Low Dissolved Oxygen Brewing

Tenkte å prøve å koke opp vannet og tilsette SMB for første gang i morgen. Bruker no sparge. Vil begynne lavt først, så tenkte 25mg/l. Så på 23.75L meskevann blir det 0.6g, høres det ikke altfor dumt ut? Blir jo litt masete med en herrmann-mesk, men det må jo prøves.
Høres greit ut. Hvilken oppskrift, av ren nysgjerrighet?
 
Høres greit ut. Hvilken oppskrift, av ren nysgjerrighet?

Hefen min. Det som blir logistikk-trøbbel, og kanskje gjør at den kokingen ikke gjør all verden er den lange mesketiden, samt at siden jeg gjør en herrmann-mesk så må jeg koke andre del av meskevannet før jeg begynner å meske i det hele tatt (siden jeg ikke har nok strøm til samtidig HERMS og kok), så det blir stående i to timer omtrent før det blir brukt. Så jeg vet egentlig ikke hvor mye SMB og koking vil bidra med ifht hvis det hadde vært en vanlig mesk.
 
Du kan jo koke det også, og fordele SMB. Men generelt vil sulfittrestene komme tydeligere frem i hefegjær enn lagergjær, så det er bra du ikke bruker mer. En ting du kan gjøre er å bruke sukker og gjær metoden på hermannvannet (er det et ord?). Et halvt gram per liter hver av sukker og brødgjær. Det spiser opp oksygen i løpet av en halv time, så det kan times greit. Så hvis det passer med temperatur og mengde, bør det kunne funke. En annen ting er om lang mesketid uten mash cap vil gjøre at for mye O2 blandes inn, det vet jeg ikke.
 
Du kan jo koke det også, og fordele SMB. Men generelt vil sulfittrestene komme tydeligere frem i hefegjær enn lagergjær, så det er bra du ikke bruker mer. En ting du kan gjøre er å bruke sukker og gjær metoden på hermannvannet (er det et ord?). Et halvt gram per liter hver av sukker og brødgjær. Det spiser opp oksygen i løpet av en halv time, så det kan times greit. Så hvis det passer med temperatur og mengde, bør det kunne funke. En annen ting er om lang mesketid uten mash cap vil gjøre at for mye O2 blandes inn, det vet jeg ikke.

Jeg tenkte å ha SMB i vannet og gi det et oppkok, er ikke det riktig fremgangsmåte? Ja leste det med SMB og hefegjær, derfor bruke lite.

Sukker og brødgjær var interessant, det hadde jo gjort det lettere. Første vannet jeg bruker koker jeg opp i en ti liter kjele, skal bare meske med 8L på den første runden. Men vil det sette noen smak? Vil vel kanskje tulle litt med SG og utgjæring, selv om det er små mengder sukker det er snakk om.
 
Nå leser jeg at 100PPM SMB har potensiale for 76PPM SO4, det var jo noe jeg ikke tenkte på med en gang.

Hvordan regner jeg ut dette? Hvis jeg skal tilsette 25mg/L SMB, hvor mange PPM SO4 blir det i en gitt vannmengde?

Kjenner at det var nesten på grensen for å være en dealbreaker mtp morgendagens brygg, SO4 er ikke noe jeg vil ha nevneverdig av i dette ølet.

Edit: For et dumt spørsmål, det skal jeg klare å regne ut selv.
 
Så, vannet mitt får 19PPM SO4 bidratt av SMB, stemmer det? 76/4 = 19mg/l. Siden jeg skal tilsette 25mg/l SMB. Det er litt mye, hvis det stemmer, da ender jeg opp på 24PPM SO4.
 
Tror faktisk jeg dropper det til jeg har lest og forstått litt mer om de to forskjellige prosessene. Koker iallefall opp vannet og forsegler kjelen nå i kveld. Første meskevannet resirkulerer jeg som vanlig på høy temperatur til jeg ser at oksygen er frigort.

Blir jo langt fra LODO, men etterhvert som jeg får satt meg mer inn i det og implementert mer så kommer jeg også til å merke forskjellen på de forskjellige teknikkene.
 
Det er jo bare å tilsette mindre SMB. Du vil uansett tilsette mer enn 0, så du er på rett vei. Justèr ned til et nivå du er komfortabelt med ihht ølet du skal lage :)
 
Det er jo bare å tilsette mindre SMB. Du vil uansett tilsette mer enn 0, så du er på rett vei. Justèr ned til et nivå du er komfortabelt med ihht ølet du skal lage :)
Jo men da skulle jeg tilsatt 0 SMB, mtp vannet mitt for det ølet. Men SMB fjerner jo oksygenet, så jeg vil jo ha noe.
 
Prøve med brødgjær da? det spiser også oksygen i mesken, slik bjarte har nevnt.
Ja, Tror første forsøket blir med brødgjær. Grunnen til at det ikke blir i morgen er så enkel som at jeg orker rett og slet ikke dra og kjøpe brødgjær nå.
 
Miguel, jeg anbefaler at du jo leser mer. Men jeg anbefaler og å begynne med en gang med SMB. Også anbefaler jeg deg å bli medlem der på Lowoxygenbrewings sitt forum og stille alle spørsmål du har der. Ikke at folk her ikke skjønner hele prosessen, men der er de som startet med den nye metoden.

Ifht å bruke gjær i stedet for SMB, er det feil. Bruking av gjær er i stedet for å koke vannet først. SMB må brukes i lodo brygging.

