TILT - noen erfaringer ?

Hei,

Noen som har gjort seg noen erfaringer med denne ?
http://tilthydrometer.com/products/brewometer

Ser at denne ikke har Wifi sånn som Beerbug, men synes allikevel at den er såpass fiffig at den potensiellt er verdt pengene.

Og så har den også mulighet for å logge både gravity og temperatur, dog kun uten wifi altså (forutsetter at telefon / nettbrett med pre-installert app befinner seg innenfor en avstand på 25 fot)
 
Jeg har denne, og er stort sett veldig fornøyd.

Enormt digg å slippe å åpne gjæringskaret flere ganger for å måle SG.

Det blir fort kronglete om du bruker din vanlige mobil som mottaker, siden den da inne hele tiden vil ha BT-kontakt. Om du har et nettbrett eller en gammel mobil som kan ligge i nærheten hele tiden, vil det være veldig praktisk.

For øvrig et litt kronglete system med loggføringen i Google Sheets. Måtte ha noen mails frem og tilbake med produsenten for å finne ut av alt, men mulig det bare er jeg som er litt idiot.

Det finnes også en del utviklingspotensiale på enkelte ting (noe jeg har tipset produsenten om).
 
Veldig nyttig for å følge med på gjæringen og temperatur. Har hatt min kun et par mnd, men den fungerer bra så langt. Gravity-avlesningen er ikke super-nøyaktig, men den holder i massevis for å følge med. Når den viser at SG er stabil over et par dager måler jeg med hydrometer for å bekrefte at det er utgjæret.

Leser den av med en Raspberry PI som jeg har satt opp til å sende dataene dit jeg vil ha dem, det funker bra. Ellers er det å lese av med mobilapp også kurrant. Har ikke prøvd google sheets-integrasjonen som er mulig, så den vet jeg ingenting om.
 
Veldig nyttig for å følge med på gjæringen og temperatur. Har hatt min kun et par mnd, men den fungerer bra så langt. Gravity-avlesningen er ikke super-nøyaktig, men den holder i massevis for å følge med. Når den viser at SG er stabil over et par dager måler jeg med hydrometer for å bekrefte at det er utgjæret.

Leser den av med en Raspberry PI som jeg har satt opp til å sende dataene dit jeg vil ha dem, det funker bra. Ellers er det å lese av med mobilapp også kurrant. Har ikke prøvd google sheets-integrasjonen som er mulig, så den vet jeg ingenting om.
Takk for svar.
Ikke supernøyaktig gravity avlesing sier du.
Hvor mye bommer den ift. hydrometeret ?
 
Men hva med gleden ved å tappe prøven opp i sylinderglasset og slippe hydrometeret nedi med spent forventning? Og etter at du har funnet SG, skjenker du prøven over i et glass, og holder den mot lyset for å vurdere farge og klarhet. Så lukter du på ølet, kjenner om alt er som det skal, og til slutt smaker du, smatter fornøyd, og forteller deg selv at dette blir søren ikke halvt gæli.

Hva med alt det der?

(Sorry, helt irrelevant. Måtte bare få det ut:).)
 
Men hva med gleden ved å tappe prøven opp i sylinderglasset og slippe hydrometeret nedi med spent forventning? Og etter at du har funnet SG, skjenker du prøven over i et glass, og holder den mot lyset for å vurdere farge og klarhet. Så lukter du på ølet, kjenner om alt er som det skal, og til slutt smaker du, smatter fornøyd, og forteller deg selv at dette blir søren ikke halvt gæli.

Hva med alt det der?

(Sorry, helt irrelevant. Måtte bare få det ut:).)
Hehe....veldig rart at du skulle si akkurat det ;-)
Gjorde akkurat det du beskriver i går på en pilsener på hjemmelaget oppskrift (brygg nr. 6).

Den var 15 dager gammel på karet men så veldig fin ut allerede. Og smakte topp
 
Hehe....veldig rart at du skulle si akkurat det ;-)
Gjorde akkurat det du beskriver i går på en pilsener på hjemmelaget oppskrift (brygg nr. 6).

Den var 15 dager gammel på karet men så veldig fin ut allerede. Og smakte topp

Skål! Hygger meg nettopp - har onsdagsfri - med en 0,7 dl 9 dager gammel Rallar som har nådd FG nå. Hvorfor flaske, egentlig? Kan jo like gjerne bare tappe rett fra gjæringskaret:).

Sorry; dette blir veldig off topic!
 
