Low Dissolved Oxygen Brewing

Det er faktisk en tråd på germanbrewing som omhandler dårlig utgjæring på stegmesking. Tror jeg har hatt det selv, fordi jeg ville unngå røring, og har trolig hatt mye stivelse som var utilgjengelig for betakonvertering og gikk rett til alfa. Men tror det skal gå med bra sirkulasjon.

Når det gjelder å introdusere mange nye ting, er det "fint" å lese innlegget fra idag her, ikke bare jeg som har kaotiske bryggedager http://lowoxygenbrewing.com/forum/viewtopic.php?t=68
 
Egentlig sier de at mann må bare velge den meske prosessen de vil bruke. Det er bare med tanke på tyske lager at de bruker hochkurz på, men da de begynte med lodo på ale, tenkte de at det var helt greit og. Har ikke hørt om problem med fg der, men jeg kan godt spørre hvis du ikke gidder å komme over der. ;)

Jeg ville tenke at de har mye innspill ifht weissbier.

Jeg endte opp faktisk på 70 på det steget pga at vannet var ikke varmt nok. Haha. Skal reportere om noen dager hvor den ender opp.
 
Jeg regget meg, men klarte å skrive feil mailadresse, så får ikke tilgang til bekreftelsesmailen, så må ordne opp i det.
 
Fra en tråd på lowoxygenbrewing sitt forum:

"Regarding the mash schedule: I can attest that the hochkurz mash schedule, with that really low beta rest followed by high alpha rest, does not result in an overly thin finished product. I don't know the reasoning/science behind all the enzymatic happening of mashing but will vouch for the fact that this mashing schedule is suitable for basically every beer; from watery to full, sweet to dry. It's a strange thing but I end up using it for every beer I make now, and I never feel like I made a mistake. On that note, I do change up my timings/temp of the beta/alpha rests to coax things one way or another, or to account for a yeast's performance, but find my beta is usually 145-148 and alpha 158-162 (inversely paired; i.e. 148 with 158, 145 with 162, etc)."

145-148 = ~62-64
158-162 = ~70-72
 
Og:

"Its not the simple unfortunately. You are targeting specific enzymes, so you have to be really in tune to what the details need to be. The beta rest is malt/crop/lot dependent, for instance my last sack of barke pils has a gelatinization temp of 55c, but beta optimum of 63c (145.4). So my first step is going to be 63c for this lot. Some lots are 61, some garbage Best malz lots are all the way up to 67c. So to REALLY get the benefit of the beta rest you have to know gelatinzation and beta optimum (your maltsers will have this info). As far as alpha, for me anything less that 72 falls into a flat thin beer. so I always target 72 for my rest (admittedly I am a Munich beer guy) and this rest temp will most replicate the decoction mouthfeel. Some beers I will add another beta rest in the mid 60'sC to dry out the beers (bocks and big beers). When you play with the Hochkurz you really have full control of the beers profile, you set fermentability, body, foam, mouthfeel, etc. So it can be a win, or it can fall short. Its another knob to turn, giving you the ultimate control of the beer. I always always do a mash out at 77, this is another body and foam positive rest, and stops all enzymatic activity.

Beta peaks at 20 minutes and after that its diminishing returns, but you have to know the specifics to only rest for 20, 30 is close enough for us, and still more than enough for *most* beers."
 
Hos meg var synderen 72-steget. Godt mulig det er flere syndere, men alt med et 72 steg endte høyt. Fikk høyere effektivitet, men også høyere FG. Etter at jeg skjønte det så justerte jeg ned effektiviteten og droppet 72C, og da var utgjæringen godt på plass.
Dette er kjent, men da kan du meske lengre/lavere på forsukrings steget, altså tilpasse tidligere meskesteg slik at du utligner for de 2-3 SG poengene 72 steget legger til og havner på forventet FG

Vi har diskutert dette tidligere og beskrevet årsaken her
https://forum.norbrygg.no/threads/72c-steg-og-utgjaering.35202/#post-376635
 
Kan vi få NASA til å brygge en batch mens de nå likevel er der oppe? LDOB så det holder!
Har en mistanke om at folk i Norge har for mye penger og for mye fritid. Hvorfor ikke brygge et godt øl som man har gjort i uminnelige tider?
 
Kan vi få NASA til å brygge en batch mens de nå likevel er der oppe? LDOB så det holder!
Har en mistanke om at folk i Norge har for mye penger og for mye fritid. Hvorfor ikke brygge et godt øl som man har gjort i uminnelige tider?

