Bålbrygging

Ok, vi har et mysterium. Når kvelden er over sitter vi igjen med halvparten av forventa volum vørter, men innafor forventa OG, vi bomma med et poeng. Hva kan ha skjedd? Det ser ut som vi var omtrent på riktig volum før kok ut fra bilder og videoer, og vi anslo det sjøl til å være sånn omtrent riktig. Nøyaktig måling blir det jo ikke, men det så ikke nevneverdig feil ut, ihvertfall.

To muligheter (men kom gjerne med flere):
1) Vi har hatt elendig meskeeffektivitet, men kokt ned noe voldsomt så vi kokte bort halvparten av væska, noe som ved en rein tilfeldighet tok oss til forventa OG.
2) Ventilen på gryta har vært lekk (den virka bra tett ved en test hjemme etter brygging), og halvparten blei ufrivillig ofra til skogsnissen.

Noe bra mål på volum etter kok men før kjøling har jeg ikke, siden det var mørkt og masse damp og masse stein i gryta, men når vi løfta kjelen av bålet var det ingen som sa "er det ikke veldig lett?".

Det er et mysterium, og jeg skulle gjerne skjønt mer av det.
 
Her er noen fler teorier, ifølge gamle fortellinger om tradisjonsbrygging ;)

Utbyttet dere har opplevd er en skatt som vettene krever, for at de skal la resten i fred, eller ikke ødelegge alt sammen. Derfor skulle en ikke være altfor gjerrig på vørteret eller ølet.

Fra Sogndal er opplyst at de første dråpene skulle en ikke ha selv. Bryggeren åpnet opp en dør, slengte den første øsa ut gjennom dørgapet og sa, "Der har du ditt!", så åpnet han den andre døra og ropte, "Der har du ditt åg!" Han mumlet noe om at nå ville han ha sitt i fred. En ølskvett skulle også under kjelene og i skorsteinen, og hver gang nevnte han de samme ordene.

Liknende skikk er også nevnt fra Brekke, der de i gammel tid tok litt vørter eller øl og slengte bort i veggen og sa, "Der har du ditt!". Dette gjorde de for at de underjordiske ikke skulle hindre dem å få ølet til.

Det går mye vann med når man brygger øl, man heller for eksempel mye mer vann på kjelen enn det vørteret man får igjen. Dette har noen spekulert på, og funnet ut at løsningen måtte være at de underjordiske dro av sted med det manglende vannet.
 
Her er noen fler teorier, ifølge gamle fortellinger om tradisjonsbrygging ;)

Utbyttet dere har opplevd er en skatt som vettene krever, for at de skal la resten i fred, eller ikke ødelegge alt sammen. Derfor skulle en ikke være altfor gjerrig på vørteret eller ølet.

Fra Sogndal er opplyst at de første dråpene skulle en ikke ha selv. Bryggeren åpnet opp en dør, slengte den første øsa ut gjennom dørgapet og sa, "Der har du ditt!", så åpnet han den andre døra og ropte, "Der har du ditt åg!" Han mumlet noe om at nå ville han ha sitt i fred. En ølskvett skulle også under kjelene og i skorsteinen, og hver gang nevnte han de samme ordene.

Liknende skikk er også nevnt fra Brekke, der de i gammel tid tok litt vørter eller øl og slengte bort i veggen og sa, "Der har du ditt!". Dette gjorde de for at de underjordiske ikke skulle hindre dem å få ølet til.

Det går mye vann med når man brygger øl, man heller for eksempel mye mer vann på kjelen enn det vørteret man får igjen. Dette har noen spekulert på, og funnet ut at løsningen måtte være at de underjordiske dro av sted med det manglende vannet.
Det er faktisk en ganske god teori, og en som treffer mytologien vi i Hoinnbryggeriet lener oss tungt på. Forrige gang hadde vi jo et helt annet utbytte, men uten å gi noe tilbake. Kanskje ikke så rart noen følte de var nødt til å forsyne seg selv mens vi sov. Falt ut av hengekøya gjorde jeg òg, og det har aldri skjedd før. Vi har forsømt våre plikter som gjester. Jeg skammer meg. :(
 
Designavdelinga får ta å dedikere etiketten til vettene, så får det bli et plaster på såret. Så får de få litt av vørteren som står til karboneringa.

Nå har jo også det tidligere røsslyngølet tatt seg opp. Kanskje det blir bra.
 
Det andre bålbrygget blei prøvesmakt her forleden, og valg av ved har definitivt noe å si for resultatet. Om noen syns Ardbeg er alt for lite røyka, eller savner smaken av natoplank og stavkirke, så gi meg en lyd.
 
Det andre bålbrygget blei prøvesmakt her forleden, og valg av ved har definitivt noe å si for resultatet. Om noen syns Ardbeg er alt for lite røyka, eller savner smaken av natoplank og stavkirke, så gi meg en lyd.
Hva fyra du med?
 
Tilbake
Topp