Oppbevare vørter til startere

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Jeg tenkte jeg skulle ta av noen liter vørter neste gang jeg brygger for å bruke til startere. Hvordan oppbevare denne best? Kanskje fylle den varm på flasker og korke de og sette de bort. Noen som gjør dette?
 
Jeg fryser det, men har oppbevart hjemmelaget råsaft på øl flasker 1 år i romtemperatur med hell. Puttet da flaskene i kokende vann fylte varm saft oppi flaskene og koret.
 
Dagens brusflasker tåler ikke varme, de krymper tilbake til opprinnelsen så vørten må få kjølt seg noe.
Tenker og bruke typen 3 liters vin bagger eller bare brusflasker som da kokes litt før de puttes i en starter.
 
Jeg har hatt vørter rester stående i 4mndr + i kjøleskap i norgesglass det glasset rommer litt iver 2 liter.. Gav det et godt oppkok før bruk. Fungerte utmerket.
 
Hvis man må koke vørteren først er vel vitsen litt borte. Jeg har også hatt ripssaft stående på korkede ølflasker over ett år uten noe problem. Så hvis man fyller vørteren varm på steriliserte flasker og korker kan det brukes direkte i en starter.
 
Usikker på om man koke først. Jeg tok ikke sjansen på å bruke det direkte. Vørteren var forsåvidt restene som var igjen i Speidelen. Så det føltes godt å bruke det til noe og ikke kaste det i sluken.
 
Hell nedkjølt vørter på plastflasker, og sett dem i kjøleskap. Jeg bruker 1liters juiceflasker. Vasker dem med maskinoppvaskmiddel, og desinfiserer med starsan, som med alt annet.

Og så koker jeg selvfølgelig vørteren igjen når jeg skal bruke den.

Dette har jeg holdt på med en god stund, og har ikke hatt problemer.

Hvis man må koke vørteren først er vel vitsen litt borte. Jeg har også hatt ripssaft stående på korkede ølflasker over ett år uten noe problem. Så hvis man fyller vørteren varm på steriliserte flasker og korker kan det brukes direkte i en starter.

Du har et poeng der, men da må du lagre vørter som har riktig OG for en starter. Jeg brygger egne startervørterbatcher nå, og det blir veldig upraktisk med så store volum. Så jeg brygger dem i dobbel styrke, og vanner dem ut. Så da må de jo uansett kokes. Vørter som blir til overs fra vanlige brygg, bruker jeg til karbonering. Og den får jeg gjennom å sette trubbet etter kokingen til side over natta, og så dekantere. Den kan mao. ikke være varm.
 
Personlig synes jeg det blir for mye styr, og for lite gevinst i å lagre litt vørter til neste starter. Dersom jeg trenger å dyrke / oppfriske en av kulturene, gjør jeg dette direkte uten mellomlagring. Alltid ellers bruker jeg LME.
Eneste fordel med lagring av vørter, er at du får en pekepinne på kvaliteten ala 'Forced Wort test'
 
Du har et poeng der, men da må du lagre vørter som har riktig OG for en starter.

Det er bare å trekke litt malt og sikte på SG rundt 1.030. Jeg har ikke gjort det, men det er kanskje ikke så dumt. Hvis man fyller på 330 ml flasker, så er det enkelt å lage en passende starter.
 
Hvis man må koke vørteren først er vel vitsen litt borte. Jeg har også hatt ripssaft stående på korkede ølflasker over ett år uten noe problem. Så hvis man fyller vørteren varm på steriliserte flasker og korker kan det brukes direkte i en starter.
Hvis du ikke har trykkoker, eller annen måte å sterilisere vørteren på, kan du ikke lage vørter som er trygg å oppbevare i romtemperatur. Vanlig koking dreper f.ex ikke botulisme sporer som finnes i malt. Du må varme vørteren opp til minimum 120 grader i 5 min for å ta de. Om du koker før bruk så detaurneres i teorien botulismetoksinene. Men, jeg ville oppbevart vørteren i kjøleskap eller helst fryser siden det også stopper ev villgjær og bakterier, og uansett kokt den før bruk. Det er enklere og sikrere.
 
Sjekket litt mer rundt botulisme. For hindre sporene helt fra å vokse må temperatur være under 3 grader. Så kjøleskap hjelper men ikke 100%.

Andre måter å stoppe sporene på er pH under 4.5 eller sukkerinnhold på over 65% (SG 1.250)

De to siste gjør at vørteren må tynnes ut før bruk. Så jeg ville gått for fryser hvis jeg skulle gå bort fra spraymalt. Ev kjøleskap om det bare er for noen uker. Uansett kok i minimum 10 min før bruk.
 
Med tanke på Clostridium botulinum er det kanskje best å fryse ned vørter dersom man ønsker å oppbevare til startere?
"Morsom fakta": Det er den samme nervegifta som injiseres i trynet til folk ved såkalt botox-behandling.
 
Med tanke på Clostridium botulinum er det kanskje best å fryse ned vørter dersom man ønsker å oppbevare til startere?
"Morsom fakta": Det er den samme nervegifta som injiseres i trynet til folk ved såkalt botox-behandling.

Er det ikke ganske mye man da burde fryse ned?
 
Godt poeng Finn. Jeg tror sjansen for å få botulismetoksiner i vørter er svært, svært liten, om det i det hele tatt er mulig.
Jeg har aldri hørt om noen som har fått botulisme fra en flytende væske.
 
Som hva da?

Noen har i alle fall skrevet en liten sak om vørter: http://beerandwinejournal.com/botulism/

Som alle matvarer som kan være infisert, og som vi kan tenke oss å oppbevare over tid.

Artikkelen virker solid og seriøs. Men den peker særlig på vørter som ikke har vært aktivt nedkjølt. Jeg kjøler ned i løpet av maks 15 minutter. Videre koker jeg denne vørteren igjen i 15 minutter, og kjøler den, før jeg bruker den. Sånn jeg leser artikklen har jeg ikke helgardert meg, men jeg har redusert risikoen for forgiftning temmelig kraftig i forhold til de forholdene artikkelen konsentrerer seg om.

Å leve er farlig. Og det går jo dårlig til slutt. Hvor stor er risikoen vi tar med denne vørteren? Det er ikke slik at alt som ikke har en risikofaktor lik null, er uakseptablet. Nesten alt har en risikofaktor knyttet til det å engasjere seg i det. Men jeg har ikke tenkt å slutte med det av den grunn;).

Fra artikkelen: "Botulism is rare. In the US, with over 300 million people, there only around 20 cases of food-borne botulism in adults per year." Og jeg har en lei følelse av at de stort sett stammer fra mer risikobetonte idretter enn starterproduksjon fra nedkjølt og kjøleskapoppbevart vørter.
 
Jeg lager mye spekepølser men har ennå ikke fått noen botoxbehandling, spekepølser er mer farlig i denne sammenheng men alikevel veldi sikkert. DWHAHB
 
Tilbake
Topp