Et par nybegynnerspørsmål om lite bunnfall, middels kullsyre og sukkerlake.

gob0

 
Jeg skal til å flaske min 3. batch og har brukt karboneringsdrops av typen Muntons på mine to foregående batcher. Det har ikke vært store mengder med kullsyre som man får i butikkøl, men nok til at det skummer og at det ikke er flatt når man kommer ned i glasset. Jeg lar flaskene stå i 25 grader i 2 uker under karboneringen.

Vil jeg få mer kullsyre om jeg bruker sukkerlake? Hva er evt. "oppskriften" på sukkerlake? Hvor mange gram sukker, hvor mange dl vann, og hvor mange ml skal i flaskene? Jeg brygger kun IPA, APA og pale ale og bruker 0,5 l flasker.

Jeg har minimalt med bunnfall i flaskene. Kan kun tyde ørsmå partikler i bunn. Er dette et bra tegn, eller burde de ligger mer gjærrester i bunn? Jeg brygger med Grainfather Connect og bruker FastFerment gjæringsdunk, så vørteren blir bra filtrert ved mesking og nesten all trub og gjær blir fjernet ved hjelp av "Collectionball'en" til gjæringsdunken.

På forhånd takk for svar :):beercheers:
 

Vedlegg

  • FastFerment012715143750.jpg
    FastFerment012715143750.jpg
    68,6 KB · Sett: 29
Du trenger et omstigningskar. En vanlig gjæringsdunk med tappekran, for enkel flasking. Kok opp sukkerlake og ha i det desinfiserte omstikningskaret, legg slange i en kveil fra gæringstanken ned i bunn på omstikiningskaret og la det renne sakte nok til at det ikke blir noe sprut. Min erfaring er at da blander sukkerlaken seg inn i ølet fint, uten behov for røring, og med liten fare for oksidasjon.
 
Jeg starter tappingen via slange til et annet kar (kjele/gjæringskar), og heller varm sukkerlake oppi når det har kommet noe øl oppi. Blander seg godt uten å måtte røre.
Viktig at slangen ligger i bunnen på omstikkingskaret, så man ikke plasker inn oksygen.
 
4,5 - 5 gr sukker per liter er en grei mengde til det meste. 5 til de amerikanske og 4,5 til de engelske. Hvis du liker de engelske på den litt flate siden, må du gå lavere, gjerne ned til 3,5.

Noen vil si at du skal bruke 6 gram på en IPA. Prøv deg fram.

Ellers er denne kalkultatoren grei. Men min erfaring er at du skal være forsiktig med å bruke de store mengdene. Du får fort et øl som gir deg kjeften full av skum når du drikker det, og det er ikke godt.
 
En annen ting å skrive bak øret er at det blir liggende igjen noe i gjæringkaret etter omstikk (gjær, bunnfall osv), så om du tar utgangspunkt i antall liter på gjæringkaret (som jeg gjør, da jeg koker sukkeret før jeg starter omstikk) er det lurt å trekke fra bunnfallet i totalt antall liter øl.
 
Tilbake
Topp