Jeg vet ikke hvilke meske tid/temperatur du snakker om nå, men de fleste der bruker hochkurz på alle batcher - som er 30-30-10min på 62-72-78C.

Jeg brukte den meske metoden i går, jeg kokte opp 30 liter vann i fem minutter, så tilsatt jeg SMB, og så ventet jeg fem minutter (riktig rekkefølge ifht lodo prosessen). Så tilsatt jeg litt mer calsiumklorid, også tok jeg ut 11L i en annen kjele. Da kunne jeg koke den opp senere for å bringe temperaturen i mesken opp til 72 og jeg trengte ikke å tilsette mer SMB.

Jeg tror ikke det blir noe problem med svolve lukt eller smak med bare 25mg/l. Hvis du er redd for at du ikke har brukt opp alt SMB før du har tilsatt gjær, og er derfor redd for svolve lukt/smak, er det bare å røre så mye som mulig etter at du tilsetter gjæren. Da vil du bruke opp alt SMB som er igjen, og gi gjæren nok o2 i tillegg.

Jeg tror heller ikke at så lite som 19ppm sulfat vil gjør noe forskjell til slutt. Her kan du se forskjellige vannprofiler i typisk tysk bryggerier.

http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Various_water_recipes
 
Den var min andre batch med lodo prosessen. Den første får jeg drikker til helgen, den fra i går blir noen uker til jeg får smake den. Men jeg kan nok gi tilbakemelding om forskjellen som jeg merker.

Den første var an NEIPA, som jeg tok FG prøven i går før jeg satt den inn i kjøleskapet. Jeg kunne lukte humlen når den sto på benken mens jeg holdte på med andre ting, altså rundt 75 cm bort fra nesen.

Den andre er en esb fordi jeg hadde et problem med lager gjæren som jeg skulle bruke denne gangen, da måtte jeg bruke ale gjær. Og fordi jeg ville prøve noe med litt mer malt smak. Smakte godt så langt.

Brukte wy1318 på begge to.
 
Miguel, jeg anbefaler at du jo leser mer. Men jeg anbefaler og å begynne med en gang med SMB. Også anbefaler jeg deg å bli medlem der på Lowoxygenbrewings sitt forum og stille alle spørsmål du har der. Ikke at folk her ikke skjønner hele prosessen, men der er de som startet med den nye metoden.

Ifht å bruke gjær i stedet for SMB, er det feil. Bruking av gjær er i stedet for å koke vannet først. SMB må brukes i lodo brygging.

Jeg vet ikke hvilke meske tid/temperatur du snakker om nå, men de fleste der bruker hochkurz på alle batcher - som er 30-30-10min på 62-72-78C.

Jeg brukte den meske metoden i går, jeg kokte opp 30 liter vann i fem minutter, så tilsatt jeg SMB, og så ventet jeg fem minutter (riktig rekkefølge ifht lodo prosessen). Så tilsatt jeg litt mer calsiumklorid, også tok jeg ut 11L i en annen kjele. Da kunne jeg koke den opp senere for å bringe temperaturen i mesken opp til 72 og jeg trengte ikke å tilsette mer SMB.

Jeg tror ikke det blir noe problem med svolve lukt eller smak med bare 25mg/l. Hvis du er redd for at du ikke har brukt opp alt SMB før du har tilsatt gjær, og er derfor redd for svolve lukt/smak, er det bare å røre så mye som mulig etter at du tilsetter gjæren. Da vil du bruke opp alt SMB som er igjen, og gi gjæren nok o2 i tillegg.

Jeg tror heller ikke at så lite som 19ppm sulfat vil gjør noe forskjell til slutt. Her kan du se forskjellige vannprofiler i typisk tysk bryggerier.

http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Various_water_recipes

Den braukaiser-siden har jeg ikke sett før. Jeg gjør ikke hochkurz fordi det fungerer enn så lenge litt dårlig i mitt oppsett, utgjæringen lider. Dette er bare en antakelse, med akkurat hockkurz, men det lukter noen poeng for høy SG ifht target iallefall basert på tidligere erfaringer. Jeg gjør 62-70 + utmesk, da jeg ikke vil opp på 72. Men i hefeweizen min så er det flere meskesteg lengre ned, og jeg bruker herms til å styre og justere temperaturen, så total mesketid (pr nå), er nesten fire timer, men den effektiviseres og justeres for hver batch.

De 19PPM med sulfater har nok ikke så mye å si til slutt. Men akkurat nå så vil jeg ikke tukle med vannet mitt siden jeg sakte men sikkert, batch for batch skrur inn vannprofilen min for hefeweizen. Jeg dekokterer ikke,, så jeg må kompensere andre steder, nå har jeg kommet dit at jeg jakter den riktige (for meg) munnfølelsen, og kun veldig små justeringer ellers.
 
Sist redigert:
Utgjæringen min lider også på hochkurz, kommer ikke til å fortsette med det hvis jeg ikke får ordnet med lavere FG.
 
Utgjæringen min lider også på hochkurz, kommer ikke til å fortsette med det hvis jeg ikke får ordnet med lavere FG.

Hos meg var synderen 72-steget. Godt mulig det er flere syndere, men alt med et 72 steg endte høyt. Fikk høyere effektivitet, men også høyere FG. Etter at jeg skjønte det så justerte jeg ned effektiviteten og droppet 72C, og da var utgjæringen godt på plass.
 
Tilbake
Topp