Jada, jeg er festbrems, vet det.
Vi er sikkert ikke så veldig uenig, men jeg vil heller konsentrere meg om de litt større elvene enn alle de små bekkene.
Understreker at dette kun er min synsing, men jeg prøver bare å applikere litt sannsynlighetstenking oppi det hele.
Man har i tusenvis, antagelig titusenvis, av år brygget øl uten å ane hva oksygen er, langt mindre at det forsøplet meskevannet vårt. Øl har det blitt. Så kommer en eller annen og påstår at det ikke er mulig å lage en Helles uten LDOB!?!? Jeg setter den på kontoen for euforisk tullprat.
Malten forringes altså før man er ferdig med å røre den ut i vannet. Kan virkelig noen smake dette? Jeg tillater meg å tvile. Det er andre ting ved bryggingen som gir laaangt større utslag.
Ølet blir sikkert ikke dårligere med LDOB, men jeg tror ganske så fast at det er fullstendig unødvendig.
Det er heller ikke usannsynlig at noen har klart å lage kjempegode øl med LDOB, men de som pusler med slikt har sikkert også bra koll på andre aspekter ved bryggingen, som kanskje betyr mer. Det blir litt som når man proklamerte at egg ga høyt kolesterolnivå, før man mange år senere fant ut at eggspiserne også gjerne spiste bacon til.
Jeg skal krype til korset hvis gjentatte blindtester med ellers like øl fra samme brygger/utstyr gir et klart resultat i favør av LDOB. Men jeg tror enn så lenge at jeg slipper.