Hvorfor ikke brygge øl som kan bli enda bedre, hvis man har lyst til det? :)
 
Selvsagt, hvis man mener det er oksygennivået i meskevannet som hindrer oss i å lage godt øl så kjør på! Jeg tillater meg imidlertid å tvile noe helt usannsynlig på det.:)
 
Selvsagt, hvis man mener det er oksygennivået i meskevannet som hindrer oss i å lage godt øl så kjør på! Jeg tillater meg imidlertid å tvile noe helt usannsynlig på det.:)

Det er nok ikke "godt øl" som skal være forskjellen, men "bedre øl" innenfor visse stiler. Jeg har ikke prøvd selv, og kommer neppe til å implementere alt det som står, men mange bekker små blir en stor å.
 
Et spørsmål:

Koking av avkjøling av meskevann samme dag som det skal brygges er noe jeg er litt "meh" til, og aksepterer de ekstra PPM'ene det vil medføre ifht å gjøre det rett før brygging.

Men, hvis jeg koker kvelden før, og har i SNB på morgenen, vil det stemme at jeg da koker vekk mesteparten av oksygenet, men får tilført oksygen over natten tilsvarende det atmosfæriske trykket der hvor jeg brygger? Jeg ser for meg at jeg iallefall blir kvitt PPM'ene som blir tatt opp i det jeg heller og splasher vann ned i kjelen, og sitter igjen med de PPM'ene som tilsvarer det atmosfæriske trykket - effekten av SNB.
 
Jada, jeg er festbrems, vet det.;) Vi er sikkert ikke så veldig uenig, men jeg vil heller konsentrere meg om de litt større elvene enn alle de små bekkene.

Understreker at dette kun er min synsing, men jeg prøver bare å applikere litt sannsynlighetstenking oppi det hele.
Man har i tusenvis, antagelig titusenvis, av år brygget øl uten å ane hva oksygen er, langt mindre at det forsøplet meskevannet vårt. Øl har det blitt. Så kommer en eller annen og påstår at det ikke er mulig å lage en Helles uten LDOB!?!? Jeg setter den på kontoen for euforisk tullprat.
Malten forringes altså før man er ferdig med å røre den ut i vannet. Kan virkelig noen smake dette? Jeg tillater meg å tvile. Det er andre ting ved bryggingen som gir laaangt større utslag.
Ølet blir sikkert ikke dårligere med LDOB, men jeg tror ganske så fast at det er fullstendig unødvendig.
Det er heller ikke usannsynlig at noen har klart å lage kjempegode øl med LDOB, men de som pusler med slikt har sikkert også bra koll på andre aspekter ved bryggingen, som kanskje betyr mer. Det blir litt som når man proklamerte at egg ga høyt kolesterolnivå, før man mange år senere fant ut at eggspiserne også gjerne spiste bacon til.
Jeg skal krype til korset hvis gjentatte blindtester med ellers like øl fra samme brygger/utstyr gir et klart resultat i favør av LDOB. Men jeg tror enn så lenge at jeg slipper.:)
 
Jada, jeg er festbrems, vet det.;) Vi er sikkert ikke så veldig uenig, men jeg vil heller konsentrere meg om de litt større elvene enn alle de små bekkene.

Understreker at dette kun er min synsing, men jeg prøver bare å applikere litt sannsynlighetstenking oppi det hele.
Man har i tusenvis, antagelig titusenvis, av år brygget øl uten å ane hva oksygen er, langt mindre at det forsøplet meskevannet vårt. Øl har det blitt. Så kommer en eller annen og påstår at det ikke er mulig å lage en Helles uten LDOB!?!? Jeg setter den på kontoen for euforisk tullprat.
Malten forringes altså før man er ferdig med å røre den ut i vannet. Kan virkelig noen smake dette? Jeg tillater meg å tvile. Det er andre ting ved bryggingen som gir laaangt større utslag.
Ølet blir sikkert ikke dårligere med LDOB, men jeg tror ganske så fast at det er fullstendig unødvendig.
Det er heller ikke usannsynlig at noen har klart å lage kjempegode øl med LDOB, men de som pusler med slikt har sikkert også bra koll på andre aspekter ved bryggingen, som kanskje betyr mer. Det blir litt som når man proklamerte at egg ga høyt kolesterolnivå, før man mange år senere fant ut at eggspiserne også gjerne spiste bacon til.
Jeg skal krype til korset hvis gjentatte blindtester med ellers like øl fra samme brygger/utstyr gir et klart resultat i favør av LDOB. Men jeg tror enn så lenge at jeg slipper.:)

Kaller deg ikke for festbrems, men du sier at man ikke kan, eller at et ikke blir godt. Det er ingen som har sagt at man ikke kan lage en Helles uten LODO, eller at det ikke blir godt. Men sluttresultatet skal bli bedre. Det sier ikke at det ikke blir godt hvis du ikke gjør det.

