Bare skum ved tapping....Hjelp!

Tynn sillikonslange.
Jeg har et kraftig karbonert øl.
Nærmere 3 volumer.
Ga kunn skum på 3/16 slange på 3 meter.
3 meter tynn sillikon ID3 mm tillnærmet null skum.
Sillikon har større motstand en standard ølslange. Mer hygienisk, billigere, og hva mer trengs :)
 
Tynn sillikonslange.
Jeg har et kraftig karbonert øl.
Nærmere 3 volumer.
Ga kunn skum på 3/16 slange på 3 meter.
3 meter tynn sillikon ID3 mm tillnærmet null skum.
Sillikon har større motstand en standard ølslange. Mer hygienisk, billigere, og hva mer trengs :)
Hei. er dette slanger som er beregnet til ølslanger?. Mener å ha lest at silikonslanger er for svake til å takle trykket.hvilken YD er det på slangene,og hvor har du kjøpt de. mange spørsmål dette,men på forhånd takk :)
 
Noob spørsmål fra en som ikke lager øl selv, men en i familien som fikser Cornelius fat til meg. Har tidligere brukt picnic kran som funket kjempebra, hadde ca 1bar trykk på CO2 flasken, ikke noe skum problemer. Så fikk jeg tak i et billig trappetårn, Lindr 55, Cornelius fatene er lagret i romtemperatur, og har virkelig problemer med skum. Gikk fra standard slanger ytre mål 9mm tror jeg, til picnic slangen. Samme mengde skum, kona er ikke fornøyd ;-)
 
Har lest litt i hele tråden og ser at det kalles slange uansett hva det er, så tror at når dere skriver 3/16 slange så er det pexrørene, de er da rundt om 2,7 mm innvendig. med denne dimensjonen i rett lengde, ca 2 meter og rett karbonert og rett temperrt øl og passelig tappetrykk
blir det ikke skum.
Er ølet overkarbonert som det blir ved fx. 2 bar og 4 grader blir det overkarbonert og vil skumme uansett hva du gjør, du kan alså ikke overkarboner for så og gå ned til passelig tappetrykk utan at det blir skum.
Bruk 1 bar og 7 grader til både karbonering og tapping så gjør du det enklere for deg selv, når du ser at det blir bra så kan du forske på trykk og temp i små trinn.

Så må jeg igjen presisere at når du skriver du har en 6 mm slange har du samtidig sagt at den indre diameter er 6 mm og den ytre er da ukjendt.
Sier du at du har et rør på 6 mm. har du samtidig oppgitt den ytre diameter og den indre er ukjendt.
Noen leverandører roter litt med dette men oppgir de alle mål så gjør ikke det noe.
 
De rørene/slangene som kjøres som standard her i landet virker å være 3/16 OD - altså 4,76mm. ID er 1/8, altså 3,17mm.
 
De rørene/slangene som kjøres som standard her i landet virker å være 3/16 OD - altså 4,76mm. ID er 1/8, altså 3,17mm.

hvis vi i det hele tatt snakker om det samme så har jeg tolket det til mindre enn 3 mm og større enn 2,5 mm og målt så godt jeg kan me skyvelære til 2,7 mm.
 
Bra post! Mye nyttige svar på frustrasjon her.

Men er det mulig å bare peise på med 10 meter slange i en kveil i kjøleskapet og unngå skum? Virkelig overdimensjonere altså, for å være sikker. Noen bakdeler med det?
 
Bra post! Mye nyttige svar på frustrasjon her.

Men er det mulig å bare peise på med 10 meter slange i en kveil i kjøleskapet og unngå skum? Virkelig overdimensjonere altså, for å være sikker. Noen bakdeler med det?
Vil vel ta en evighet å tappe seg en halvliter?
 
Mer motstand = lengre tappetid ja. Samme hastighet, men hastigheten senkes med mer motstand. Akkurat som å sykle med fat-tires vs tynne dekk på asfalt hvis man tråkker like hardt i begge tilfellene.
Og potensielt mindre "perfekt mengde" skum. Men da kan man egentlig choke kranen for mer skum. Men alt bør balanseres for den perfekte halvliteren :)
 
Så nedsiden her er lengre tappetid?
Og mer øl i slangen, syns ølet i slangen blir småkjipt etter noen dager.

Sånn generelt forstår jeg ikke hvorfor folk trenger så lange slanger, er det ikke bare bruke 3/16"? Jeg bruker bare picnic kran, skal tross alt bare ha ølet i glasset, men er det tappekranene som gjør at det skummer?
 
Ser den, men er det egentlig snakk om så mye mer motstand ved å forlenge slangen noen meter. Er det ikke diameteren som er mer avgjørende for hastighet og motstand
 
Ser den, men er det egentlig snakk om så mye mer motstand ved å forlenge slangen noen meter. Er det ikke diameteren som er mer avgjørende for hastighet og motstand
Hvis du har 1m med x diammeter, og så øker til 2m, så har du dobbel motstand. Vil jeg anta da. Helt uvitenskapelig egentlig, så du vil nok google it. Men det er iallefall merkbart hvis man varierer slangelengde. I tillegg så har du pumpehøyde.
 
Ser den, men er det egentlig snakk om så mye mer motstand ved å forlenge slangen noen meter. Er det ikke diameteren som er mer avgjørende for hastighet og motstand
Jeg har null fakta å komme med, men jeg mottrykksfyller fra fat, jeg så meg lei av å måtte sette ned trykket fra 0,9 bar som er standarden jeg kjører på, til 0,3 når jeg skulle fylle noen flasker, jeg løste det ved å kjøpe 3 meter 3/16" nå kan jeg mottrykksfyller med samme trykk som servering, ikke bare fungerer det, men det fungerer bedre fordi trykket i flaska er høyere :)
 
Jeg har null fakta å komme med, men jeg mottrykksfyller fra fat, jeg så meg lei av å måtte sette ned trykket fra 0,9 bar som er standarden jeg kjører på, til 0,3 når jeg skulle fylle noen flasker, jeg løste det ved å kjøpe 3 meter 3/16" nå kan jeg mottrykksfyller med samme trykk som servering, ikke bare fungerer det, men det fungerer bedre fordi trykket i flaska er høyere :)

Hvis du mottrykksfyller trenger du ikke sette ned trykket. Snakker du om beergun?

Ved mottrykksfylling har jeg kjørt 2.5 bar i flaska, og så sluppet ut for å få ølen til å strømme. Null skum frem til du drar opp fylleren, da må det korkes asap.
 
Hvis du mottrykksfyller trenger du ikke sette ned trykket. Snakker du om beergun?

Ved mottrykksfylling har jeg kjørt 2.5 bar i flaska, og så sluppet ut for å få ølen til å strømme. Null skum frem til du drar opp fylleren, da må det korkes asap.
Hehe, nei, har ingen beergun, har en BMCPF, altså en hjemmelaga en.
 
Tilbake
Topp