Low Dissolved Oxygen Brewing

Ikke for å være gretten ... men tror neppe 'Brauwelt' setter pris på at du legger ut gratiskopi av deres artikler ......
Den ligger på nett men er forbeholdt abonnenter der også.
 
Har lest om LODO folka som jakter "IT" , men ingen har funnet det enda. Enkelte har begynt og tro dem jakter på noe som ikke finnes. Var en kar på beersmith podcast, tror han var professor/lærer innen brygging i England, han sa at oxygen på varm siden kunne ha positiv effekt, var enkelte ting som man ikke vil ha i øl, som kan oksidere bort under mesken. Personlig tror jeg tyskernes "IT" er bedre malt, vann eller kanskje gjær og hvordan dem kontrollere kald siden. Jeg har mere tro på null oxygen fra gjæringskar til glass.
 
Bamforth. Han sa ikke det, han sa kundene var vant med en viss smak, og var ikke interessert i endringer.

Vet ikke hva du mener med at noen ikke har funnet noe. Det overveldende konklusjonen blant dem som holder på med det, er at det gir merkbare forbedringer på de ølstilene de pleier å lage, men mye av fokuset er jo på den kalde siden også.

Så kan du jo si at Brauwelt-artikkelen om industriløsningene handler om uvitende bryggerier som kaster bort enorme summer.
 
“It” Doesn’t Exist

Frankly, I’m a believer in “it” and feel there is a unique character to many Bavarian lagers that I’d love to be able to reproduce at home but haven’t been able to. Still, it’s one possibility, extreme as it may be.

“It” Exists But Isn’t Preferred

The only problem I have with this is that I adore all of the German beers LODO advocates claim have “it,” yet between the beers in this xBmt I preferred the one brewed using standard methods. Maybe my LODO Kölsch had too much “it” and there’s a level at which it becomes overbearing, sort of like the way many view Crystal malts?

“It” Exists But It’s Not The Same “It” LODO Produces

This notion stems from my love of German beers that I think have an elusive desirable character coupled with my preference for the non-LODO beer in this xBmt. It’s plausible there is something special to German beers and even that it’s due to low oxygen brewing, but that as a function of scale, we’re simply unable to replicate it. Moreover, it’s reasonable to assume that relying on SMB for oxygen scavenging impacts beer character beyond what one might expect in an oxygen and sulfite free environment.

Whatever it is, I really don’t know, and honestly, I really don’t care. A growing number of homebrewers who have adopted the LODO method swear it allows them to make better beer, which is fantastic! There’s no reason they should stop doing what works for them, in the same way people who are happy with the beer they make using standard homebrewing approaches need not change.
http://brulosophy.com/2017/04/10/th...ow-oxygen-brewing-method-exbeeriment-results/


Godt mulilg LODO er tingen, men jeg tror fort det er noe annet som store bryggerier har mulighet til som hjemmebryggere ikke gjør eller har mulighet til. Redusere oxygen etter gjæring er ikke noe hjemmebrygere har hatt mye fokus på. Så er det filtrering som veldig få gjør eller får til. Ved cold crash får man tannins(polyphenols etc) og proteiner til og klumpe seg sammen, slik at man kan filtrer dem. At klarhet ikke har noe effekt på smaken tror jeg ikke noe særlig på lengre. Til og med whiskey blir kald filtrert av de store brenneriene i USA. (tenker ikke på kullfilter som Jack bruker før eikefat lagring)
 
Har kritisert brulosophy før, det virker som poenget er å «bevise» hvor mange snarveier man kan slippe unna med. Tror neppe han ville fått jobb som kvalitetssjef i et ordentlig bryggeri. For mange er den holdningen helt grei. Jeg foretrekker å lære, så de testene hans gir meg lite. Andre har også kritisert disse testene på mer utfyllende måte.
 
Helt enig med deg om brulosophy. Ofte lager de humle bomber for og teste små ting som blir umulig og merke om man ikke har så mye humle aroma eller restsødme fra crystal malt. Jeg er skeptisk til LODO pga smb. Lar andre finne ut av det / finner bedre metoder.

litt om oxygen og mesking. 20:35/22:05 om oxidering av protein i mesken, som kan føre til klarer øl, de bildene jeg har sett av LODO øl er ofte veldig uklar.
 
