Spørsmål om kjøp av kompaktbryggeri

God dag alle ølvenner :D:)

Har et par spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Vurderer å importere et Speidel Braumeister 50 PLUS Startersett PRO (ja, jeg er lat som ikke gjør jobben på egenhånd, hehe). Er to ting nå jeg lurer på når det kommer til kjøpet og betalingen av produktet.

For det første: hvilke typer lån er det vanlig å ta opp for å kjøpe bryggeutstyr? Velger dere som oftest å finansiere deler av kjøpet med nedbetaling, eller går alt ut av lomma med en gang? Har 25.000,- jeg skal spytte inn og tenker betale ned resten over tid. Har blant annet sjekka ut muligheten for å betale med kredittkort, men synes det blir for dyrt, enkelt og greit. Da er det nok bedre å finne et lån uten sikkerhet, kanskje via billigeforbrukslån.no eller komplettbank.


For det andre. Har noen av dere erfaring med å handle fra Petit Agentur og hvorvidt jeg kan stole på de? Er jo en del penger det er snakk om her. :rolleyes:
 
Sist redigert:
Petit Agentur er å stole på ja. De er seriøse og har vært med lenge.

Når det gjelder finansiering vil jeg på generelt grunnlag advare mot å benytte kreditt etc. Vær klar over at man ikke må gå all inn med en Speidel med en gang. Et fint biab sett for eksempel lager like godt øl og er vesentlig billigere. Det bør også ha litt videresalgsverdi om du går for en Speidel senere. Men jeg gikk selv for en speidel 50, så jeg vet og forstår at at det lokker. Så Endte jeg opp med å byttet den ut også etter hvert kan du si. Baller fort på seg når man liker å brygge og er generelt svak for gadgets...
 
Sist redigert:
Ikke noe problem å handle fra petit agentur. De er som sagt veteraner i bransjen. Har hatt kun positive opplevelser med Petit.

Spørs på økonomien din om du bør vurdere kreditt. Har du mulighet til å betale ned speidelen på et par-tre måneder, så er ikke et par hundre kroner i renter på kredittkortet et stort problem. For min del fikk jeg cashback (penger tilbake fra kredittkortfirmaet) på 2% når jeg kjøpte speidel (ca. 320kr) som dekket rentekostnadene, og gjorde faktisk speidelen en hundrings billigere, i tillegg til de rabattene Petit allerede har på speidel i år.
Kredittkort gir deg også vanligvis bedre beskyttelse mot svindel, konkurs osv. på netthandel enn det visa/debitkort gir deg. Jeg bruker nesten utelukkende kredittkort på nett pga. dette.

Har du ikke råd til å betale ned innen rimelig tid, så bør du spare, eller selge unna noe du har liggende. Har du selvdisiplin og pengene til å betale ned på kort tid, kjør på! :)
 
20k pluss renter, og så ser man fort at denne som de fleste andre ferdigmaskiner «bør» oppgraderes ved siden av i tillegg. Blir dyr moro.
 
Bare en tilføyelse! Jeg benytter meg masse av kredittkort, på reiser, internett-kjøp, andre større kjøp etc, så det er ikke noe problem. Men jeg betaler alltid hele utestående beløp på hvert månedslige forfall. Slik jeg oppfattet trådstarter så var det vel om en egentlig ikke hadde de nødvendige pengene for hånden, og vurderte lån/kreditt for å kjøpe. Det var det jeg ville advare mot.
 
Alvorlig talt. Har du ikke penger til en Speidel så la heller være å kjøpe Speidel. De fleste som brygger selv har startet med ett eller annet som ikke koster særlig mye, men som gir deg kunnskaper og etter noen få brygg like godt øl. La kredittkortet ligge. TV3 har programmateriale nok for lang tid fremover...
 
@Anders Lindbakken Hvor mange er dere som skal brygge sammen. Hva er målet med bryggingen?

Jeg spør fordi noen brygger øl kun for å få masse øl å drikke med minst mulig innsats, mens andre brygger øl fordi det er gøy å brygge øl og eksperimentere med nye smaker og metoder for å få til det ølet man vil.

50 liter er ganske mye øl. De fleste ølsett er tilpasset noenogtjue liter, og det gir 40-50 halvlitere eller 60 til 75 0.33l. Det er mye å flaske og mye å drikke. Det er også ganske mye å lagre dersom målet er å ha flere øltyper på lager. Det er mange seriøse bryggere her inne som brygger batcher på 12-15 liter per gang fordi de synes det er gøy å brygge og foretrekker å brygge lite og ofte.

Så spør deg selv om hva som er viktig for deg. Husk også at dersom målet er billig øl, så skal du drikke innmari mye øl for å forsvare investeringen i det Speidel-settet, spesielt om du tar det på kreditt med de ekstrautgiftene det gir.

