Flasking og korking

Har drevet og flasket øl i godt over et år nå, men lurer på om jeg kan gjøre flaskingen litt mer effektiv.

Slik jeg gjør nå, så fører jeg over ølet ned i et andre gjæringskar med sukkerlake, setter dette høyt og begynner å flaske fra kran med en liten slange og flaskefyller. Til nå har jeg tatt kun 5-6 flasker ad gangen før jeg korker, for at ølet skal få så lite tid i luft i fare for "oksygering".

Det jeg lurte på her er om det er skadelig at jeg gjør meg ferdig med en batch på 20-23 liter, dvs som regel 45 halvliterflasker for så å korke de etterpå ? Resulterer at de eldste flaskene får luft en 15-16 minutter før jeg får korket de. Er dette et problem ? Eller bør jeg ta en 5-6 flasker ad gangen ?
 
Jeg fyller alle flaskene før jeg korker. Legger alltid på korken løst på flaska umiddelbart etter fylling. Siden jeg ColdCrasher, går ølet på flaskene kaldt. Etter litt tid vil både ølet ekspandere, og CO2 unnslippe ølet. Begge deler er med på å presse litt O2 ut av flasken. Det høres et lite pop på de flaskene hvor korken ligger tett.
Jeg er usikker på om det er positivt, men er ganske sikker på ar det ikke er negativt.
 
Godt å høre. Coldcrasher alltid jeg også. Bruker ofte patentkork, og da er det ikke noen problemstilling fordi da tar jeg bare korken på med engang, mens jeg er i ferd med å fylle neste flaske. Når jeg tenker meg litt om, så er det vel uansett bedre med mange små åpninger (flasketutene) enn en stor en (gjæringskaret). Takk for svar :)
 
En ulempe med å korke alle til slutt er at når du velter flaskene blir det veldig mange liter utover stuegulvet. Og ja: når, ikke hvis. Tro meg ;)
 
løs kork på flaskene til dagen etter eller etter god gjæring er et triks jeg så en gang for og få ut oksygen/luft.
 
Den har jeg ikke hørt før, men hvorfor ikke. Når gjæren i flasken begynner å virke så presses luft ut.
Selv tapper jeg alt før jeg tilsetter sukkerlake med sprøyte og så flasker jeg. Blir mindre frem og tilbake og ikke så mye søl.
 
Den har jeg ikke hørt før, men hvorfor ikke. Når gjæren i flasken begynner å virke så presses luft ut.
Selv tapper jeg alt før jeg tilsetter sukkerlake med sprøyte og så flasker jeg. Blir mindre frem og tilbake og ikke så mye søl.

Det lærte jeg i den tid vi leste slikt på papir, tror de papirene kom fra Humlegården.
 
Jeg ser ikke helt at man sparer så enormt med tid på å fylle alle flaskene først og så korke. For min del så setter kroppen pris på variasjonen i arbeidsstilling. Jeg fyller ca 8 og så korker jeg dem. Jeg forsøker også å få til de 8 til å være av samme flasketype, så jeg slipper å justere høyden på bordkorkeren så ofte.
 
Jeg fyller alle flaskene før jeg korker. Legger alltid på korken løst på flaska umiddelbart etter fylling. Siden jeg ColdCrasher, går ølet på flaskene kaldt. Etter litt tid vil både ølet ekspandere, og CO2 unnslippe ølet. Begge deler er med på å presse litt O2 ut av flasken. Det høres et lite pop på de flaskene hvor korken ligger tett.
Jeg er usikker på om det er positivt, men er ganske sikker på ar det ikke er negativt.
Denne skal jeg notere meg :)
 
Tilbake
Topp