Bålbrygging

Screenshot_20170501-213528.png
Justert skulle det gi 1024, og den er enda ikke helt ferdig. Det er jo suksess over all forventning! Så utrolig fornøyd, nå. Vår mann med hydrometeret skryter av lukta. Venter på avkjølt avlesning og tasting notes nå.
 
Tasting notes fra Hoinnbryggeriets sjefssmaker:
Hmmm, god. Annerledes. Malt, litt bitterhet, men ikke så mye. Malten er rund og balansert, litt appelsin og einer i bakgrunnen. God fylde. Litt skog. Litt sprit. Drikkanes nå, men smaker jo at den er uferdig. Kraftig, men ikke mørk.
Litt oksekjøtt, ikke buljong
 
Denne blir det spennende å følge beskrivelser av etterhvert som den modner. Men etter tradisjonen er den vel klar til "oppskåke" allerede... ;)
 
Å brygge med vedfyring, bruke fingeren som termometer og lande på 1.018 er imponerende.
Bra jobba :)
Takk! Jeg er ganske imponert sjøl. Det blir spennende å la ølsmeden regne litt på effektiviteten. Det kan da ikke ligge så langt bak hva vi ville fått innomhus.

@Sarge, en av de opprinnelige tankene var jo å fylle det på kanner og ta det med til skogs i helga, men jeg tror det skal få noen måneder på flaske. Min erfaring med øl med såpass med alkohol er at det har godt av å stå litt. Regner med at wienermalten kommer litt bedre fram også når det får litt tid på seg.
 
@erikraude Tradisjonsbryggerne rynker jo litt på nesa av full utgjæring og glassflasker. Men personlig er det snakk om hva som er praktisk gjennomførbart. Hvis du trekker fra skogen og bålet og legger til en garasje med BIAB så har jo jeg brygget noe i nærheten av det du har (selv om jeg har 66% pilsmalt og 33% Red X), og min erfaring er at det smaker best rett etter stormgjering (tid for "oppskåk") og deretter trenger det litt tid til modning. Jeg hadde noen smaksmessige nedturer under flasking og karboneringstest (midlertidig uforklarlig banansmak), men etter litt tid på flaske ser det ut til å balansere seg helt nydelig og appelsinen lurer seg fram igjen i smaksbildet. :) Så etter ETT brygg med kveik så kan jeg altså bidra med min uendelige visdom i at garasjetradisjonsbrygg ikke kjenner noen middelvei; det er enten for de utålmodige eller for de veldig tålmodige. ;)
 
Tasting notes fra Hoinnbryggeriets sjefssmaker:
Hmmm, god. Annerledes. Malt, litt bitterhet, men ikke så mye. Malten er rund og balansert, litt appelsin og einer i bakgrunnen. God fylde. Litt skog. Litt sprit. Drikkanes nå, men smaker jo at den er uferdig. Kraftig, men ikke mørk.
Litt oksekjøtt, ikke buljong
Malten er annerledes enn min, så den skal jeg ikke si så mye om, men ellers er det gjenkjennelig. I tillegg til "litt appelsin og einer i bakgrunnen" er det artig med smakskomponenten "litt skog". Det er jo ikke så ofte man leser, men jeg skjønner eksakt hva som menes etter å ha smakt mitt eget brygg. Jeg kjente denne gjennom hele bryggeprosessen, og er sikker på at den stammer fra einerlågen. Den blir mindre merkbar ved modning, synes jeg. :)
 
Det er vel snart på tide å ta vare på denne kveiken til neste bålbrygging (for dette kommer vi til å gjøre oftere). Spørsmålet er da selvsagt hva som er korrekt prosedyre for å ta vare på den. Det beste er om den kan ligge på vent i noen måneder uten å forgå.
 
Det er vel snart på tide å ta vare på denne kveiken til neste bålbrygging (for dette kommer vi til å gjøre oftere). Spørsmålet er da selvsagt hva som er korrekt prosedyre for å ta vare på den. Det beste er om den kan ligge på vent i noen måneder uten å forgå.

Jeg ville ha tørket.

