Low Dissolved Oxygen Brewing

For de som liker Excel, er det et nytt bryggeark tilgjengelig, som skal ta for seg hele bryggeprosessen, lavoksygen eller ikke. Men det kan ihvertfall ta ting som sauergut med i ph-beregningen.

Så litt på det, fikk det ikke helt til å stemme for min del, men måtte f.eks. endre deadspace og sånt manuelt etter å ha endret fra USA-måleenheter til metrisk. Likevel fant jeg ikke helt fram til de verdier jeg er vant med.
Tror jeg fortsetter med Brewer's Friend selv, virker enklere.
http://www.lowoxygenbrewing.com/brewing-methods/low-oxygen-brewing-software-version-7-0/
Nedlasting
 
Her er også en ting, som kanskje for de som sparer noen flasker til konkurranser. Jeg har f.eks. noe som skal til NM, bra fremdeles, men har nok sett sine beste dager. Løsning? Sette flasker inni et fat, fylle med vann og dytte det ut med co2.
Se eksperiment her:
http://www.lowoxygenbrewing.com/brewing-methods/bottle-cap-oxygen-ingress-real/

Jeg har hatt lyst til å gjøre et tilsvarende forsøk med humleøl, der oksideringa blir tydelig mye raskere, men har aldri kommet så langt. Jeg fikk kjøpt inn diffujonstette poser som jeg hadde tenkt å lagre i, vel å merke. Feil type, som jeg ikke fikk lukket.

Skulle jeg lagret flasker i modifisert atmosfære, ville jeg kjøpt noe slikt i stedet for å bruke fat:
https://www.aliexpress.com/item/20-...tand-Up-Zipper-Bags-Zip-Lock/32819285925.html

Du trenger ikke fjerne all oksygen, bare få redusert partialtrykket såpass at problemet blir vesentlig mindre.
 
Legger jo merke til at pale ale, pils, kölsch og helles aldri vinner NM. Doppelbock, old ale og baltisk porter, derimot. Disse tåler litt O2.
 
Men hjelper det å vakumere? Hva med fatmetoden?

Man fjerner jo veldig mye luft fra posen? Ellers så virker det jo slettes ikke dumt å oppbevare flaskene i vann, tror jeg? Med mindre det skjer noe rart da med liningen.. Kan jo evt bare kjøpe ei stor bøtte eller sånn plastbakk og fylle med vann og dytte oppi noen flasker?
 
Nja, se linken, det blir nok mindre enn ~20% o2 som i luft, men ikke helt fritt. Vet ikke.

Hm, men plastikk diffunderer jo, så over (veldig?) lang tid så har det kanskje ikke noe for seg å vakuumpakke. Trykksette fatet ja, da da er jeg med, da hjelper det jo ikke med en balje med vann.

Men, tja. Skal man brygge til konkurranser så er det jo greit å time når man skal brygge, egentlig. Selv om det er en helt annen sak.
 
Tenk om vi kunne brygge, gjære, flaske og oppbevare øl i et rom som var fylt med co2. Måtte jo da hatt resirkulerende dykkerluft for personen.
 
Det handler om hvordan o2 kommer inn via ølslanger osv. Men det som jeg evt konkluderer med, kan være noe annet enn det andre får ut av det. Jeg har lite erfaring med fat, så folk får sammneligne med egne erfaringer.
 
Når ølet skifter farge og blir mørkere under karbonering, er dette da ett tydelig tegn på oksydering, jeg har hatt noen batcher nå der ølet blir mørkere under karbonering, og etter 1-2 mnd. Forsvinner aroma og får en form for bitter smak, lager og pale ale. Snakker om naturlig karbonering på flaske. Blir det bedre øl ved kunstig karbonering pp fat?
 
Når ølet skifter farge og blir mørkere under karbonering, er dette da ett tydelig tegn på oksydering, jeg har hatt noen batcher nå der ølet blir mørkere under karbonering, og etter 1-2 mnd. Forsvinner aroma og får en form for bitter smak, lager og pale ale. Snakker om naturlig karbonering på flaske. Blir det bedre øl ved kunstig karbonering pp fat?

Kanskje, men sjekk link over on co2-renhet, og sjekk ut spundingventil.
 
Tilbake
Topp