I find that when it comes to 95% of craft beer, I have a really hard time tasting anything other than hops. Sometimes you can tell that there might be a decent beer underneath, but that's rare.
Fra germanbrewing.net

Haha, tror jeg blir og like det forumet. Så noen av de bildene på lowoxygenbrewing, mistenker at noen av dem er filtrert :p skal lese litt på de forumene, har lyst på det lille extra som man ikke får av gelatin alene.
 
Ingen filtrerer der, og tror ingen bruker gelatin heller. Får ofte uklare øl av forskjellige sorter selv, men lagerøl pleier å bli klare, det er ikke ikke der mine utfordringer er størst, det er heller små usmaker av diverse varianter.
 
Leste litt rundt på forumet, han som postet flest bilder har drevet/svarer på poster med filtrering og gelatin. Han nevnte at man mister 10~ IBU på å filtrere. Så om man har tenkt til det, så burde man brygge med ekstra humle og 5-10% mere crystal malt. Men ja flott forum! De fleste andre plasser går pilsner/lager som "pissvann" som blir ignorert.
 
Har lest om LODO folka som jakter "IT" , men ingen har funnet det enda. ..... Personlig tror jeg tyskernes "IT" er bedre malt, vann eller kanskje gjær og hvordan dem kontrollere kald siden. ......

Funderte litt på dette, og i den sammenhengen kom jeg til å tenke på at de fleste håndverksbryggerier (sic) gladelig deler oppskrifter på sine brygg.
Dahls deler ut husgjær og Nøgne Ø deler ut vørter! Grunnen til at de kan gjøre det er at de vet at hjemmebryggere aldri vil være i stand til å klone et av deres brygg. Prosessen vil aldri bli lik, forholdene under gjæring kan aldri bli like, råvarene vil aldri bli like - og de vil heller ikke bli likt behandlet. Vannet vil aldri bli det samme - uansett justeringer. Forholdene under modning/lagring vil aldri kunne bli like. Og så videre...
Derfor vil (gode) kommersielle brygg alltid ha noe ved seg ('it') som vi aldri kan nå.
Mange av oss lager godt øl og noen lager fantastiske brygg, og de fleste har fokus på å forbedre sine egne prosesser for å forbedre resultatet,
men å strebe etter å klone kommersielle brygg tror jeg nok kan være en håpløs oppgave.
 
... Prosess er viktigere enn oppskrift.

Jeg er i og for seg enig; jeg vil heller drikke et vellaget øl på en litt tvilsom oppskrift, enn et dårlig laget øl på en god oppskrift. Det første kan være godt drikkelig, mens det siste ikke vil være til noen særlig glede. Men skal det bli skikkelig godt øl, må begge deler være på plass: Godt øl = god oppskrift + god prosess.

Jeg mener; det er jo ikke sånn at oppskrifta er likegyldig, heller.

Og jeg brygger gjerne komersielle oppskrifter. Det er jo ikke bare prosess gode bryggmestere er gode på. Og så kjenner jeg meg selvfølgelig igjen i opplevelsen av at det er noe de gode bryggeriene får til som nok er hinsides hva jeg klarer - men så lenge ølet mitt er godt, også, så er ikke det noen dårlig opplevelse:).
 
Greit dette hvis man tenker å lagre ei øl i ti år. For min egen del er det ingen batcher som overlever forbi 3-4 måneder, fordi jeg og kona er glad i øl selv, og vi har tørste venner. En prosess er ikke bedre enn det svakeste ledd, og skal man etterstrebe å ha en bryggeprosess så fri for oksygentilførsel som mulig vil det bli ekstremt dyrt. Dog hadde det vært interessant å sett hva du kommer frem til Bjarte, hva/hvordan et tilnærmet oksyderingsfritt oppsett/prosess for en hjemmebrygger vil bli og koste.
 
Har ikke feilfri prosess selv, men hvis du bruker lukket overføring til fat med spundingventil og karbonerer naturlig, får man gode resultater på den kalde siden, og det er dritbillig å gjøre små tilsetninger på den varme siden.
 
Har null erfaring med fat, har hittil kun brukt flasker. Får ta en vakker dag å sette meg mer inn i prosessen der, men kjenner at det frister veldig når jeg står med flaskevasking.
 
Tilbake
Topp