Smør det utover bakepapir på en stekeplate, ca 1/2 cm tjukt.
Tørk det i stekeovn, med varmluft, UTEN varme. Altså at dere blåser det tørt.
Når det er tørt "bretter" det seg opp fra papiret.
Knekk i biter, ta oppi en plastboks og hiv i fryseren.
En bit på 2 gram er da nok til en ny 25 liters batch.

Det kan jo også oppbevares ferskt.
Pass da på at røret/glasset er fylt helt opp med væske og ha det stabilt, kaldt i kjøleskap.

Finnes jo en del informasjon på Facebook gruppen Kveik, men der vil dere jo ikke være. Og det er jo greit :)
 
Jeg eksperimenterer med frysing uten tørking. Bruker da 10% glyserol i 50ml rør. Jeg har så langt kun frosset ned, så det blir spennende å se om det våkner til liv igjen. Halve batchen er lagret i kjøleskap i egne rør som backup. Det blir nok fort juni før jeg får testet gjenoppliving fra fryseren.
 
Jeg ville ha tørket.

Smør det utover bakepapir på en stekeplate, ca 1/2 cm tjukt.
Tørk det i stekeovn, med varmluft, UTEN varme. Altså at dere blåser det tørt.
Når det er tørt "bretter" det seg opp fra papiret.
Knekk i biter, ta oppi en plastboks og hiv i fryseren.
En bit på 2 gram er da nok til en ny 25 liters batch.

Det kan jo også oppbevares ferskt.
Pass da på at røret/glasset er fylt helt opp med væske og ha det stabilt, kaldt i kjøleskap.

Finnes jo en del informasjon på Facebook gruppen Kveik, men der vil dere jo ikke være. Og det er jo greit :)
Men da vasker vi først, på samme måte som annen gjær?
 
@erikraude Tradisjonsbryggerne rynker jo litt på nesa av full utgjæring og glassflasker. Men personlig er det snakk om hva som er praktisk gjennomførbart. Hvis du trekker fra skogen og bålet og legger til en garasje med BIAB så har jo jeg brygget noe i nærheten av det du har (selv om jeg har 66% pilsmalt og 33% Red X), og min erfaring er at det smaker best rett etter stormgjering (tid for "oppskåk") og deretter trenger det litt tid til modning. Jeg hadde noen smaksmessige nedturer under flasking og karboneringstest (midlertidig uforklarlig banansmak), men etter litt tid på flaske ser det ut til å balansere seg helt nydelig og appelsinen lurer seg fram igjen i smaksbildet. :) Så etter ETT brygg med kveik så kan jeg altså bidra med min uendelige visdom i at garasjetradisjonsbrygg ikke kjenner noen middelvei; det er enten for de utålmodige eller for de veldig tålmodige. ;)
Denne så jeg ikke før nå. Ser for meg at det blir noen glass under flaskinga og så la resten modne en stund. Kjelleren er full av øl som trenger tid på flaske, dette brygget kan godt finne sin plass blant dem. Jeg syns stort sett at det er vanskelig å være tålmodig nok med øl med høy alkoholprosent og en god del mørk malt, men når jeg får det til er det stort sett alltid verdt det. Kanskje dette blir perfekt når sommeren er på hell? Det burde jo kunne være et ypperlig jaktøl. Kanskje allerede til bukkejakta? De første gule bladene, litt kjølig drag i lufta, et snev av vemod og en tanke tilbake til starten av sesongen? Høres bra ut.
 
@erikraude En svale gjør ingen sommer og min erfaring med kun ett brygg av denne typen er ikke noe å skrive faktabok om. Jeg tipper ditt brygg er annerledes på mange måter. :)
 
Hvis du ikke har lest boken "gårdsøl" av Garshol, så anbefaler jeg at du gjør det. En del av det som kom frem der visste jeg fra før via dette forumet, en stor del visste jeg ikke. Men det jeg absolutt ikke så for meg var at den boken faktisk skulle bli en av de fineste og mest hyggelige bryggebøkene jeg har lest.

Jeg lånte den på biblioteket men kommer til å kjøpe den, fordi det for meg, på en eller annen måte støtter opp om norsk tradisjonsbrygging, selv om jeg ikke vil brygge øl slik selv.
 
Tilbake
Topp