Low Dissolved Oxygen Brewing

Slik jeg har forstått det så vil et lavt nivå av oksygen i bryggeprosessen føre til et mer lagringsdyktig øl? Avgassing av meskevann kan være der det er mest å hente kanskje? Vil man ved å varme vannet til 80 grader og holde det der gjøre at det blir fritt for oksygen, eller må det koke?
 
Slik jeg har forstått det så vil et lavt nivå av oksygen i bryggeprosessen føre til et mer lagringsdyktig øl? Avgassing av meskevann kan være der det er mest å hente kanskje? Vil man ved å varme vannet til 80 grader og holde det der gjøre at det blir fritt for oksygen, eller må det koke?

Det blir ikke helt fritt for oksygen. For å degasse det helt så må det kokes. Men det er iallefall mindre oksygen i det enn hvis man ikke hadde varmet opp til 80C.
 
Det er nevnt tidligere i tråden, men det ble visst målt reduksjon fra 8 til 4 ppm ved oppkok, og så tilsettes mer ved innmesk. Med camden tablets kan man komme under 1, som er målet. Den delen er ganske enkel, og de som har fat med spunding valve, kan også kontrollere oksygen på den kalde siden, som er viktigere. På lowoxygenbrewing.com er det mye info.
 
Som sagt; jeg har ingen sterke meninger om Lodo. Og forumet ville definitivt vært fattigere uten Bjarte og denne tråden. Så altså: SKÅL:)! (Men en veldig lokal Helles;).)

upload_2017-5-2_22-3-32.jpeg
 
Et betimelig spørsmål er jo hvor mange av bryggeriene i Norge praktiserer dette? Nøgne Ø, 7 fjell, Haandverksbryggeriet osv?
 
Et betimelig spørsmål er jo hvor mange av bryggeriene i Norge praktiserer dette? Nøgne Ø, 7 fjell, Haandverksbryggeriet osv?

Jeg gjetter på ingen:). Det er vel ikke undergjæret, lyst øl som er det "håndverksbryggeriene" brygger mest av, og sjøl om man forutsetter at LODO har noe for seg, så er det vel ikke i bryggingen av ales at gevinsten er størst?

Håper jeg tar feil. Det hadde vært veldig moro å sjekke kortreist LODOøl.
 
Tror ikke noen gjør det heller. Men det trenger ikke være undergjæret, alle ølsorter som er lette og delikate vil trolig ha fordel av at maltsmaken ikke forringes, selv om forskjellen ikke er enorm. De fleste er tidligere hjemmebryggere som ser mer opp til Jamil enn til Kunze/Narziss.

Når det er sagt, finnes det noen norske øl i verdensklasse? Mye bra, og bra nok, men med unntak av et par fra NØ, er det noen som virkelig slår til? Har f.eks. aldri prøvd noe belgisk eller pils som kan måle seg med de beste. Liker Kinn for engelske øl, men det er stort sett ikke bakoversveis.
 
Tror ikke noen gjør det heller. Men det trenger ikke være undergjæret, alle ølsorter som er lette og delikate vil trolig ha fordel av at maltsmaken ikke forringes, selv om forskjellen ikke er enorm. De fleste er tidligere hjemmebryggere som ser mer opp til Jamil enn til Kunze/Narziss.

Når det er sagt, finnes det noen norske øl i verdensklasse? Mye bra, og bra nok, men med unntak av et par fra NØ, er det noen som virkelig slår til? Har f.eks. aldri prøvd noe belgisk eller pils som kan måle seg med de beste. Liker Kinn for engelske øl, men det er stort sett ikke bakoversveis.

Nå måtte jeg tenke hardt. Skal sies at jeg ikke kjøper så mye øl lenger, så erfaringene er begrenset. Men de gangene jeg gjør det, får jeg vel ikke den voldsomme opplevelsen; den der hvor jeg må smake en gang til for å sjekke om det virkelig er mulig at noe kan være så godt. Husker jeg fikk den da jeg tok den første slurken av Augustiner Helles:). (Er det LODO-øl?)

Men tja - Slåtteøl er en sabla god belgier, synes jeg.
 
Augustiner er definitivt det, ifølge de som forstår seg på å påstå sånt på de andre forumene. Har ikke prøvd det selv, men skulle gjerne dratt til Munchen og prøvd det ferskt.
 
For moro skyld spurte jeg John Palmer om hans syn på LODO-brygging da han holdt foredrag hos Eik & Tid for et par uker siden.

Han hadde liten tro på det: Ikke at det ikke kan være teoretiske fordeler, men dette er jo et nymotens påfunn som ingen har drevet med fra gammelt av. Betyr det at det ikke er laget fullkomment øl fra før?

Så kan jeg spørre om LODO-brygging vil være tidenes bryggerevolusjon som er rett rundt hjørnet. Har mine tvil, men blir spennende å følge med på.
 
Tror det er mer prikken over i'en. Og samsvarer ikke med RDWHAHB-ideologien. Men teknologi og kunnskap utvikler seg, mange bruker mye ressurser på kontroll av mesketemperatur, sirkulasjon, ph, vanntilsetninger, pitch rate, men så snart man nevner én til variabel, går enkelte i vranglås.

Anbefaler uansett de andre forumet som tidligere er blitt nevnt, de dekker mer enn kun temaet HSO.
 
Han hadde liten tro på det: Ikke at det ikke kan være teoretiske fordeler, men dette er jo et nymotens påfunn som ingen har drevet med fra gammelt av. Betyr det at det ikke er laget fullkomment øl fra før?
Jeg er vel også blant skeptikerne når det kommer til LODO, men synes dette er et veldig dårlig argument som dukker opp fra tid til en annen. Man drev vel ikke med desinfisering eller temperaturkontroll i gamle dager heller, men det er ikke så mange som sier at det er unødvendig.
 
Argumentet bør vel forstås innenfor BJCPs rammeverk. Hvis LODO virkelig har den effekten tilhengerne påstår, burde de heller lansere nye stiler, "LODO-helles" etc., som har som formål å fremvise basemaltet på en ny måte, snarere enn å proklamere at alle helles etc. som ikke har blitt brygget etter deres metode, uunngåelig vil ha mangler. (Eksemplifisert med de stadige bildene i dårlig kvalitet av to glass med øl som skal "bevise" at det som er brygget på vanlig måte er håpløst oksidert.)

LODO-tilhengerne burde ta mål av seg å gjøre det samme for basemaltet, som amerikanerne gjorde for humlen. Ingen vil vel kritisere en engelsk pale ale for å mangle det humlepreget en amerikansk pale ale har. Men det fordrer selvfølgelig at det er en relevant effekt.
 
riktignok etter gjæring, men artig
c14071987519dfdeaa18f9b5b9ca4002.jpg
 
Jeg er vel også blant skeptikerne når det kommer til LODO, men synes dette er et veldig dårlig argument som dukker opp fra tid til en annen. Man drev vel ikke med desinfisering eller temperaturkontroll i gamle dager heller, men det er ikke så mange som sier at det er unødvendig.

Desinfisering og temperaturkontroll er ikke nødvendig for å lage godt øl på den måten det hevdes at LODO er det. Og dessuten er det ikke særlig nytt. Hvilket bringer meg til det jeg egentlig hadde tenkt å poste om: Hvor gammel/ny er denne praksisen? Og hvor utbredt?
 
Tilbake
Topp