Bryggesoftware: Brewing Day

Folk kommer med mange fine ønsker her. Men, når du først går public, har du tenkt på den horden av mailer du vil få? Jeg ser for meg at det som er nevnt over vil være noe noen folk vil lure på hva egentlig gjør, og hvordan fungerer. Dette er kanskje veldig kjedelig, men et "?" ved siden av slike funksjoner og en "mouse, hover"-dialiogboks vil nok være på sin plass. Ser ser ut til at du utvikler et ganske kraftig verktøy, hvis det fortsetter slik, så for å spare deg for mas så bør du ha en god dokumentasjon på den og.

Men for å være ærlig så hadde jeg droppet kalkiser for gjærstartere, f.eks. Det finnes allerede kalkulatorer for disse. Aner ikke hvor mye tid du har til rådighet, men det vil si at du kommer til å kopiere noe som andre allerede bruker fra før, de kalkisene som finnes er bare en URL unna.

he..he, jepp jeg har tenkt på det. Og jeg har tenkt til å lage endel hjelpetekster rundt om kring før jeg så mye som vurderer og legge dette ut til noe større publikum enn norbrygg ;)

Angående gjærstarter og vannmineraler som er de to litt større tingene jeg har tenkt på, så er ikke dette noe som er prioritert, men noe jeg nok kommer til å lage etter hvert. Både fordi jeg har lyst til å sette meg bedre inn i dette selv, samt at jeg gjerne vil ha det integrert. Men det får bli en gang jeg har endel tid til overs :)
 
Hei. Alt med utregningene her er egentlig ganske greie, bortsett fra det faktum at man ikke vet nøyaktig temperaturfall i hvert steg. Og hvis dette ikke er slik som det er estimert så skulle man begynt med mer vann enn man gjorde. Altså hvis man ser bort fra vann som blir absorbert av malten og sånn, så kan vi si at du skal ende opp med 30 liter, og du har to steg med mesking som hver er på en time. Du regner med at temperaturen faller en grad per time når du mesker, og at du trenger å ha i 2 liter med kokende vann for å få mesketemperaturen opp til steg 2. Dvs. at du begynner med 28 liter vann på steg 1. Når du måler etter steg 1, så har temperaturen falt 3 grader, og du må ha i 3 liter kokende vann isteden, og ender da opp med 31 liter tilsammen. Hvordan løser du det da praktisk slik du gjør det i dag i det tilfellet? Hvis temperaturfallet er mindre, slik at du må tilsette mindre vann, så regner jeg med at du bare heller på nok vann når meskingen er ferdig til at du ender opp på 30 liter?

Ekstra mye vann som følge av for stort temperaturfall betyr enten mer øl, mer igjen i kjelen etter kok eller lengre kok, noe som ikke betyr så veldig mye når det er snakk om størrelser opp til tre liter eller deromkring. Temperaturfall har jeg notater på og lærer sånn sett systemet mitt å kjenne. Dersom jeg i tilegg kan føre inn nøyaktige temperaturer og -fall i brewingday vil jeg jo også kunne oppdatere utstyrsprofilen fra brygg til brygg.

Ang det siste spørsmålet så kan evt. ekstra vann brukes til skylling etter at posen er løftet opp fra kjelen.

Videre vil nok kun ett av stegene være på 60 min, de to andre på ti-femten minutter, og derfor ikke være utsatt for så store temperaturfall.

Det er mulig det kun er jeg som syns denne kalkulatoren hadde vært praktisk, da fortsetter jeg bare å prøve meg frem i brewersfriend :)
 
Ny funksjonalitet

Man kan nå inne på en oppskrift når man editerer den trykke på tannhjulet ved siden av batch size. Da kan man velge om bottles/kegs, fermenter eller post-boil skal være det som er definert som batch size for oppskriften, og også gjøre det som default for nye oppskrifter.
 
Driver forøvrig å ser på BeerXML om dagen, men de som har kommet opp med den "standarden" tror jeg har drukket temmelig mange flasker av eget brygg før de bestemte seg for hvordan den strukturen skulle se ut...
BeerXML hadde vært flott.. Kan da enkelt utveklse oppskrifter med f.eks brukere av beersmith osv. Eller få importert de oppskriftene jeg allerede har der.
 
Spennende å følge dette. Er selv veldig glad i Brewgr ( www.brewgr.com ), men det ser ut til være dødt, til tross av at det er Open Source. Likter godt "stilsjekkeren" som man finner til høyre for oppskriften ---> http://brewgr.com/recipe/26778/death-from-above-wip-american-ipa-recipe?public=true Sikkert mye bry, men nevner det.

