Jeg har kokt det opp først.Bruker du det rett etter opptining? Eller koker du den på nytt?
Hvis man må koke vørteren først er vel vitsen litt borte. Jeg har også hatt ripssaft stående på korkede ølflasker over ett år uten noe problem. Så hvis man fyller vørteren varm på steriliserte flasker og korker kan det brukes direkte i en starter.
Du har et poeng der, men da må du lagre vørter som har riktig OG for en starter.
Hvis du ikke har trykkoker, eller annen måte å sterilisere vørteren på, kan du ikke lage vørter som er trygg å oppbevare i romtemperatur. Vanlig koking dreper f.ex ikke botulisme sporer som finnes i malt. Du må varme vørteren opp til minimum 120 grader i 5 min for å ta de. Om du koker før bruk så detaurneres i teorien botulismetoksinene. Men, jeg ville oppbevart vørteren i kjøleskap eller helst fryser siden det også stopper ev villgjær og bakterier, og uansett kokt den før bruk. Det er enklere og sikrere.Hvis man må koke vørteren først er vel vitsen litt borte. Jeg har også hatt ripssaft stående på korkede ølflasker over ett år uten noe problem. Så hvis man fyller vørteren varm på steriliserte flasker og korker kan det brukes direkte i en starter.
Med tanke på Clostridium botulinum er det kanskje best å fryse ned vørter dersom man ønsker å oppbevare til startere?
"Morsom fakta": Det er den samme nervegifta som injiseres i trynet til folk ved såkalt botox-behandling.
Som hva da?Er det ikke ganske mye man da burde fryse ned?
Som hva da?
Noen har i alle fall skrevet en liten sak om vørter: http://beerandwinejournal.com/botulism/