bb 60 brannfare ?

hei
har en bb 60 og fikk høre at disse hadde en produksjonsfeil som gjorde de brannfarlige.
flere som har hørt om dette ?
ble litt skjeptisk på siste brygg,da jeg hadde problemer med å koke opp med full effekt
ikke automatisk jeg har,men tror det er gen 3

bare må høre om det er flere som har problemer med denne
:)
 
At kvaliteten mildt sagt ikke er helt på topp, er ingen hemmelighet, men det med at kjelen skal være brannfarlig, har jeg ikke hørt. Men jeg er særs interessert i å høre om det er noe i det, for jeg har en BB60 III selv. Det er forresten den tredje jeg har, også - de to første klappa sammen.

Det at effekten kunne vært bedre, kjenner jeg igjen. Min yter bare akkurat nok til at det går å bruke den.

Det er synd med den dårlige kvaliteten; kjelen er egentlig grei (minus et par idiotiske detaljer).
 
Brannfalig bryggekjele? Nei nå er det egentligt på tide å stoppe opp og tenke litt. du har en kjele av rustfrittstål og 50-60 liter ikke brenbar veske i den. Hva er brennbart? Toppen 1 meter ledning og litt past i bunn.
Dette er ett forum som jeg liker godt, men makan til krisemaksimering om det ene og det andre som kan gå galt. det være seg ogsygen, co2, kokende vørt fra en kjøler.
Vi har alle utstyr i heimen som er minst like farlig, kaffetrakter, komfyr tørketrommel osv
Slapp av ta en øl og bruk fornuft så går det nok bra, sykkelhjelm er unødvendig når du brygger
 
Brygging beskytter deg da ikke mot fallende gjenstander? Jeg beholder hjelmen på!

Jeg har kjelen stående på en ubehandlet trebenkeplate, og trer en sovepose ned over den når jeg bruker den til mesking. Så om noe inni der skulle begynne å brenne (plast brenner som pokker, det), og jeg satt og slappet av med en øl og brukte fornuften i et annet rom, kunne det fort bli stygt.

Og uansett er det vel interessant om kjelen har en slik feil?
 
Brannfalig bryggekjele? Nei nå er det egentligt på tide å stoppe opp og tenke litt. du har en kjele av rustfrittstål og 50-60 liter ikke brenbar veske i den. Hva er brennbart? Toppen 1 meter ledning og litt past i bunn.
Dette er ett forum som jeg liker godt, men makan til krisemaksimering om det ene og det andre som kan gå galt. det være seg ogsygen, co2, kokende vørt fra en kjøler.
Vi har alle utstyr i heimen som er minst like farlig, kaffetrakter, komfyr tørketrommel osv
Slapp av ta en øl og bruk fornuft så går det nok bra, sykkelhjelm er unødvendig når du brygger

Du må no tåle att vi spør når vi hører om ting som har skjedd !!!
 
Selfølgelig kan du spørre. Men ting tar jo helt av i tråder her. Oksygen og olje, ja det blir kjempe bang, altså ikke bruk olje eller fett på oksygen. En murstein i vaskemaskinen, og kjempebang, ikke vask murstein i vaskemaskinen. En elektrisk maskin skrudd i sammen i Asia kan ta fyr... se deg rund i huset ditt, 90% av alt elektronik du har er skrudd i sammen av en kinamann.
Det vil helst gå godt, med eller uten sovepose. Du er jo stortsett i nærheten når du brygger, jeg liker i allefall det.
Summa summarum, skal vi gå rundt å være redd for alt som kan hende så er det jo faen ikke noe morro igjen.
Senk skuldrene pust dypt og plugg inn bb helvette, brygg øl og kos dere, det har dere fortjent.... liker jeg å tro
 
Selfølgelig kan du spørre. Men ting tar jo helt av i tråder her. Oksygen og olje, ja det blir kjempe bang, altså ikke bruk olje eller fett på oksygen. En murstein i vaskemaskinen, og kjempebang, ikke vask murstein i vaskemaskinen. En elektrisk maskin skrudd i sammen i Asia kan ta fyr... se deg rund i huset ditt, 90% av alt elektronik du har er skrudd i sammen av en kinamann.
Det vil helst gå godt, med eller uten sovepose. Du er jo stortsett i nærheten når du brygger, jeg liker i allefall det.
Summa summarum, skal vi gå rundt å være redd for alt som kan hende så er det jo faen ikke noe morro igjen.
Senk skuldrene pust dypt og plugg inn bb helvette, brygg øl og kos dere, det har dere fortjent.... liker jeg å tro


Så så. Ta det rolige. Det vil helst gå bra. [emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Selfølgelig kan du spørre. Men ting tar jo helt av i tråder her. Oksygen og olje, ja det blir kjempe bang, altså ikke bruk olje eller fett på oksygen. (...)

Det er fritt valg å svare på slike tråder som dette. Trådstarter har noe han genuint lurer på, og det er det dette forumet er til. Kommentarer/svar som du kommer med her er jo nesten utelukkende negative, og gjør at folk kvier seg for å spørre om ting de lurer på. Neste gang du ser et spørsmål eller et innlegg du bedømmer som idiotisk, kan du vel rett og slett la være å svare? Dersom bryggmaskinen har en feil som gjør at kontrollenheten kan ta fyr, kan det fortsatt spre seg til underlaget eller brennbare ting i nærheten - selv om selve kjelen i rustfritt eller innholdet ikke er brennbart. Spørsmålet til trådstarter må jo derfor være gyldig?!

