Bare skum ved tapping....Hjelp!

Ok. Takk for tipsene. Da skal jeg slippe ut litt trykk jevnlig over de neste dagene så får vi håpe det ordner seg. Kanskje også ta det ut av kjøleskapet for å få litt fortgang.
 
Bård skrev:
Dersom man kjører starsan gjennom slangen vil det også bli veeeeldig mye skum i laaaang tid. Spør meg hvordan jeg vet det.  :)
Klarer å tenke meg til hvordan du vet det  ;) men hva bruker dere til vask/rensing/desinfisering ?  Har selv kun brukt vann + sarsan så langt, men kjøpte en flaske med BLC "Beer Line Cleaner" som nå står og skinner i utstyrshyllen; er det noe bra? Har noen kegeratorslanger som i det minste må desinfiseres før de brukes igjen.
 
Bård skrev:
Dersom man kjører starsan gjennom slangen vil det også bli veeeeldig mye skum i laaaang tid. Spør meg hvordan jeg vet det.  :)

Oki.. Har alltid renset med starsan, og har aldri hatt problemer..

Et lite spørsmål til de som plages med skum og picnic kran. Har dere hatt sund kranene og sett inni? Samt åpne kranen HEELT
 
Nå har det ordnet seg med skummet i picnic kranen, men problemet er at jeg må ned i kjelleren for å tappe meg en øl. Har en kran til på kjøkkenet og der er det fortsatt skum. Skal prøve å øke indre diameter på slangen og fjerne en stoppekran for å se om det blir noe bedre.

Det er en høydeforskjell på 2,4 meter fra senter av fat til tappekran på kjøkkenet. Slangen må være ca. 5 meter. Har regnet med frem til at jeg trenger en slange med 0,5 psi motstand per fot. Noen som har erfaring med et slikt oppsett? Høres det riktig ut?
 
Nå har det ordnet seg med skummet i picnic kranen, men problemet er at jeg må ned i kjelleren for å tappe meg en øl. Har en kran til på kjøkkenet og der er det fortsatt skum. Skal prøve å øke indre diameter på slangen og fjerne en stoppekran for å se om det blir noe bedre.

Det er en høydeforskjell på 2,4 meter fra senter av fat til tappekran på kjøkkenet. Slangen må være ca. 5 meter. Trykket på fatet er 0,8 bar. Har regnet med frem til at jeg trenger en slange med 0,5 psi motstand per fot. Noen som har erfaring med et slikt oppsett? Høres det riktig ut?

Edit: la til litt info
 
Bård skrev:
Dersom man kjører starsan gjennom slangen vil det også bli veeeeldig mye skum i laaaang tid. Spør meg hvordan jeg vet det.  :)

Snakker du om ren starsan da eller?, jeg har kjørt starsanblanding igjennom ølslangene, ikkenoe skum av det.
 
Gahr skrev:
Har du for mye skum, bør du gå ned i diameter, ikke opp.

Det er jeg klar over, men jeg tror kanskje ikke det er slangen som er problemet, men den stoppekranen jeg har koblet mellom fatet og tappekranen. Jeg ønsker å gå opp i diameter i og med at det blir en ganske lang slange og siden det er såpass stor høydeforskjell på fat og tappekran. Ølet står i kjøleskap og siden jeg gikk ned på trykket i fatet for å ikke få overkarbonert øl så må jeg gå opp i dimensjon for å få noe øl ut av kranen. Bruker 3/16 tomme slange nå og det er så vidt det kommer noe ut av krana.
 
fredriksen skrev:
Gahr skrev:
Har du for mye skum, bør du gå ned i diameter, ikke opp.

Det er jeg klar over, men jeg tror kanskje ikke det er slangen som er problemet, men den stoppekranen jeg har koblet mellom fatet og tappekranen. Jeg ønsker å gå opp i diameter i og med at det blir en ganske lang slange og siden det er såpass stor høydeforskjell på fat og tappekran. Ølet står i kjøleskap og siden jeg gikk ned på trykket i fatet for å ikke få overkarbonert øl så må jeg gå opp i dimensjon for å få noe øl ut av kranen. Bruker 3/16 tomme slange nå og det er så vidt det kommer noe ut av krana.
Og hva skal hensikten være med den krana?
 
