en liten trykk beholder mellom gass ut fra flasken og nåleventil for å slippe å få skum/øl i ventilen..
 
Du vil gjerne kunne justere på denne ventilen,den bestemmer hvor fort du fyller flasken..
Jo fortere du slipper ut luft/co2 jo fortere fylles flasken..
En nåleventil er i så måte automatisk..og justerbar noe du nesten må ha...

Jeg har en liten trykk beholder mellom gass ut fra flasken og nåleventil for å slippe å få skum/øl i ventilen..
Poster du et bilde av din??
 
Trykker ikke på nåleventilen,justerer den inn så trenger du ikke tenke mer på den..

Jeg bruker denne https://m.aliexpress.com/item/32317...790942-09786-VnYZvQVf&aff_platform=y#autostay

Har fjerner den delen som fester flasken og satt den fast i et borestativ http://m.clasohlson.com/no/Borestativ/40-7141 flyttet fjæren i borestativet så den presser nedover istedenfor oppover..

Biltema har borestativ til 200kr men usikker på om det går ann å flytte fjæra på denne..

Det er innebygget nåleventil i denne men funker ikke optimalt så har satt på en ny..
Fungerer egentlig greit nok den orginale ventilen og men hadde en bedre nåleventil liggende..
 
Sist redigert:
Jeg løste det problemet med en liten beholder før nåleventilen..

Proporsjonal trykkavlastningsventil høres ikke veldig billig ut.....
Smart!
De er ikke så kompliserte. En stålkule som en fjær presser mot utløpet, og en han-mutter for å justere trykket fra fjæra. Det er noe sånt Morebeer bruker i sin, og det blir også løsningen i min minimottrykksfyller.
Det finnes også noen med gummipakning, men de har en tendens til å oscillere, og de trenger aldri å tette helt.
 
Sist redigert:
Har sett mottrykkfyller med den der automatiske. Tror nok den kan lage litt trøbbel med skum/øl, men har ikke prøvd den.
Holder også på med et prosjekt, innimellom, og har landa på TazzaT type løsning. Bruker ellers magnetventiler, også på avblødning (etter nåleventilen). Er vel yrkesskadd etter et langt yrkesliv på elektro/instrument. Må liksom være litt elektrisk..
 
Hvorfor ventil etter nåleventil?
Du vil ha free flow over nåleventilen hele tiden,du trykksetter flasken for å flushe den for luft og så sende innpå øl,ingen grunn til å stenge gass ut..
 
En fordel med den jeg bruker er at det ikke er noe rør som går ned i flaska..trenger bare løfte den 1 cm og smette flaska under og slippe den nedpå så er det tett..
 
Har begynt å bygge med rør nedi jeg. Prøver meg på det først da. Så ut som dn fiffi løsning du hadde.
 
Trykk setter flaska og lar det flushe noen sec.. Lufta forsvinner uansett når ølet blir tappet på..
Om det er like bra som rør til bunn vet jeg ikke men har ikke hatt noe problemer med oxydering så langt..
 
Det kommer vel an på om man er grundig, petimeter eller fullstendig paranoid når det gjelder oksygen. Nivået til Heineken er umulig å få til. Også har vi store kjente som flytter ferdig øl fra tank til tank med trykkluft, har hørt det betegnet som tvangsoksygenering. Hjemmebryggere med gode rutiner og mottrykksfyller havner vel et sted i mellom.
 
Tilbake
Topp