Trådstarter; Ikke la være å poste spørsmål om ting du lurer på!
 
hei
har en bb 60 og fikk høre at disse hadde en produksjonsfeil som gjorde de brannfarlige.
flere som har hørt om dette ?
ble litt skjeptisk på siste brygg,da jeg hadde problemer med å koke opp med full effekt
ikke automatisk jeg har,men tror det er gen 3

bare må høre om det er flere som har problemer med denne
:)
Problemene med å koke opp med full effekt kan ofte komme av fastbrent "subb/bøss" i bunnen av kjelen, som gjør at temperatursikringen slår ut og kobler ut varmeelementet. Dette problemet forekommer oftest ved brygging av hveteøl hvor det vil bli mye "subb/bøss" av hvetemalten som lett svir seg ved temp. økning på full effekt, da det også er litt lite rom mellom bunnen av kjelen og bunnen av maltrøret/falskbunn.
Om du bruker maltrøret kan du forsøke å heve det noen cm ved temperaturøkninger, og kanskje begrense effekten til 80-90%?
 
Denne har ikke maltrør
Og den er perfekt rengjort
Snakker her om det som kan svi seg under mesking/koking i pågående brygg, og ikke "gamle synder" ;)
Om det er mye hvete i maltblandingen ville jeg nok ikke brukt full effekt ved oppvarming til neste meskesteg, eller utmesk, og i tillegg sirkulert vørten med pumpe om du har det?
 
Problemene med å koke opp med full effekt kan ofte komme av fastbrent "subb/bøss" i bunnen av kjelen, som gjør at temperatursikringen slår ut og kobler ut varmeelementet. Dette problemet forekommer oftest ved brygging av hveteøl hvor det vil bli mye "subb/bøss" av hvetemalten som lett svir seg ved temp. økning på full effekt, da det også er litt lite rom mellom bunnen av kjelen og bunnen av maltrøret/falskbunn.
Om du bruker maltrøret kan du forsøke å heve det noen cm ved temperaturøkninger, og kanskje begrense effekten til 80-90%?

Ja bruker pumpe
Har ikke hatt problemer med fastbrenning noen gang
Kun litt som har latt seg fjerne enkelt
 
Foresten, er det ett rykte eller har du noe håndfast å komme med om noen som faktisk har tatt fyr? (har aldri hørt om det før)
Jeg har vært medlem av dette forumet noen år nå. Alltid fått hyggelige, saklige svar. Mange med masse kompetanse som virkelig legger seg i selen for å hjelpe andre opp på sitt eget nivå eller høyere. Her inne finner man alt fra "kjøkkenbrygger" til de som driver i komersiell virksomhet.
Men dine innlegg i denne tråden synes jeg bryter med alle disse opplevelsene. Enten skjønner jeg ikke din form for humor, eller så er du delvis eller helt blottet for evnen til å konsekvensvurdere det du driver med. Det har vært flere branner i forbindelse mde brygging. Selv hadde jeg en BB 30 (1 gen.) som tok fyr under koking. Jeg var tilstede og ingen annen skade enn mye sur røyk og en ubrukelig kinakoker. Oksyken og fett har flere liv på samvittigheten. Ser man den effekten mange trenger til sine bryggerier er det absolutt viktig at man benytter seg av fagfolk ved slike byggeprosjekter.
Min anbefalning er å svare på de spørsmål som blir stilt, sykkelhjelm er til for å beskytte det som er inne i hode mot slag, det hjelper lite eller ingenting mot ekko! Godt nytt bryggeår!
Riktig nok et kjølehjørne, men både VV beredere og vannkokere tar fyr...
http://www.smaalenene.no/lokale-nyh...i-hjemmebryggeri-mye-er-odelagt/s/5-38-117608
 
Noe som faktisk kan lage brann i et bryggeri er de ferdigstøpte powerkablene som gjerne følger med. Da jeg ved en tilfeldighet kom borti nettstøpslet på Speidelen midt under kokinga, oppdaget jeg at den var så varm at jeg hadde problemer med å ta på den. Veggkontakten og veggen rundt var også veldig varme. En sjekk i veggen viste at alt var OK der. Klipte av støpslet og satte på et nytt. Alt OK!
Ta gjerne en sjekk på ferdigstøpte kabler, skjøteledninger o.l. Feil forekommer, særlig på ting som trekker mye strøm. F.eks en kokekjele som trekker max av en 16A-kurs.
 
Det er vel grunnen til at man nå skal koble varmtvannsberederen direkte og ikke via støpsel og stikk.

Er for øvrig lurt sjekke støpselet på varmtvannsberederen også. I motsetning til bryggeren er den alltid i bruk og sjeldent overvåket.
 
Det er vel grunnen til at man nå skal koble varmtvannsberederen direkte og ikke via støpsel og stikk.

Er for øvrig lurt sjekke støpselet på varmtvannsberederen også. I motsetning til bryggeren er den alltid i bruk og sjeldent overvåket.

Jeg gir meg over, du mener att Glamox, Izo og hva de heter som produserer varmtvannsberedere har dårligere kvalitets kontroll enn det du klarer å fikle til i kjelleren i ditt bryggeri? har du hørt om ISO 2006? tror du kan være helt trygg her.
 
Tilbake
Topp