Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Nøgne Ø Sunturnbrew

OG 1.104/ 26*P, 50 IBU, 11%alc.

28% Maris Otter
25% Peated malt
20% Rye malt
10% Munich 25 EBC
10% Wheat malt
5% Caramalt
2% Roasted barley

Meskes på 63*C i 60minutter
72 *C i 15 minutter
78*C utmesk

Siles av til gravity 1.094/23,5*P
Kokes i 90 minutter
Bitterhumle Columbus til 50 IBU
Demararasukker til OG 1.104/ 26*P om nødvendig
5 g/l Chinook i whirlpool
2 g/l Nelson Sauvin i Whirlpool
Gjæres med nøytral engelsk alegjær (vi bruker wlp007) ved 20*C
Kjøpte et ferdig sett med Solsnu. Husker desverre ikke leverandør i farta. Gjæret med S 33 . Tilsatt 200 gram vanlig sukker. Ble veldig godt og ikke så veldig ulik originalen. Fikk litt for lav OG og trøblet litt med gjæringen.ca 7 % .
Har brygget en til som står til gjæring tilsatt hjemmelaget kandisirup. Spent på den.
 
Kjøpte et ferdig sett med Solsnu. Husker desverre ikke leverandør i farta. Gjæret med S 33 . Tilsatt 200 gram vanlig sukker. Ble veldig godt og ikke så veldig ulik originalen. Fikk litt for lav OG og trøblet litt med gjæringen.ca 7 % .
Har brygget en til som står til gjæring tilsatt hjemmelaget kandisirup. Spent på den.

Solsnu er ikke samme øllet som Sunturnbrew
ikke i nærheten engang
 
Nøgne Ø Sunturnbrew

OG 1.104/ 26*P, 50 IBU, 11%alc.

28% Maris Otter
25% Peated malt
20% Rye malt
10% Munich 25 EBC
10% Wheat malt
5% Caramalt
2% Roasted barley

Meskes på 63*C i 60minutter
72 *C i 15 minutter
78*C utmesk

Siles av til gravity 1.094/23,5*P
Kokes i 90 minutter
Bitterhumle Columbus til 50 IBU
Demararasukker til OG 1.104/ 26*P om nødvendig
5 g/l Chinook i whirlpool
2 g/l Nelson Sauvin i Whirlpool
Gjæres med nøytral engelsk alegjær (vi bruker wlp007) ved 20*C

En liten ting, plato og gravity skalaen er ikke helt lineær
26P = 1.110, ikke 1.104 og 23,5P = 1.099
vet du hva som er mest korrekt?
 
Jeg spurte rimelig pent om oppskriften på verdens beste stout (Three Bean Stout) for et halvt års tid siden. Har ennå ikke fått svar på mailen :(
 
Med noe søking på forumet finner jeg ikke at det er skrevet her - Har noen oppskrift på Nøgne Ø sitt påskeøl?
Smakte 2013-2014 versjonen en gang på sen-vinteren som student, smakte frukt og syrlig og nesten litt snop, men helt jævla godt. Rant ned fort, nesten litt farlig når den var sånn 7% høh
 
Jeg spurte rimelig pent om oppskriften på verdens beste stout (Three Bean Stout) for et halvt års tid siden. Har ennå ikke fått svar på mailen :(
Mike har uttalt at han ikke kommer til å dele oppskriften på denne på en god stund, pga at denne ølen er såpass unik at han ikke ønsker at noen konkurrenter skal kopiere den.
 
