Low Dissolved Oxygen Brewing

Man skal visst unngå potassium-varianten
"Now, add 100 mg of SMB powder for every liter of mash water. If you don’t have powder and are instead using Campden tablets, there is 440 mg worth of SMB in each tablet (the rest of the tablet is filler). We should note, potassium metabisulfite is not recommended, as an excess of 10 ppm potassium can be detrimental to the mash [5]."
Dette skal visst være fra boken av L. Narziss.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tenkte å prøve og starte med 50mg/l både I mesk og skyllevannet.
Fant Campden tabletter laget på Natrium.... hos Humlegården og ja Kalium (=potassium) anbefales ikke....
 
Vitaminer er visst fjernet fra legemiddelregelverket og er nå ansvaret til Mattilsynet. Usikker på hva det betyr i praksis, men jeg mistenker at det er lov å selge askorbinsyre til forbrukere som konserveringsmiddel (men ettersom ingen gjør det så kan jeg ta feil).
 
Jeg skjønner jo at dette er en hel vitenskap for seg. Men hvor langt kommer man med i all enkelhet å tilsette campdentabletter og ellers la være å røre i mesken med håndmikser?

(Skulle kanskje spurt i tråden for dumme spørsmål:oops:.)
 
Man skal visst unngå potassium-varianten
"Now, add 100 mg of SMB powder for every liter of mash water. If you don’t have powder and are instead using Campden tablets, there is 440 mg worth of SMB in each tablet (the rest of the tablet is filler). We should note, potassium metabisulfite is not recommended, as an excess of 10 ppm potassium can be detrimental to the mash [5]."
Dette skal visst være fra boken av L. Narziss.


Sent from my iPad using Tapatalk

Faen det er jo det jeg har. Kaliumvarianten.
 
Jeg prøvde å finne noe på det der med at kalium er ødeleggende for mesken, og fant ikke noe. Det er jo en vag påstand. Ellers fikk jeg det inntrykket at det var nokså likegyldig hvilken variant man brukte.
 
Jeg prøvde å finne noe på det der med at kalium er ødeleggende for mesken, og fant ikke noe. Det er jo en vag påstand. Ellers fikk jeg det inntrykket at det var nokså likegyldig hvilken variant man brukte.

Det jeg tenkte og, derfor var det ikke så farlig at det var kalium :)
 
Jeg skjønner jo at dette er en hel vitenskap for seg. Men hvor langt kommer man med i all enkelhet å tilsette campdentabletter og ellers la være å røre i mesken med håndmikser?

(Skulle kanskje spurt i tråden for dumme spørsmål:oops:.)
hvis du kombinerer dette med å koke meskevannet og kjapt kjøle det ned til innmesktemperatur, kommer man visst ganske langt. Har ikke oksygenmåler, men opplevde at meskingen lukter mindre når man gjør det, noe som tyder på at godsakene ikke forsvinner opp i luften.
 
Jeg trodde problemet var de oksygenforbindelsene som ble værende i mesken? Det høres veldig rart ut at smaken i vørteren fordamper. I så fall vil det jo være under kokinga at det virkelig skjer, vel?
 
Vet ikke, men det er visst en indikator på at oksydering er redusert. Ved koketemperaturer er løseligheten for oksygen lav.

Prøv Kloster doppelbock, masse maltaroma, og sammenlign med Ringnes julebokk, som egentlig er god. Men forskjellen i aroma er så man blir flau på Ringnes sine vegne. Tror noe av henneligheten er der, tviler på at Ringnes er slepphendt når det gjelder o2-kontroll etter gjæring.
 
Dette synes jeg høres veldig merkelig ut, men ok - jeg har ikke noe grunnlag for å si at det er tull, heller. Jeg har lest gjennom denne: http://www.germanbrewing.net/docs/Brewing-Bavarian-Helles.pdf , og det eneste jeg er helt sikker på, er at dette kommer jeg aldri til å gi meg inn på. Det er rett og slett for mye styr.

Ut fra beskrivelsen av hvilke ulykker oksygenet forårsaker i mesken, er det vanskelig å forstå at øl brygget på vanlig måte overhodet er drikkelig. Utgreiinga høres vitenskapelig ut, men det redegjøres ikke for konkrete reaksjoner når det gjelder de smaksforringende effektene. På dette punktet henviser de bare til boka til Fix, men uten sidehenvisning. ( At det dannes forbindelser som er skadelige for lagringskapasiteten, er jo veletablert. Men mye av det kan vel unngås ved å meske inn over 60 grader, som er den temperaturen der lipoxygenasen blir denaturert? Det påstår i alle fall Palmer i HTB.)

Det er vanskelig å finne ut noe særlig om forfatterne. De er "the Team at the German Brewing Forum", og når jeg går til dette forumet, finner jeg ikke noen presentasjon av hvem som står bak. Jeg tror ikke de har noen uhederlige hensikter, men jeg skulle gjerne visst noe om kvalifikasjoner. Jeg mistenker at artikkelen har et svakere empirisk grunnlag enn den gir inntrykk av.

Jeg stusser veldig over at det skal være et tegn på at det foregår noe uheldig at det lukter godt av mesken. Det er da rimelig at det frigjøres mer aromastoffer når det er mye enn når det er lite gasser i den, og det frigjøres vel oksygen ved mesketemperatur? CO2 drar jo med seg luktstoffer ut av ølet, både svovellukt og aromastoffer fra humla.
 
Tilbake
Topp