Schizosaccharomyces pombe

Tor.

Norbrygg-medlem
Schizosaccharomyces pombe er en gjærtype som finnes vilt bl.a. på moden frukt og røtter. Pombe er stangformet og formerer seg ved deling på midten, og det er fra denne delingen schizo-navnet kommer fra. Gjæren brukes til ølbrygging i øst-Afrika, og pombe er ordet for øl på swahili.
Fission yeast.jpg
Jeg har ikke klart å finne ut noe om hva slags smaksbidrag pombe gir, unntatt at den er beryktet for å produsere hydrogensulfid. For å finne ut mer om dette, har jeg fått tak i noen pombe-celler fra et forskningsmiljø. Cellene har fått en flaske vørterøl og står på magnetrører, så får vi håpe at det lar seg gjøre å dyrke opp nok til brygging.
20170104_211630.jpg
20170104_211608.jpg
Forskeren jeg fikk cellene av har prøvd å bake boller med pombe. De hevet som de skulle, men smakte svovel. For å redusere risikoen for en svovelbombe, har jeg tenkt å bruke engelsk malt og å gjære på forholdsvis høy temperatur i første bryggeforsøk. Ellers brygge et kjedelig øl med bare litt bitterhumle, for å la gjæren styre smaken.

For mer info om schizosaccharomyces pombe, se https://en.wikipedia.org/wiki/Schizosaccharomyces_pombe
 
Spennende! Men var det ikke denne luringen som var involvert i å ta livet av et helt bryllup eller noe i afrika for ikke så lenge siden? :)
 
Spennende! Men var det ikke denne luringen som var involvert i å ta livet av et helt bryllup eller noe i afrika for ikke så lenge siden? :)
Det var øl gjæret med pombe, men synderen var ikke gjæren. Brygging på råtten hirse var antatt kilde til giften, men dette er basert på journalistisk fremstilling, så jeg vil ikke risikere livet på det.

Gjæren jeg bruker er fra et solid, norsk forskningsmiljø, og forskeren jeg fikk gjæren fra sjekket med intern HMS at det var OK å dele ut gjær for bruk til ølbrygging. Og det duger for meg.

Jeg får kanskje passe på å poste på forumet hver dag fremover for å vise at jeg lever.
 
Sist redigert:
Det var øl gjæret med pombe, men synderen var ikke gjæren. Brygging på råtten hirse var antatt kilde til giften, men dette er basert på journalistisk fremstilling, så jeg vil ikke risikere livet på det.

Gjæren jeg bruker er fra et solid, norsk forskningsmiljø, og forskeren jeg fikk gjæren fra sjekket med intern HMS at det var OK å dele ut gjær for bruk til ølbrygging. Og det duger for meg.

Jeg får kanskje passe på å poste på forumet hver dag fremover for å vise at jeg lever.
Dette er et spennende forsøk! Vi blir glad for oppdateringer om ølet (og om at du lever så klart...)!
 
Tok litt tid før det ble noe aktivitet, men nå er den i gang:
433b2b293376100082fd96801b4fb5a0.jpg

Lukter død og grønne apekatter.
 
Sist redigert:
Fant denne hyllesten til pombesmaken:
The taste is described as sour, or even foul.If you use fission yeast to brew with malt and hops (European style), the results are disappointing. My lab has also tried brewing with pombe with unimpressive results. The sulfurous nose was very noticeable and increased with time. But of course, this is not a traditional method, so maybe it tastes better with millet. Or perhaps it's just an acquired taste. Still, I've been told that pombe generates the largest number of foul-tasting compounds for any fermentation and it is typically viewed as a spoilage in winemaking.
Kan bety at det ikke smaker som lys lager. Eller helt grusomt.
 
Finnes disse på norske epler også?
Jeg ser noen små staver i safta. Den suppa her gjæret livlig.
https://daastoel.files.wordpress.com/2016/10/pict0002.jpg
Fra artikkelen på Wikipedia:
Approximately 160 natural strains of S. pombe have been isolated. These have been collected from a variety of locations including Europe, North and South America, and Asia. The majority of these strains have been collected from cultivated fruits such as apples and grapes, or from the various alcoholic beverages, such as Brazilian Cachaça..
Det er vel ikke usannsynlig at de finnes på norske epler.
 
Sist redigert:
Bunnfelte fint:
bd3029bc135a0587872af34134bbe4ca.jpg

Har ca 9 liter Grønn apekatt til gjæring:
32d5f701d6cee11172cbb0d88241ef5a.jpg

Gjærer på PET-kar for å kunne se hvordan det arter seg. Skapet som starteren sto i stinker fremdeles svovel. Gjærer ikke i bebodd hus nå.

Så var det å finne riktig gjæringstemperatur. Har svært lite å gå etter, men noe høyt er trolig bra for å få ut mest mulig av hydrogensulfiden. Siden pombe brukes i øst-Afrika, bør den tåle litt temperatur. Kl 9 i morges var det i følge Yr ca 30 grader i Juba, så da blir det gjæringstemperaturen.

Det ble forresten et rent ekstraktbrygg med OG 1.050 og 26 IBU fra Goldings.
 
Sist redigert:
Stormgjæring i gang:
debb7973b2dcd6153e7458d2e18bfe03.jpg

Kanskje en kandidat for topphøsting? Men uansett ikke gjennom 45 mm tut på PET-flaske.
 
Stormgjæring ferdig:
7c4a2a6cd59b33b0945feb67fabbc3cf.jpg

Burde egentlig måle SG, men venter litt med oksygeneksponering. Ikke kran på karet. Hadde vært hentig med et brewometer.
Markant svoveleim i bryggeriet og mer død enn grønne apekatter når gjæringsskapet åpnes.
 
Stormgjæring ferdig:
7c4a2a6cd59b33b0945feb67fabbc3cf.jpg

Burde egentlig måle SG, men venter litt med oksygeneksponering. Ikke kran på karet. Hadde vært hentig med et brewometer.
Markant svoveleim i bryggeriet og mer død enn grønne apekatter når gjæringsskapet åpnes.

Herlig:). Men sånt blir jo borte, stort sett, om du bare venter med å flaske. Har sjøl en egen eim i heimen nå. Weissbier på wlp380. Her er det mye uvasket lederhosen.
 
Tilbake
Topp