Men noe må ha gått galt med den vi hadde. Jeg brakk meg når jeg åpna røret, og fortsatt sitter lukta i mellomgulvet.Hornindalskveiken består av (Terje Raftevold) inneholder 8 gjærstammer og så i tillegg bakterier.
Sigmund Gjærnes sin kveik fra Voss inneholder 3 gjærstammer.
Begge to er gode
http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html
Det kan godt stemme. Bakterier lukter jo ofte litt … spesielt, ihvertfall noen av dem, men dette var ganske brutalt.Misforstå meg rett. Utgangspunktstammene er helt sikkert strålende. Det virker bare på meg som litt mer komplekst å vedlikeholde en stamme som også inneholder bakterier over generasjoner. Det kan vel også lukte litt annerledes av bakterier. Mulig jeg tar feil.
Ja, og bra dere avbrøt da. Etter hva jeg skjønte fra "Gårdsøl"-boka, så er lukt og smak på kveiken vesentlig for å bedømme om den skal brukes.Det kan godt stemme. Bakterier lukter jo ofte litt … spesielt, ihvertfall noen av dem, men dette var ganske brutalt.
Det skal lukte godt. Selv om det er bakterier i Hornindalskveiken. Så det har nok skjedd noe med det du hadde. Mitt rør med Hornindalskveik lukter godt.Det kan godt stemme. Bakterier lukter jo ofte litt … spesielt, ihvertfall noen av dem, men dette var ganske brutalt.
Ja, det hadde vært kjipt å ødelegge det ølet der...Ja, og bra dere avbrøt da. Etter hva jeg skjønte fra "Gårdsøl"-boka, så er lukt og smak på kveiken vesentlig for å bedømme om den skal brukes.
Ikke noe action enda. Jeg lot den få more seg noen minutter i et glass med litt av vørteren, men siden vi måtte få den bragt inn med bud fra det store omland var det egentlig litt på overtid å gå når den kom, så den fikk ikke så mye tid på seg før den skulle til pers. Satser på at den er igang snart. Bryggelagsgruppa på snapchat lyder nå omtrent sånn:Så bra at kveiken kom fram i tide da. Noe aktivitet i karet? Jeg lager ofte en liten starter for å vekke kveiken, men håper den går løs på jobben med liv og lyst. Med OG på 1.080 skulle det være nok mat
Den smakte godt, men egentlig ikke så forskjellig fra annen tung, søt vørter. Kanskje litt mer karamell enn vanlig. Skal jeg dømme fra vørteren er dette mer for moroa i prosessen enn produktet.Hvordan smakte vørtern før gjæring?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg håper å få et anslag på mesketemperatur når jeg ser FG, for vi kjørte innmesk når det gjorde vondt å dyppe fingeren i bjørkesafta og la på en og annen kubbe som det trengtes for å holde bålet i gang, men jeg tror det var mot den varme enden.Du kan ikke dømme etter vørteren. Den er veldig søt og overdøver en del smaker. Jeg trodde også at man ikke ville kjenne einerlågen i mitt garasjetradisjonsbrygg da jeg smakte på OG-prøven, som smakte veldig av standard vørter, Men etter gjæring dukket det opp helt andre smaker. FG vil være veldig avhengig av mesketemperatur. Det virker ikke som kveiken spiser komplekse sukkerarter.