Var jeg deg ville jeg heller brukt et par hundrelapper på en god bok om ølbrygging. Der vil du kunne se hva som skal til for å lage godt øl, og også få en del valgmuligheter når det gjelder utstyr som passer lommeboka.

Lykke til! :)
 
Petit Agentur er å stole på ja. De er seriøse og har vært med lenge.

Når det gjelder finansiering vil jeg på generelt grunnlag advare mot å benytte kreditt etc. Vær klar over at man ikke må gå all inn med en Speidel med en gang. Et fint biab sett for eksempel lager like godt øl og er vesentlig billigere. Det bør også ha litt videresalgsverdi om du går for en Speidel senere. Men jeg gikk selv for en speidel 50, så jeg vet og forstår at at det lokker. Så Endte jeg opp med å byttet den ut også etter hvert kan du si. Baller fort på seg når man liker å brygge og er generelt svak for gadgets...

Ja det frister veldig. Men kanskje jeg sikter litt for høyt som du sier. Har undersøkt litt omkring BIAB og fant faktisk en veldig bra norbrygg tråd :) https://forum.norbrygg.no/threads/skal-starte-hjemmebrygging-mangler-alt-hva-trenger-jeg.16984/
Der står det masse nyttig informasjon. Vurderer å ta den ruta i stedet.

Takk for hjelpen!
 
@Anders Lindbakken Hvor mange er dere som skal brygge sammen. Hva er målet med bryggingen?

Jeg spør fordi noen brygger øl kun for å få masse øl å drikke med minst mulig innsats, mens andre brygger øl fordi det er gøy å brygge øl og eksperimentere med nye smaker og metoder for å få til det ølet man vil.

50 liter er ganske mye øl. De fleste ølsett er tilpasset noenogtjue liter, og det gir 40-50 halvlitere eller 60 til 75 0.33l. Det er mye å flaske og mye å drikke. Det er også ganske mye å lagre dersom målet er å ha flere øltyper på lager. Det er mange seriøse bryggere her inne som brygger batcher på 12-15 liter per gang fordi de synes det er gøy å brygge og foretrekker å brygge lite og ofte.

Så spør deg selv om hva som er viktig for deg. Husk også at dersom målet er billig øl, så skal du drikke innmari mye øl for å forsvare investeringen i det Speidel-settet, spesielt om du tar det på kreditt med de ekstrautgiftene det gir.

Var jeg deg ville jeg heller brukt et par hundrelapper på en god bok om ølbrygging. Der vil du kunne se hva som skal til for å lage godt øl, og også få en del valgmuligheter når det gjelder utstyr som passer lommeboka.

Lykke til! :)

Ja, kanskje jeg sikter altfor høyt. Vi er 3 stykk som liker å brygge øl (brødrene mine og jeg). Mulig jeg lider av litersyken og tenker at størst er best......blir litt som å kjøpe ny bil nesten og kunne vise den frem.

Men du svarer jo veldig ærlig, og insinuerer at jeg heller burde slappe av litt og undersøke mer omkring temaet før jeg kaster meg uti. Det er jeg faktisk enig i. Jo mer jeg tenker på det, jo dårligere fremstår ideen med å kjøpe et gigantisk ølbryggingssett, der mye av beløpet handles på kreditt. Derfor burde jeg nok kanskje starte med en 12-15 liter av gangen. Prøver fortsatt å bestemme meg og får se hva jeg ender opp med.
 
Det @ØyvindO nok sikter til var at vedkommende i den tråden også hadde 20.000 som utgangspunkt, snakket om kredittkortløsninger og postet en link til en side der man kunne sammenligne kredittkort (elns) ;)
 
Det @ØyvindO nok sikter til var at vedkommende i den tråden også hadde 20.000 som utgangspunkt, snakket om kredittkortløsninger og postet en link til en side der man kunne sammenligne kredittkort (elns) ;)

Ja, det er nok Illuminati som står bak denne posten ;) Men er redd jeg må skuffe ØyvindO (som er for lat til å svare selv) med at det ikke er noen "link å flette inn".
 
For det første: hvilke typer lån er det vanlig å ta opp for å kjøpe bryggeutstyr? Velger dere som oftest å finansiere deler av kjøpet med nedbetaling, eller går alt ut av lomma med en gang? Har 25.000,- jeg skal spytte inn og tenker betale ned resten over tid. Har blant annet sjekka ut muligheten for å betale med kredittkort, men synes det blir for dyrt, enkelt og greit. Da er det nok bedre å finne et lån uten sikkerhet, kanskje via credit-10.com/no/ eller komplettbank.


Har du andre måter å få det riktige beløpet på? Jeg ville prøve å gjøre uten kreditter og sikkerheter i ditt sted.
 
Tilbake
Topp