1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.

Bare skum ved tapping....Hjelp!

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av olekjetil, 31 Aug 2011.

1. magne1972

magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

Tynn sillikonslange.
    Jeg har et kraftig karbonert øl.
    Nærmere 3 volumer.
    Ga kunn skum på 3/16 slange på 3 meter.
    3 meter tynn sillikon ID3 mm tillnærmet null skum.
    Sillikon har større motstand en standard ølslange. Mer hygienisk, billigere, og hva mer trengs :)

2. Rondal

Rondal
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei. er dette slanger som er beregnet til ølslanger?. Mener å ha lest at silikonslanger er for svake til å takle trykket.hvilken YD er det på slangene,og hvor har du kjøpt de. mange spørsmål dette,men på forhånd takk :)

3. gunnar70

gunnar70
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noob spørsmål fra en som ikke lager øl selv, men en i familien som fikser Cornelius fat til meg. Har tidligere brukt picnic kran som funket kjempebra, hadde ca 1bar trykk på CO2 flasken, ikke noe skum problemer. Så fikk jeg tak i et billig trappetårn, Lindr 55, Cornelius fatene er lagret i romtemperatur, og har virkelig problemer med skum. Gikk fra standard slanger ytre mål 9mm tror jeg, til picnic slangen. Samme mengde skum, kona er ikke fornøyd ;-)

4. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har lest litt i hele tråden og ser at det kalles slange uansett hva det er, så tror at når dere skriver 3/16 slange så er det pexrørene, de er da rundt om 2,7 mm innvendig. med denne dimensjonen i rett lengde, ca 2 meter og rett karbonert og rett temperrt øl og passelig tappetrykk
    blir det ikke skum.
    Er ølet overkarbonert som det blir ved fx. 2 bar og 4 grader blir det overkarbonert og vil skumme uansett hva du gjør, du kan alså ikke overkarboner for så og gå ned til passelig tappetrykk utan at det blir skum.
    Bruk 1 bar og 7 grader til både karbonering og tapping så gjør du det enklere for deg selv, når du ser at det blir bra så kan du forske på trykk og temp i små trinn.

Så må jeg igjen presisere at når du skriver du har en 6 mm slange har du samtidig sagt at den indre diameter er 6 mm og den ytre er da ukjendt.
    Sier du at du har et rør på 6 mm. har du samtidig oppgitt den ytre diameter og den indre er ukjendt.
    Noen leverandører roter litt med dette men oppgir de alle mål så gjør ikke det noe.

5. n5k

n5k
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De rørene/slangene som kjøres som standard her i landet virker å være 3/16 OD - altså 4,76mm. ID er 1/8, altså 3,17mm.

6. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

hvis vi i det hele tatt snakker om det samme så har jeg tolket det til mindre enn 3 mm og større enn 2,5 mm og målt så godt jeg kan me skyvelære til 2,7 mm.

7. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

På slangene jeg har mener jeg at det står 0.117 tommer

Del denne siden