Stigbergets GBG Beer Week 2016 (fra www.alnemar.com):

Här kommer en snabb översättning av receptet.
OG: 15 P
FG: 3,5 P
Malt

  • 80% Crisp Extra Pale Ale
  • 10% Crisp Torrified Oat
  • 10% Crisp Torrified Wheat
Det är lika delar Nelson, Mosaic och Citra i kok och torrhumling. All vår ”kok humle” går i vår whirlpool. Den får alltså ligga med vörten i en halvtimme medans vi whirlpoolar innan kylning. Som hembryggare kan du göra ett “hopstand” på 30 min efter kokslut och sedan börja nedkylningen.
  • 6 g/liter humle i whirlpool eller hopstand.
  • 8-9 gram/liter i torrhumling.
Jag jäser med S-04 vid 17 grader i typ 3 dagar. Höjer sedan tempen till 21 grader och låter den jäsa ut. Efter 7-8 dagar har den jäst färdigt och har fått stå och rensa upp sig lite. Då torrhumlar jag ölen. Viktigt här är att torrhumla varmt. Efter 3-4 dagars torrhumling tar jag ner ölen till 0 grader och låter den sedimentera lite. Sen är det bara att servera!

Vet att det är svårt för hembryggare men en viktigt faktor här är att jag tillämpar en trycksatt jäsning efter de första 3 dagarna. Jag “spundar” alltså ölen till 1,0 bar och låter den jäsa klart under tryck. Att torrhumla under tryck upplever jag ger bättre arom.

Vattnet är Göteborgs vatten med 1:3 tillsatt CaS04 och CaCl i mäsk. Jag siktar på att få upp Ca värdet i mäskvattnet till ungefär 120 mg/L.

Hoppas det går bra!
~
Olle
Bryggare på Stigberget och O/O
 
Tenkte å prøve meg på denne, men kan noen forklare meg hvor mye humle det brukes her? Humleskjemaet gjør meg bare forvirret...
Humleskjemaet tar utgangspunkt i batch-size 80,1 HL, som gir et volum på 83,33 HL ved 100 C. Dette er brukt til beregningen av kg humle/HL i tabellen:

lervik white ipa.PNG

Hvis du ønsker å beregne for 25 liter ved 100 grader C, kan du bare dele tallene i kolonnen kg per HL på fire. Da får du følgende tabell:


60 min:
  • 15 gram Perle 10% (35 IBU)
15 min:
  • 15 gram Amarillo (8 IBU)
  • 15 gram Centennial (5 IBU)
5 min:
  • 15 gram Amarillo (3 IBU)
  • 30 gram Centennial (2 IBU)
  • 15 gram Citra (1 IBU)
  • 15 gram appelsinskall
  • 15 gram koriander
Tørrhumle:
  • 125 gram Citra

I tillegg skal det brukes 6 gram hvit pepper, men det står ikke oppgitt koketid på den.


NB! Det er tvilsomt at du får samme humleprofil som originalen, kun ved å skalere humleskjemaet. Prosessen i et bryggeri som Lervigs er ganske forskjellig fra prosessen i et hjemmebryggeri, for eksempel vil nedkjølingen ta lenger tid totalt i et stort bryggeri. Det betyr at IBU-tall, og hva slags smak og aroma du vil få fra hver humletilsetning kan være svært ulikt det Lervig får.
 
Sist redigert:
Humleskjemaet tar utgangspunkt i batch-size 80,1 HL, som gir et volum på 83,33 HL ved 100 C. Dette er brukt til beregningen av kg humle/HL i tabellen:

Vis vedlegget 30365


NB! Det er tvilsomt at du får samme humleprofil som originalen, kun ved å skalere humleskjemaet. Prosessen i et bryggeri som Lervigs er ganske forskjellig fra prosessen i et hjemmebryggeri, for eksempel vil nedkjølingen ta lenger tid totalt i et stort bryggeri. Det betyr at IBU-tall, og hva slags smak og aroma du vil få fra hver humletilsetning kan være svært ulikt det Lervig får.


Når jeg la inn ingrediensene i beercalc og skalerte for 54 ibu fikk jeg dette

Humle:
64gr Perle @ 60min for å nå +35 IBU
29gr Amarillo @ 15min +8 IBU
12gr Centennial @ 15min +5 IBU
27gr Amarillo @ 5min +3 IBU
12gr Centennial @ 5min +2IBU
30gr Coriander @ 5min
30gr Appelsinskal tørket @ 5min
6gr Citra @ 5min +1IBU

x gr citra @ tørrhumle 40 kanskje?
 
Tilbake
Topp