1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Low Dissolved Oxygen Brewing

En tråd i 'Brygging' startet av johanw, 13 Jun 2016.

1. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

@bjartenataas kunne vi forsøkt å lage en lodo sammen? Har garasje med 60 liters 3 kjelers bryggeri, og en haug med corny. Bryggeri har herms og en lukket kjøleboks som jeg skal lage et flytende lokk på. Er usikker på om vi egentlig trenger en spunding valve da dette kan erstattes av tilsyn under sekundærgjæringen og manuell trykkavlastning?

2. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ingen dum idé, kunne pønsket på noe, men tar forbehold for tidsklemme og intolerant kone. Hvilken oppskrift har du i tankene? Og hvilken vannprofil.

Enig i det med spunding valve.

3. joshua

joshua
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Uenig i det med spunding valve selv. Kanskje med en lys lager med lav gjæringstemperatur, men med en ale på de dagene som er mest aktive, tror jeg at det kommer mye trykk ut dagen når man er på jobb, etc.

4. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Planen er å gjære ut de siste 5 til 10 poengene på corny. Hovegjæringen blir nok i plastbøtter.

5. joshua

joshua
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvordan skal du måle det, eller skal du bare gjette?

Jeg har nettopp spurt de på homebrewtalk (de som skrev pdf-en) hva ville blitt den beste metoden hvis jeg ikke kan gjære i et fat.

6. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fast ferment test

joshua liker dette.
  7. joshua

joshua
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg leste litt om den, men forsto ikke helt poenget (og det var på engelsk!). Hve hjelper det med?

8. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

9. joshua

joshua
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Men da må man måle hele tiden, ikke sant? og hver gang man måler, hvis man bruker bøtte, er det mulighet for oksygen til å komme inn?

10. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Med kran kommer det ikke nødvendigvis luft inn. Hvis du ikke har kran kan du spraye inn co2, men det blir en del blanding med luft likevel.

11. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

RETBergen liker dette.
  12. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nice, er den grei å justere inn eller? Kan en paralellkoble 3 corny på en slik? burde vel gå greit?

13. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ikke så viktig med hva vi brygger, noe som er avslørende for oksidering kanskje, pils, helles, pale ale. Vannprofil må vi lære oss. Jeg gjør noen testbrygg først, for å se at jeg kan få til de forskjellige endringene og oppfinnelser.

bjartenataas liker dette.
  14. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvor stor synd er det å tilføre litt sukker for å sikre at gjæringen fremdeles holder på, eks når brygget nærmer seg utgjæret og en overfører til corny? Snakker ikke om mye her, men en slant som sikrer CO2 produksjon.

15. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sikkert greit, men enda bedre med en liten humlet starter, hjelper også til med opprydningarbeid.

16. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har bare testkjørt den litt og den er lett å justere, nøyaktigheten på manometeret vet jeg ikke om er helt 100%.
    Parallellkoble vet jeg ikke, det går sikkert. Her du en skisse? For jeg klarte ikke helt å se for meg 3 corny paralellkoblet...

17. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

18. CupCayk

CupCayk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Da skal det bli spennende å teste dette

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk

19. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

2-5 g pr 100 liter, håper du har en god vekt :)

20. CupCayk

CupCayk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

har en veldig god vekt :) den måler 0,01g

joshua liker dette.

Del denne siden