Oksygen i mesken har vært diskutert lenge. Tyske bryggerier har lite DO. De brygger også mange mange tusen liter, så oksygenopptaket deres blir mindre enn i et hjemmebryggeroppsett hvis man ser på PPM, så hjemmebryggere må ty til mange forskjellige løsninger siden vi brygger mye mindre, og oksygenet vi plukker opp vil ha større utslag.

Du kan smake øl av et godt anerkjent tysk bryggeri, så får du smake LODO-effekten. Tyskerne de-gasser vannet sitt, noe få hjemmebryggere gjør, og de ølene er vanskelige å kopiere.

Men. Hvis man vil, så hvorfor ikke? Noen har kåll på resten av prosessen sin, og vil gjerne dra det litt videre. Noe en nybegynner må ha sjekkliste for og også kan gjøre "feil", kan en annen brygger gjøre i blinde med en arm bakbundet. Man gjør det man vil ut av hobbyen sin, inimellom vil man ha en ny utfordring.
 
Det faller alltid tilbake på "hvorfor bry seg-spørsmålet", og det er etterhvert like interessant som hva som er best av iOS og Android. Man kan lese om det og teste om man vil, ingen tvang, så kommer det kanskje mer testresultater etterhvert.

Når det gjelder det å gidde å koke og kjøle ned, tror jeg det ikke er bra å koke dagen før (henry's law). Har jukset litt og brukt gjærmetoden for deler av vannet, og tilsatt kokende vann med SMB for å treffe innmesktemperatur, har truffet bra de gangene jeg har prøvd.
 
Kaller deg ikke for festbrems, men du sier at man ikke kan, eller at et ikke blir godt. Det er ingen som har sagt at man ikke kan lage en Helles uten LODO, eller at det ikke blir godt. Men sluttresultatet skal bli bedre. Det sier ikke at det ikke blir godt hvis du ikke gjør det.

Oksygen i mesken har vært diskutert lenge. Tyske bryggerier har lite DO. De brygger også mange mange tusen liter, så oksygenopptaket deres blir mindre enn i et hjemmebryggeroppsett hvis man ser på PPM, så hjemmebryggere må ty til mange forskjellige løsninger siden vi brygger mye mindre, og oksygenet vi plukker opp vil ha større utslag.

Du kan smake øl av et godt anerkjent tysk bryggeri, så får du smake LODO-effekten. Tyskerne de-gasser vannet sitt, noe få hjemmebryggere gjør, og de ølene er vanskelige å kopiere.

Men. Hvis man vil, så hvorfor ikke? Noen har kåll på resten av prosessen sin, og vil gjerne dra det litt videre. Noe en nybegynner må ha sjekkliste for og også kan gjøre "feil", kan en annen brygger gjøre i blinde med en arm bakbundet. Man gjør det man vil ut av hobbyen sin, inimellom vil man ha en ny utfordring.

Joda, sitat fra artikkelen i første innlegg i tråden:
Simply put, you cannot make a proper Helles without employing a low oxygen brewing process.

Uthevet, til og med.
Sier ikke at man ikke SKAL, folk får da gjøre som de vil. Jeg sier bare at jeg tror det er unødvendig for en hjemmebrygger.
 
Joda, sitat fra artikkelen i første innlegg i tråden:
Simply put, you cannot make a proper Helles without employing a low oxygen brewing process.

Uthevet, til og med.
Sier ikke at man ikke SKAL, folk får da gjøre som de vil. Jeg sier bare at jeg tror det er unødvendig for en hjemmebrygger.

Han er ganske bombastisk, han som har skrevet mye av det der.

Nødvendig eller ikke. Det spørs hvordan man ser det. Mange vil si at en lukket sløyfe mellom gjæringskar og fat med påfølgende tvangskarbonering er unødvendig hvis man tapper en IPA, for meg er det helt nødvendig, for jeg vet at sluttresultatet blir mye bedre, som et eksempel.
 
Det faller alltid tilbake på "hvorfor bry seg-spørsmålet", og det er etterhvert like interessant som hva som er best av iOS og Android. Man kan lese om det og teste om man vil, ingen tvang, så kommer det kanskje mer testresultater etterhvert.

Når det gjelder det å gidde å koke og kjøle ned, tror jeg det ikke er bra å koke dagen før (henry's law). Har jukset litt og brukt gjærmetoden for deler av vannet, og tilsatt kokende vann med SMB for å treffe innmesktemperatur, har truffet bra de gangene jeg har prøvd.

Joda, Henry er grei, det var på en måte det jeg mente. Men at jeg slipper alt oksygenet som er pisket inn idet jeg heller til kjelen.
 
Tilbake
Topp