Bålbrygging

erikraude

Norbrygg-medlem
Tenkte å utvide aktivitetene på et av de kommende blotene og ikke bare drikke øl, men også brygge et. Tanken er en spin-off fra en liten replikkveksling med @Finn Berger her om dagen der vi snakka om å koke vørteren ved hjelp av steiner fra bålet.

Koking er jo en enkel prosess, meskinga litt mer kinkig. Det blir kanskje ikke så lett å treffe noen nøyaktig temperatur, men vi har jo et visst spenn for å få noe gjærbart. Hva tenker folket? Bør vi på med dekoksjon, eller kan vi klare det uten? Hvis vi går for dekoksjon, åssen regner vi ut temperatur?

Siden vi først går for old school er det jo også fristende å gå for en tradisjonell gjær. Er det noen med erfaring fra spontangjæring i granskogen? Eller noen som sitter på noe bra kveik de vil dele?

Ellers noen tanker? Eller noen innspill på gode, tradisjonelle ølvarianter? Helst noe med et tilgivende meskeskjema. Einerlåg til skylling er ihvertfall tilgjengelig, men det blir ikke vinterhøsta einer.
 
Må jo bli et kveik brygg [emoji847]
Temperatur er jo litt "sjanseløst" å treffe på om man skal kjøre sikkelig old-school
Dreiv ikke stein-bryggene og opererte med 4-5 timers mesketid? Altså sikkert relativt lave temperaturer.. meste var vel en type pilsner-aktig type, så koker man lenger enn lenge for å få litt OG? Vel de kokte vel egentlig ikke sakene den gang da...


http://www.garshol.priv.no/blog/303.html

Mr Garshol kan sikkert inspirere til litt saker her [emoji23][emoji481]

Artig prosjekt [emoji1316]



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mesketid opp i 4-5 timer byr jo på noen utfordringer i denne sammenhengen, av samme årsaker som at kvaliteten på dokumentasjon vil være avtakende. Lengden på bryggetida vil nok være proporsjonal med sannsynligheten for at dette ender i bryggetabbetråden. Klarer vi å holde det på halvannen times mesk tenker jeg det har ganske gode sjanser.
 
Klarer vi å holde det på halvannen times mesk tenker jeg det har ganske gode sjanser.[/QUOTE

Ser den utfordringen. Man kan trygt konkludere med at dagens malt har et lysår på de gamle sortene . (som faktisk ofte ble valgt til brygging da noe annet var det ikke brukbart til) Tipper at i dag at sakrifasen er 85-90% over i løpet at 20-25min..Tja har du litt mer en god-lunk i 90min , samt relativt "tjukk graut" burde jo det gi noe en heftig kveik kunne knaske på.. "jukser" man litt.. les: bruker noe oppdaterte rutiner.. burde man jo få et heftig brygg (skylling)
men: tjukk graut, bare man bruker nok av både malt og vann? Sikkert plenty
Kveik er jo det eneste gjæret som ikke er dyrket i en lab.. lageraktige egenskaper på 38grader er muligens noe overdrevent, men at den gjæra har noe for seg? Helt klart!
http://vestkast.no.. episode 19 artig podcast
Gønn på! Håper dere gjør dette og legger ut!
Fascinert [emoji851]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
En tanke slo meg. Jeg har aldri hatt noe med kveik å gjøre, men etter hva jeg forstår jobber den fort og liker høye temperaturer. I tillegg virker det å være tradisjon for å drikke det så fort det er ferdiggjæra. Kunne vi lagd det én lørdagskveld, pitcha kveik morgenen etter, latt det stå i skogen under et tre i en uke, og så hatt oppskåka og blotet i skogen helga etter?
 
Klarer vi å holde det på halvannen times mesk tenker jeg det har ganske gode sjanser.[/QUOTE

Ser den utfordringen. Man kan trygt konkludere med at dagens malt har et lysår på de gamle sortene . (som faktisk ofte ble valgt til brygging da noe annet var det ikke brukbart til) Tipper at i dag at sakrifasen er 85-90% over i løpet at 20-25min..Tja har du litt mer en god-lunk i 90min , samt relativt "tjukk graut" burde jo det gi noe en heftig kveik kunne knaske på.. "jukser" man litt.. les: bruker noe oppdaterte rutiner.. burde man jo få et heftig brygg (skylling)
men: tjukk graut, bare man bruker nok av både malt og vann? Sikkert plenty
Kveik er jo det eneste gjæret som ikke er dyrket i en lab.. lageraktige egenskaper på 38grader er muligens noe overdrevent, men at den gjæra har noe for seg? Helt klart!
http://vestkast.no.. episode 19 artig podcast
Gønn på! Håper dere gjør dette og legger ut!
Fascinert [emoji851]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg lover å oppdatere tråden fortløpende med bilder og tekst så lenge jeg evner. :p

Hvor kan vi få tak i noe kveik? Whitelabs versjon virker ikke ekte nok.
 