Hei. Ølstiler kommer etter hvert, så da blir det også et verktøy noe ala det hvor man ser hvordan man treffer stilen med tanke på de forskjellige parameterne.
 
Ny funksjonalitet
Okay, da er jeg endelig ferdig med noe jeg har holdt på med sånn fra og til over tid, og det er støtte for ølstiler. Det er litt småplukk igjen, men det har kommet langt nok til at jeg har lagt det ut iallefall. Dette vil da si at man kan velge en ølstil inne på en oppskrift, og da får man opp informasjon om hvordan man holder seg til denne stilen.

Foreløpig er ølstilene fra Beer Judge Certification Program (BJCP) lagt inn. Vil gjerne har tilbakemelding på funksjonaliteten, og om noe ikke fungerer som det skal, eller om noen av stilene har feil verdier. Vet det er litt småplukk ved at det kan være litt vanskelig å lese verdier når de kommer tett oppi hverandre, men stort sett er det ikke noe problem :)

Tidlig julegave til deg altså @JEG ;)
 
Holy shit dette blir bra[emoji1303][emoji4]
Gleder meg til å brygge igjen nå.

Har du fundert på hvordan du kan justere grain bill i forhold til ønsket OG?
Spesielt nå som Style chart er påplass, så hadde det vært kjekt å justere seg inn ved å dra i markøren, så justeres maltprofil mtp OG, Humle på IBU osv.

Sikkert en stykke ned på lista di, og det er helt greit, for dette er steinbra som den er[emoji1319]

Spm. Hvis jeg har en oppskrift for 8l, og ønsker å oppskalere den til f.eks 25l for å kjøre en full batch. Vil det gå når du starter brygget, eller kan man bare justere batch størrelse i oppskrift? Vil intigrenser osv skaleres da?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Spm. Hvis jeg har en oppskrift for 8l, og ønsker å oppskalere den til f.eks 25l for å kjøre en full batch. Vil det gå når du starter brygget, eller kan man bare justere batch størrelse i oppskrift? Vil intigrenser osv skaleres da?
Foreløpig har jeg ikke laget noe funksjonalitet for å skalere oppskrift, men det er på (min alt for lange) liste det også :)
Den skaleringen skal da også ta for seg å skalere etter target OG.
Så slik programmet er nå, hvis du endrer batch size fra 8l til 25l uten å endre noe annet, så ender du opp med ganske så tynn skvip ;)
 
Foreløpig har jeg ikke laget noe funksjonalitet for å skalere oppskrift, men det er på (min alt for lange) liste det også :)
Den skaleringen skal da også ta for seg å skalere etter target OG.
Så slik programmet er nå, hvis du endrer batch size fra 8l til 25l uten å endre noe annet, så ender du opp med ganske så tynn skvip ;)
Nettopp[emoji4]
Fram med kalkisen og skalere opp når testbrygget ble perfekt[emoji1303]

Uansett, så vil jeg bruke denne softwaren fremfor de andre fra nå av, da denne er mye lettere å bruke. Topp program[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Må bare berømme dette her, har brygget en apa i dag, og dette fungerer veldig bra. Har brygget en god del brygg, men begynte for ca. 1 år siden å bruke brewersfriend, og var ganske fornøgd med de. Men brewingday er allerede nå mye bedre etter min mening. Har herms, så alt er ikke oppsat i følge de, men de er bare bagateller.
 
Må bare berømme dette her, har brygget en apa i dag, og dette fungerer veldig bra. Har brygget en god del brygg, men begynte for ca. 1 år siden å bruke brewersfriend, og var ganske fornøgd med de. Men brewingday er allerede nå mye bedre etter min mening. Har herms, så alt er ikke oppsat i følge de, men de er bare bagateller.
Takk for skryt :) Når du snakker om HERMS støtte, tenker du da på meskestegene, og at de tilsier at du skal tilføre x antall liter kokende vann for å komme frem til neste steg?
 
Fant du ut om det gikk an å legge inn alarm på humle stega under koking?

Hei @TazzaT. Jeg har nå lagt inn basic støtte for dette, men det er noen små quirks med det. På datamaskiner så fungerer dette bra, så lenge du sørger for at PCen ikke går i dvale mens timeren går (eller lettere sagt, den vil ikke spille noe lyd hvis PCen ikke er på når steget er ferdig, og en web app kan ikke force en PC til å holde seg på.

