Miguel, jeg anbefaler at du jo leser mer. Men jeg anbefaler og å begynne med en gang med SMB. Også anbefaler jeg deg å bli medlem der på Lowoxygenbrewings sitt forum og stille alle spørsmål du har der. Ikke at folk her ikke skjønner hele prosessen, men der er de som startet med den nye metoden.
Ifht å bruke gjær i stedet for SMB, er det feil. Bruking av gjær er i stedet for å koke vannet først. SMB må brukes i lodo brygging.
Jeg vet ikke hvilke meske tid/temperatur du snakker om nå, men de fleste der bruker hochkurz på alle batcher - som er 30-30-10min på 62-72-78C.
Jeg brukte den meske metoden i går, jeg kokte opp 30 liter vann i fem minutter, så tilsatt jeg SMB, og så ventet jeg fem minutter (riktig rekkefølge ifht lodo prosessen). Så tilsatt jeg litt mer calsiumklorid, også tok jeg ut 11L i en annen kjele. Da kunne jeg koke den opp senere for å bringe temperaturen i mesken opp til 72 og jeg trengte ikke å tilsette mer SMB.
Jeg tror ikke det blir noe problem med svolve lukt eller smak med bare 25mg/l. Hvis du er redd for at du ikke har brukt opp alt SMB før du har tilsatt gjær, og er derfor redd for svolve lukt/smak, er det bare å røre så mye som mulig etter at du tilsetter gjæren. Da vil du bruke opp alt SMB som er igjen, og gi gjæren nok o2 i tillegg.
Jeg tror heller ikke at så lite som 19ppm sulfat vil gjør noe forskjell til slutt. Her kan du se forskjellige vannprofiler i typisk tysk bryggerier.
http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Various_water_recipes