Jeg lover å oppdatere tråden fortløpende med bilder og tekst så lenge jeg evner. :p

Hvor kan vi få tak i noe kveik? Whitelabs versjon virker ikke ekte nok.

Dette skal nok la seg ordne. Vet det finnes en gjeng som har personlig interesse av å spre dette mest mulig for å hindre at dette sære gjæret skal ta evig hvile. Var på den lokale bryggesjappa før i dag der det var en prat rundt Kveik. Skal spørre og grave.. en mr Tony Yates skal visst ha en personlig interesse for dette og kultiver disse. Originale.
Han har diverse videoer på YouTube etc og er visst relativt grei mtp å kontakte i brygge øyemed. Selv om han som navnet tilsier ikke er norsk så bor han her på berget (Norge)


Må gå an å få fatt på noe greier [emoji1308]



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg har kveik hvis du vil ha.

Men som du sier, kveik liker høy gjæringstemperatur, og vil nok ikke trives så godt ute i skogen.
Gjerne!

Hva hvis vi venter til varmere tider, det er jo ingenting som haster, vil den trives bedre i skogen under hundedagene? Eller vil temperatursvingningene være for store mellom dag og natt? Det er jo periodevis tropenetter.

Åssen er det med denne kveiken, er det tatt vare på flere regionale varianter, eller er det én type?
 
Jeg har kveik hvis du vil ha.

Men som du sier, kveik liker høy gjæringstemperatur, og vil nok ikke trives så godt ute i skogen.


Ikke får å kuppe noe: Vet hva slags type dette er? Hva synes du om resultatet? Tenker å lage en gardsøl, men vil nok ha det karbonert jeg da..Har svært lyst til å lage Kveik øl.... [emoji1309][emoji56]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Gjerne!

Hva hvis vi venter til varmere tider, det er jo ingenting som haster, vil den trives bedre i skogen under hundedagene? Eller vil temperatursvingningene være for store mellom dag og natt? Det er jo periodevis tropenetter.

Åssen er det med denne kveiken, er det tatt vare på flere regionale varianter, eller er det én type?

Tja, jeg bruker å gjære kveiken på 37 grader, men jeg karbonerer på 23 grader så den har et stort spenn. Hvis det er tropenetter så gjør den seg nok ferdig på en ukes tid. Temperaturvariasjoner anbefales vanligvis ikke under gjæring. Når det er sagt så skjønner jeg at dere ikke har som mål å brygge noe stilmessig riktig her, men eksperimentere, så da vil jeg bare si kjør på :)

Kveiken finnes i flere utgaver ja, den jeg har er kveik fra Voss, fra Sigmund Gjernes.
Det som er vanlig er at den som vil ha kveik vippser 100 kroner for emballasje og frakt. Send meg pm hvis du vil at jeg skal sende.
 
Sist redigert:
Ikke får å kuppe noe: Vet hva slags type dette er? Hva synes du om resultatet? Tenker å lage en gardsøl, men vil nok ha det karbonert jeg da..Har svært lyst til å lage Kveik øl.... [emoji1309][emoji56]

Det er vossakveik fra Sigmund Gjernes.
Er veldig godt fornøyd med resultatet, like enkel å bruke som annen ølgjær, forskjellen er temperaturen under gjæring. Smaken er lett syrlig, smak av appelsin er det mange som sier.

Send meg pm hvis du vil at jeg skal sende.
Hvis det er flere som vil ha, send meg pm.
 
Sist redigert:
Tja, jeg bruker å gjære kveiken på 37 grader, men jeg karbonerer på 23 grader så den har et stort spenn. Hvis det er tropenetter så gjør den seg nok ferdig på en ukes tid. Temperaturvariasjoner anbefales vanligvis ikke under gjæring. Når det er sagt så skjønner jeg at dere ikke har som mål å brygge noe stilmessig riktig her, men eksperimentere, så da vil jeg bare si kjør på :)

Kveiken finnes i flere utgaver ja, den jeg har er kveik fra Voss, fra Sigmund Gjernes.
Det som er vanlig er at den som vil ha kveik vippser 100 kroner for emballasje og frakt. Send meg pm hvis du vil at jeg skal sende.
Høres bra ut! Sender deg en pm når jeg finner ut av vipps. :) Holder den seg til vi får en solid varmeperiode?
 
Tilbake
Topp