Og hva skal hensikten være med den krana?
[/quote]

Med krana så går jeg ut ifra at du mener stoppekrana. Hensikten med den er at jeg skal slippe å gå ned i kjelleren å koble på og av fatet når jeg ønsker å ta meg en øl. Den er koblet like før tappetårnet på kjøkkenbenken. Har barn i hus som jeg er redd kan komme til skade får å åpne krana i tappetårnet og jeg har ikke noe ønske om å ha øl utover hele kjøkkenet.
 
Har du isolert slangen fra kjelleren og opp?
Temperatur har mye å si. Går slangen fra kjøleskapet uten kjøling til kjøkkenet gir nok dette også skum.
Ville sett på løsninger med å lage en løkke med kjøling, altså hatt en slange med sirkulasjon paralelt med ølslangen. Glykolkjøling feks.

Vil tro at kun med isolasjon vil du få skum den første tappingen. Dette vil kjøle det nok ned til å tappe en ny, men da med mindre skum. sløsing ja, men nødløsning før kjøling er på plass.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Takk for gode tips.

Picnic slangen er jeg ikke så redd for. Den ligger kveilet opp inne i kjøleskapet i kjelleren. Får ordne meg en slange som går direkte opp fra fatet til tappekrana i første omgang og ta meg bryet med å gå ned i kjelleren og skru på og av de dagene jeg skal tappe meg en øl. Det tar tros alt ikke lenger tid enn et minutt.

Når det gjelder kjøling av slangen så har jeg pr. dags dato ikke gjort noen ting, men å isolere den var ingen dårlig ide. Starter der tenker jeg så ser jeg hvordan det virker før jeg setter igang med et eventuelt kjøleprosjekt.
 
Når det gjelder kjøling av slanger mellom kjøleskap og tappetårn så har kegkits.com lagt ut en beskrivelse med tegning på hvordan det kan løses. Har ikke forsøkt det selv enda, men det ser ut som en billig og enkel løsning.

http://kegkits.com/remote_keg.htm
 
Da er jeg tilbake etter flere års fravær fra tråden jeg startet. Ble faktisk forbløffet over å finne ut at jeg noen gang hadde startet en tråd... Utrolig mange nyttige råd, så takk alle bidragsytere. Jeg er igrunn nesten like frustrert nå som da jeg startet tråden. Er litt forundret at det ikke ser ut til å finnes noen trylleslagløsning på dette problemet. Jeg har hatt perioder med veldig bra tapping for så å oppleve at det samme ølet med det samme oppsettet og trykket plutselig bare er skum igjen uten å vite hvorfor. Er det ikke noen som har et helt standardisert oppsett med cornelius fat, slange og tappekran som passer til alt fra "butikkpilskarbonisering" til litt mer "daffe" portere? Kunne noen lekse opp nøyaktig hva dere bruker og hvordan/hvor dere fikk tak i dette? Trenger utstyr som kan takle øl i kjøleskap på 4-8 grader og +/-1,5 bar trykk slik jeg oftest bruker på IPA og pils. MÅ jeg ned i 1 bars trykk på disse bryggene for å få det ut av fatet uten skumhelvetet? 
 
1,5 bar på 4 C vil gi ca 3,2 vol CO2. Det er MYE i et vanlig fatoppsett. 1 bar på 7 C gir 2,5 vol, som er langt mer vanlig. Da bør du klare deg med 2,5 m 3/16" slange.
 
Takker, Gahr! Da skal jeg besinne meg kraftig med trykket og se om det ikke ordner seg. Trapper gradvis ned til 1 bar på 7 grader.
 
Hvordan fungerer Corneliusfat til øl med kraftig karbonering som en hveteøl for eksempel? Si du har opp mot 4 vol CO2 ved karbonering på flaske. Vil det fungere på fat? Hvilket trykk og ved hvilken temp anbefales på et slikt øl eller er det best å ha det på flaske?
 
Jeg har ikke hatt problemer med hveteøl på fat, men det forutsetter lang og tynn slange.

En tysk hveteøl ligger på ca 2,5-4 vol CO2. Hvis ølet står på 4 C og du vil ha 4 vol CO2 så vil en slange med indrediameter 0,5 cm måtte være ca. 5,5 meter. Trykkfallet over slangen vil da dempe skumdannelse ved tapping.
 
Tilbake
Topp