Bålbrygging

Hvis du ikke har lest boken "gårdsøl" av Garshol, så anbefaler jeg at du gjør det. En del av det som kom frem der visste jeg fra før via dette forumet, en stor del visste jeg ikke. Men det jeg absolutt ikke så for meg var at den boken faktisk skulle bli en av de fineste og mest hyggelige bryggebøkene jeg har lest.

Jeg lånte den på biblioteket men kommer til å kjøpe den, fordi det for meg, på en eller annen måte støtter opp om norsk tradisjonsbrygging, selv om jeg ikke vil brygge øl slik selv.
Hehe, den er kjøpt inn til bryggelagsbiblioteket, bare ikke lest. :)
 
Da kom den seg på flaske til slutt også. Også bjørkeølet fikk etiketter idag. Der bjørkeølet beskrives som
Designavdelinga skrev:
Bud er den kijpe versjonen av å pule i en kano, dette er versjonen der pulinga var verdt det selv om det var i en kano.
er tanngrisnir en ganske annen skål. I underkant av 9 % alkohol, og relativt ram (tok du'n?). Den skal få stå og modnes en stund, men når jeg skyter årets første bukk skal jeg gi den et forsøk, så får vi se om den blir en god kamerat når det skal takkes pent for alt naturen gir.
Screenshot_20170525-222150.png
 
Jøss, sist jeg smakte på denne rett etter karboneringa var det som å drikke spekeskinke. Nå har grisepreget dempa seg, og jeg syns rett og slett den har blitt god. Den smaker skog, og bål, og på samme måte som bålkaffe er noe annet enn kaffe fra nespressomaskina er dette noe annet enn øl fra innendørsbryggeriet. Jeg ville kanskje ikke valgt bålkaffe hver dag, men i sine mengder syns jeg det smaker bedre. Kanskje jeg er ukritisk, kanskje det er historien om hvordan det blei brygga, men jeg var fornøyd med det glasset her og hvordan jeg smaker bjørkesaft og bjøinerlåg og tyrikubber og snø og svette og kveik og bekkevann og alt sammen. :)
15014522307371762697859.jpg
 
Alle dere som er godt inne i Bålbrygging ....:
29. og 30. september under Norsk Kornølfestival kommer det bryggere fra Litauen på Fredag og blir å brygge med glødende steiner..
Oppskåk og smaking nokre timar seinere..
Dagen etter blir det brygging fra Stjørdal med oppskåk....
Vi bygger et såinnhus ved hovedinngangen til festivalen, og griller en hel gris ved siden av..
Richard Preiss frå Canada vil prate om genetikken til Kveiken, medan Lars Marius Garshol tar seg av eventyret om Kveiken..
Vi får besøk av ølblader og opplevelsene står i Kø..
Noen som fikk lyst ? www.bryggfestival.no
Du finn oss på Facebook i gruppen Norsk Kornølfestival..

stein3.jpg
 
Alle dere som er godt inne i Bålbrygging ....:
29. og 30. september under Norsk Kornølfestival kommer det bryggere fra Litauen på Fredag og blir å brygge med glødende steiner..
Oppskåk og smaking nokre timar seinere..
Dagen etter blir det brygging fra Stjørdal med oppskåk....
Vi bygger et såinnhus ved hovedinngangen til festivalen, og griller en hel gris ved siden av..
Richard Preiss frå Canada vil prate om genetikken til Kveiken, medan Lars Marius Garshol tar seg av eventyret om Kveiken..
Vi får besøk av ølblader og opplevelsene står i Kø..
Noen som fikk lyst ? www.bryggfestival.no
Du finn oss på Facebook i gruppen Norsk Kornølfestival..

Vis vedlegget 32520
Jeg klarte ikke finne ut hvor det var, da. Facebook er djevelens verk.
 
Bålbrygging take 2. Starta dagen med å være i bilen 05:30. Før lunsj hadde vi gått en mil, sett masse fugl og et rådyr, og sikra en jerpe og en ringdue til framtidig middag.

Nå er vogna lasta til plimsollmerket med bryggings- og overnattingsutstyr (og noen øl), og vi legger i vei igjen.

Ut på tur, aldri sur.
DSC_1726.JPG
 
Kult opplegg! Vurderer å prøve selv, men da blir det i første omgang ved bekken 50 meter fra hytta.
Hvor kort tid etter pitch er det mulig å ha drikkbart kveikbrygg?
 
Kult opplegg! Vurderer å prøve selv, men da blir det i første omgang ved bekken 50 meter fra hytta.
Hvor kort tid etter pitch er det mulig å ha drikkbart kveikbrygg?
De sier at det skal gå på et par dager, men denne gangen går vi for Wlp028. Ønsker ikke for sterkt bondepreg på dette ølet.
 
Tilbake
Topp