Takk for svar.
Ikke supernøyaktig gravity avlesing sier du.
Hvor mye bommer den ift. hydrometeret ?

Altså det er ikke så ille, man kalibrerer den jo med vann, så da blir det greit i ene enden av skalaen (ned mot 1,000). Men det ser for meg ut som om den da får større avvik på høy OG, gjerne 10 poeng og mer om man er på 1,070 og rundt der. Og så varierer avlesningene litt innimellom. Derfor er det greit å få logga dataene så man kan spotte "spikes" i verdiene som da åpenbart er feil.

Som sagt har bare testa den på et par brygg, og det er et kjempenyttig hjelpemiddel så det er bare å kjøpe :)
 
Men hva med gleden ved å tappe prøven opp i sylinderglasset og slippe hydrometeret nedi med spent forventning? Og etter at du har funnet SG, skjenker du prøven over i et glass, og holder den mot lyset for å vurdere farge og klarhet. Så lukter du på ølet, kjenner om alt er som det skal, og til slutt smaker du, smatter fornøyd, og forteller deg selv at dette blir søren ikke halvt gæli.

Hva med alt det der?

(Sorry, helt irrelevant. Måtte bare få det ut:).)

Haha! Man gjør da det OGSÅ! :D
 
Bestilte akkurat et par av de der i dag (2 ulike farger), og ser frem til å teste de ut etterhvert. Burde egentlig hatt en av de allerede i brygget som står å gjærer nå (en New England-style IPA) som skal ha "8-dagers" tørrhumling ved SG 1.020-1.022 (estimert FG 1.017). Liker egentlig ikke tanken på å åpne lokket daglig etter 3 døgn for å sjekke hvor SG er hen, så derfor en sånn TILT. :cool:
 
Bestilte akkurat et par av de der i dag (2 ulike farger), og ser frem til å teste de ut etterhvert. Burde egentlig hatt en av de allerede i brygget som står å gjærer nå (en New England-style IPA) som skal ha "8-dagers" tørrhumling ved SG 1.020-1.022 (estimert FG 1.017). Liker egentlig ikke tanken på å åpne lokket daglig etter 3 døgn for å sjekke hvor SG er hen, så derfor en sånn TILT. :cool:

Kran mann :)

Dessuten. Du vet jo ikke hva din FG vil bli. Men hvis du ikke har brukt Vermont eller WY1318 så er det litt mindre viktig akkurat når du tilsetter den humla.
 
Kran mann :)

Dessuten. Du vet jo ikke hva din FG vil bli. Men hvis du ikke har brukt Vermont eller WY1318 så er det litt mindre viktig akkurat når du tilsetter den humla.
Kran ja .....
Joda, pitchet 2 pk med WY1318 i hver 25-liters dunk og den startet å jobbe riktig så godt etter 6-7 timer.

Edit: Måtte bare sjekke nå etter 4 døgns gjæring fra OG 1.065. Lå nå på 1.031 (og smakte allerede himmelsk lovende), så det ser jo ut til at jeg er i rute for første humling på fredag og siste humling 4 døgn senere.
 
Sist redigert:
Kran ja .....
Joda, pitchet 2 pk med WY1318 i hver 25-liters dunk og den startet å jobbe riktig så godt etter 6-7 timer.

Edit: Måtte bare sjekke nå etter 4 døgns gjæring fra OG 1.065. Lå nå på 1.031 (og smakte allerede himmelsk lovende), så det ser jo ut til at jeg er i rute for første humling på fredag og siste humling 4 døgn senere.
Jeg tørrhumler blindt på dag 4 når jeg har NEIPA i karet.. så skrur jeg opp tempen til 20-21*c for "scrubbing" ( håper at co2 fordriver endel av o2 jeg introduserer me lokket av)
 
Både ja og nei, men hvis du setter bøtta litt på skakke når du gjærer, da kommer krana litt høyere og det går bedre.
Det gjør jo ikke noe om litt av bunnfallet følger med ut, så jeg hadde tatt en prøve uansett.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Både ja og nei, men hvis du setter bøtta litt på skakke når du gjærer, da kommer krana litt høyere og det går bedre.
Det gjør jo ikke noe om litt av bunnfallet følger med ut, så jeg hadde tatt en prøve uansett.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Å legge en liten trekloss under bøtta der krana er montert vil hjelpe på dette ja - men det er ikke så greit når man stabler 2 bøtter oppå hverandre ;)
 
Tilbake
Topp