På mobil/nettbrett kommer det ikke noe lyd, for det er en begrensning der med tanke på databruk at lyder og videoer ikke kan startes uten å brukerinteraksjon. Derimot kan jeg få telefonen/nettbrettet til å vibrere, så det gjøres nå. Men.. dette fungerer ikke hvis telefonen er i dvale når den skal vibrere, og siden en telefon går i dvale temmelig raskt så er det ikke spesielt pålitelig på en mobil.

Skal se på litt mer robuste varianter etter hvert, men nå er det iallefall noe som fungerer bra så lenge du bruker en PC/mac :)
 
Var innpå å testet ganske rett etter første posten din og er inne igjen nå ... Det er muligens noe som er gått helt galt med data om oppskriftene mine.

1) Jeg har to brygg som jeg ikke får slettet. På My brews ligger det to forekomster og det skjer ingenting når jeg klikker på dem.
2) Nå jeg forsøker å starte et nytt brygg (start new brew), så dukker siden opp med mange røde felt med teksten: Entity state does not exist: newbrewrecipe

Om nødvendig kan du "tømme" hele brukeren min slik at det blir en "fresh start" :)

Jeg synes programmet ser veldig bra ut og kunne godt tenke meg å teste litt mer og gi litt innspill, men akkurat nå kommer jeg ingen vei :)

Slenger på et innspill her på tampen: Har du vurdert å legge til rette for å "publisere" oppskrifter? Altså at man kan lenke til en oppskrift f.eks. fra bloggen sin eller om man ønsker å vise fram en oppskrift for å få innspill/kommentarer på den (mange brygger jo sammen og trenger å diskutere oppskriften)?
 
Er det mulig å legge inn en "glemt passord"-funksjon? Jeg testet dette ut for et par uker siden og husker ikke passordet, gitt.
 
Var innpå å testet ganske rett etter første posten din og er inne igjen nå ... Det er muligens noe som er gått helt galt med data om oppskriftene mine.

1) Jeg har to brygg som jeg ikke får slettet. På My brews ligger det to forekomster og det skjer ingenting når jeg klikker på dem.
2) Nå jeg forsøker å starte et nytt brygg (start new brew), så dukker siden opp med mange røde felt med teksten: Entity state does not exist: newbrewrecipe

Om nødvendig kan du "tømme" hele brukeren min slik at det blir en "fresh start" :)

Jeg synes programmet ser veldig bra ut og kunne godt tenke meg å teste litt mer og gi litt innspill, men akkurat nå kommer jeg ingen vei :)

Slenger på et innspill her på tampen: Har du vurdert å legge til rette for å "publisere" oppskrifter? Altså at man kan lenke til en oppskrift f.eks. fra bloggen sin eller om man ønsker å vise fram en oppskrift for å få innspill/kommentarer på den (mange brygger jo sammen og trenger å diskutere oppskriften)?

Hei. Meget mulig at det er noen av endringene som gjør at de "gamle" bryggene gjør at applikasjonen tryner for deg, siden det er gjort mye endringer siden sist. Jeg sjekker det opp jeg, så sier jeg ifra når det burde funke!

Angående publisering av oppskrifter, så er det på trappene sammen med endel andre sosiale funksjoner :)
 
Var innpå å testet ganske rett etter første posten din og er inne igjen nå ... Det er muligens noe som er gått helt galt med data om oppskriftene mine.

1) Jeg har to brygg som jeg ikke får slettet. På My brews ligger det to forekomster og det skjer ingenting når jeg klikker på dem.
2) Nå jeg forsøker å starte et nytt brygg (start new brew), så dukker siden opp med mange røde felt med teksten: Entity state does not exist: newbrewrecipe

Om nødvendig kan du "tømme" hele brukeren min slik at det blir en "fresh start" :)

Jeg synes programmet ser veldig bra ut og kunne godt tenke meg å teste litt mer og gi litt innspill, men akkurat nå kommer jeg ingen vei :)

Slenger på et innspill her på tampen: Har du vurdert å legge til rette for å "publisere" oppskrifter? Altså at man kan lenke til en oppskrift f.eks. fra bloggen sin eller om man ønsker å vise fram en oppskrift for å få innspill/kommentarer på den (mange brygger jo sammen og trenger å diskutere oppskriften)?

Hei, da skal bryggene dine, og de som tilhørte andre som hadde de samme problemene, være slettet. Hvis du lager brygg fra en oppskrift på nytt igjen nå, så burde du ikke få de samme problemene :)
 
Tilbake
Topp