Belgisk klosterøl (triple trippel)

Tviler på at de dårlige erfaringen skyldes selve settet. Det er sikker helt kurrant. Mer trolig er det feil/uheldig bruk av gjær. Uten at jeg skal tråkke noen på tærne...
Der har du nok rett. Problemet var at settet kom med en enkel pose tørrgjær, og jeg hadde ikke mer. En tripel med en pose tørrgjær, gav meg en leksjon i hvordan fusel smaker, til tross for iherdig riktig rehydrering, og ren oksygen tilsetning. Av alle mine 30 batcher, har dette vært det verste skvipet. Hvordan det hadde gått med nok gjærceller, vet bare øl guden.

Edit: jeg vil faktisk påstå at settet er et problem, når det selges med en pose tørrgjær. Vil tro det var ca 45% av behovet for celler. Men malt basen er kanskje ok.
 
Sist redigert:
Jeg brygget dette ølet sammen med fetteren min for en tid tilbake, og jeg synes det ble veldig godt. Vi fulgte oppskriften, men brukte ekstra tørrgjær. Én pakke gjær (som følger med settet) synes jeg virker veldig snaut, så det tok vi ikke sjansen på.
 
Sist redigert:
Jeg har brygget dette settet 1gang. Brukte fersk gjær (anbefalt av ølbrygging). Ølet ble meget bra, og det står seg fremdeles etter 1,5 år.
 
Jeg har brygget dette settet 1gang. Brukte fersk gjær (anbefalt av ølbrygging). Ølet ble meget bra, og det står seg fremdeles etter 1,5 år.
Skulle jeg brygget ett sett fra ølbrygging.no med tørrgjæren som fulgte med, ville jeg brukt det gamle trikset med å tilsette gjæren varmest mulig, og kjølt ned iløpetav24timer.

Har faktisk brygget ett sett fra den kanten med tørrgjær, et lagerøl. Den ene påsan var litt snaut synes jeg. Byferien var ikke den beste lagerølen jeg har brygget, synes å huske det.

Sodastream overgangen, som var det jeg egentlig trengte, var heller ikke top notch.
Prisen(3) var det derimot ingenting å utsette på

F***ck autokorrektur
 
Skulle jeg brygget ett sett fra ølbrygging.no med tørrgjæren som fulgte med, ville jeg brukt det gamle trikset med å tilsette gjæren varmest mulig, og kjølt ned iløpetav24timer.

Har faktisk brygget ett sett fra den kanten med tørrgjær, et lagerøl. Den ene påsan var litt snaut synes jeg. Byferien var ikke den beste lagerølen jeg har brygget, synes å huske det.

Sodastream overgangen, som var det jeg egentlig trengte, var heller ikke top notch.
Prisen(3) var det derimot ingenting å utsette på

F***ck autokorrektur
Byferien = bayeren?:p
 
To spørsmål:
- Noen nye innspill til gjæringstemperatur for WLP510?
- Det kan vel være en fordel å tilsette sukkeret i flere omganger under gjæring. I så fall vil det vel være nok å beregne starteren til OG uten sukker, 1.060?
 
Brygget en batch med belgisk tripel i sommer. Etter en mnd med karbonering var det masse skum. Tror jeg hadde rundt 9g/l sukker. Har åpnet et par nylig som er helt flate. Null futt what so ever. De er krystallklare i fargen og etter 1 time i kjøleskap så blir de tåkete som bare det. Smaker ikke godt heller. Sukker og fusel og f... skap :( har lyst å helle alt i vasken. Hva kan ha skjedd her?
 
Kan være dårlig utblandet sukkerlake hvis du bruker det. Det at de blir tåkete i kjøleskapet er pga kjøletåke (chill haze, hvis du vil google det).

Det at de ikke smaker godt kan være så mangt. Er fargen lik som da de smakte bra? Hvis de er mørkere så kan smaken sammen med det at de var helt flate tyde på utette korker. Hvis det smaker søtt så kan det være at karboneringssukeret ikke har blitt spist opp, og da er det gjær-relatert.
 
Har også hatt karboneringstrøbbel med en trippel. Ganske flat, selv med 9 gr/l. Pleier å tilsette ny gjær når jeg karbonerer øl med høy %. Glemte det av en eller annen grunn på denne. Lagde tykk sukkerlage, kjøpte sprøyte, åpnet alle flaskene og tilsatte sukkerlake m/gjær. Finnes relative ålraite formler for dette på forumet, men det hele ble ganske på "gefuhlen". Det ser ut som det har gått bra med de fleste flaskene jeg har prøvd. Brygget min i november (tror jeg) og det smakte relativt dårlig de første månedene. Smakte på min forrige uke, og den var overraskende god. Disse bør vel lagres opp til et år. Dersom ølet er et halvt år gammelt og smaker drit/fusel, så tviler jeg vel på om det blir bedre etterhvert.

OBS: Ser nå at du hadde god karbonering, men at den forsvant (?). (Dersom man likestiller "masse skum" med karbonering). Vel, da aner jeg ikke.
 
Brygget en batch med belgisk tripel i sommer. Etter en mnd med karbonering var det masse skum. Tror jeg hadde rundt 9g/l sukker. Har åpnet et par nylig som er helt flate. Null futt what so ever. De er krystallklare i fargen og etter 1 time i kjøleskap så blir de tåkete som bare det. Smaker ikke godt heller. Sukker og fusel og f... skap :( har lyst å helle alt i vasken. Hva kan ha skjedd her?

Fuselen blir ikke borte, så hell det i vasken. Kanskje.

Jeg brygget en Duvel-klone en gang som ikke utviklet kullsyre. Jeg drev og snudde opp ned på flaskene for å få gjæren i suspensjon i et par omganger, og det fungerte. Men så var det altså fuselen:confused:. Jeg sparte ølet i nærmere ett år for å se om det ikke ville runde seg av og bli drikkelig, men til slutt endte det i vasken.

Litt fusel i et mørkt øl kan kanskje gå, men i en trippel tror jeg du kan glemme det. Men for all del, du kan jo kjøre en runde eller to med å snu flaskene, og så lagre ølet en stund, så slipper du å nages av tanken på at du helte ut noe som kanskje kunne blitt drikkelig. Det er jo et helt gratis eksperiment, og det er saktens noe å lære av det:).
 
Om du har hatt karbonering også mistet den så kan det vel tenkes at korkene lekker. Da vil det ha kommet mye okysgen til også, som kan gi usmak... Angående trippel generelt så lønner det seg å starte gjæringen relativt lavt, type 18c og la den stige fritt oppover og holde den på høyeste temp når gjæringen er ferdig en god stund. Har hatt god erfaring med den måten på WLP530 og fått til øl som er veldig myke og blottet for de typiske røffe alkoholene. Syns 9gr per liter høres ut som relativt kraftig karbonering, som kanskje også kan forveksles med fusel da det i hvertfall i min gane gir en veldig røff tone på ølet.
 
Tilbake
Topp