Low Dissolved Oxygen Brewing

Du linker forresten til den første versjonen, på denne er det noen oppdateringer. http://www.germanbrewing.net/docs/Brewing-Bavarian-Helles-v2.pdf

Her er det også flere referanser, ikke lite http://www.lowoxygenbrewing.com/uncategorized/list-of-brewing-references/
De viser til etablert teori og praksis, men det er en vanntett mur mellom store bryggerier og undervisningssteder på den ene siden, og ekkokammeret som dekker hjemmebryggere og småbryggerier på den andre siden. Men Sierra Nevada og Hill Farmstead er eksempler på bryggerier som visstnok fjerner oksygen fra meskevannet.

Oksygen i mesken forårsaker nok ingen ulykker, det er små nyanser, som i noen ølstiler kan komme frem. I andre typer kan denne oksyderingen tvert imot være typisk for stilen.

Jeg synes ikke er mye styr å sjekke ut, koke og kjøle meskevann, camden, dekke til og røre lite, ellers fortsette som vanlig. Veien er målet. Min prosess er langt fra perfekt, men er åpen for å lære.
 
Du linker forresten til den første versjonen, på denne er det noen oppdateringer. http://www.germanbrewing.net/docs/Brewing-Bavarian-Helles-v2.pdf

Her er det også flere referanser, ikke lite http://www.lowoxygenbrewing.com/uncategorized/list-of-brewing-references/
De viser til etablert teori og praksis, men det er en vanntett mur mellom store bryggerier og undervisningssteder på den ene siden, og ekkokammeret som dekker hjemmebryggere og småbryggerier på den andre siden. Men Sierra Nevada og Hill Farmstead er eksempler på bryggerier som visstnok fjerner oksygen fra meskevannet.

Oksygen i mesken forårsaker nok ingen ulykker, det er små nyanser, som i noen ølstiler kan komme frem. I andre typer kan denne oksyderingen tvert imot være typisk for stilen.

Jeg synes ikke er mye styr å sjekke ut, koke og kjøle meskevann, camden, dekke til og røre lite, ellers fortsette som vanlig. Veien er målet. Min prosess er langt fra perfekt, men er åpen for å lære.

Men hvis man koker vannet så ryker vel vannprofilen man har mtp hardhet?
 
Vet ikke, tror det er klorinet
Klorinet? Som feller ut?

Såvidt jeg har skjønt så kan man felle ut "midlertidig hardhet", da er det snakk om noe kalsium og et magnesium. Men hvis noen som har god peiling på denne vannkjemien mtp dette kan svare hadde det vært topp.
 
Ok, jeg har sjekket opp hva Fix skriver. Jeg skjønner jeg at han gir et grunnlag for HSA-teorien. Ubehagelige bitterstoffer i øl - "herbstoffe" - som er oksiderte fenoler, er virkelighet. Men jeg finner ikke noe støtte for teorien om godsakenes flukt. Og alt ondt er imidlertid ikke et resultat av HSA. (s. XV i introduksjonen.)

For en enkel vurdering av betydningen av dette hadde det vært imteresessant å vite hvilke relativt enkelt tilgjengelige øl som er brygget med og uten lavoksygensteknikk. Hvis Ringnes, f.eks., ikke benytter denne teknologien, så ser jeg ikke at det er så mye å vinne på å ta den i bruk. En Ringnes pils er et godt øl. Jeg synes riktignok en Warsteiner er bedre, men er det her forskjellen ligger?

Lyse lagere er de ølene der effekten vil være mest merkbar. Så et spørsmål til dere som har brygget mye sånt øl, og som synes dere har fått det til: Hvordan vurderer dere ølet deres? Har det grove mangler som dere tror kan avhjelpes ved å ta i bruk denne teknikken?
 
Sist redigert:
Men, det igjen vl kanskje si at det ikke gjelder like mye for oss her på berget siden vi allerede har lite Ca i vannet våres? Jeg tror jeg sitter på rundt 20PPM. Han ser jo cann som har høyt innhold av Ca.

Mulig det ikke spiller så stor rolle når du har veldig bløtt vann. Men uansett: Du hadde rett:).
 
Warsteiner er bedre, ja, kjenner ikke til noe norsk bryggeri som får til pils eller helles. Og Koribinian og Kloster doppelbock, som nevnt, i en helt annen liga. Kai Troester (braukaiser) har også observert at de mindre tyske håndverksbryggeriene ikke klarer å få til den delikate aromaene som Augustiner og andre klarer.

Selv er jeg ikke i mål med prosessen, spesielt på den kalde siden, men vant en konkurtanse med en tripel brygget etter denne metoden, det jeg gjorde for å unngå oksygen etter gjæring var å avslutte med lagergjær etter kaldkræsj, og karbonere naturlig med vørter.
 
Da er vi enige om Warsteiner:). At norsk pils ikke er som nordtysk pils tror jeg faktisk mest skyldes at norske bryggerier ikke prøver å brygge den stilen. Antakelig finnes det en "norsk pils" som er det de sikter mot - eller ... ?

Nåja. Jeg tror ikke at oksygenet i mesken er en god ting. Men jeg er ikke helt ovebevist om at skaden er så stor som LODO-tilhengerne hevder. Og jeg skulle fryktelig gjerne vite om dette er noe alle tyske bryggerier driver med.

Augustiner Helles er fryktelig godt - med en veldig tydelig ettersmak av malt. Men er alle tyske øl som har den der, LODO-øl?
 
An anecdotal observation that supports this is that craft brewed beers in Germany (usually brew pubs) lack that delicate flavor that many commercially brewed beers in Germany have. Those commercially brewed beers are more likely brewed in a low-oxygen brewhouse.
http://braukaiser.com/blog/blog/2016/04/30/low-oxygen-brewing/

anecdotal, ok. Jeg drakk en fryktelig god pils på en bryggepub i Sønderborg for et par år siden. Den var neppe LODO-brygget.

Jeg stiller med et åpent sinn. Men det hadde vært frylktelig interessant å vite om alle/hvilke tyske bryggerier benytter denne teknologien.
 
An anecdotal observation that supports this is that craft brewed beers in Germany (usually brew pubs) lack that delicate flavor that many commercially brewed beers in Germany have. Those commercially brewed beers are more likely brewed in a low-oxygen brewhouse.
http://braukaiser.com/blog/blog/2016/04/30/low-oxygen-brewing/

Anekdotisk bevis tilsier at mange tyske bryggeripuber har pilsnere som er preget av stygge gjæringsfeil og generelt dårlig håndverk. Sånn sett har de mye til felles med tilsvarende etablissementer i Norge og andre land. Du må, etter min erfaring, opp fra de minste bryggeriene før du jevnt over finner tyske bryggere som lager pilsnere uten store feil. Selvfølgelig finnes det unntak, begge veger, men mange av de små tyske bryggeriene har opplagt større utfordringer enn å treffe "delicate flavor".
 
Hei, er ikke så aktiv her, men ville virkelig prøve lodo-metoden og se hvis jeg finner noe forskjell. Jeg kommer ikke til å kunne gjøre det sånn 100%, men har sett en forskjell allerede med å gjøre det jeg kan. Men jeg har mest lyst til å prøve med natriummetabisulfitt. Hvor kan man kjøpe det her i Norge? Er det et sted i Oslo?
 
Tilbake
Topp