Hvordan lage en god hefe??

Å karbonere med speise er litt kult, fordi det er litt utenom det vanlige. Men sukker er sikkert like bra og stort sett det samme.

Tenkte jeg....

Helt til @Miguel utfordret meg til å karbonere noen flasker med sukker og noen med speise.
Forskjellen var så formidabel at jeg karbonerer med speise nå, eller med CO2.
Til og med fat karboneres med speise innimellom.

Jeg vil anbefale alle til å gjøre en splitt batch der noen flasker karboneres med speise og noen med sukker.
Prøve det! Det er enkelt.
Og dersom man ikke smaker noe forskjell, så er det bare å la det være.
Men jeg vil tippe at man smaker forskjell.
Jeg kommer til å gjøre slike splitt batcher en stund fremover på alle øl.
 
https://www.brewersfriend.com/gyle-and-krausen-priming-calculator/
Er denne et godt utgangspunkt?? 2,55 l på en 19l batch gir 3,0vol 1050-1014. Syntes det høres mye ut
Jepp, det gir mening. Slik bruker jeg kalkulatoren. Og det blir det karboneringsnivået jeg forventer, MEN på flasker.

Jeg har ikke veldig mye erfaring med dette, enda.
Men jeg karbonerte noen flasker med speise med mengde etter denne kalkulatoren. Så karbonerte jeg noen flasker med sukker.
Resten ble satt på fat, karbonert med det jeg hadde igjen av speise. Det skulle etter kalkulatoren være for lite, men karboneringen ble helt fin.

Når folk karbonerer fat med sukker hevder en del at de bruker mindre sukker pr liter enn på flasker.
Det samme ser ut til å være tilfelle med speise på fat (basert på erfaring fra en batch......)
 
Mest rettet som svar til @loebrygg sitt innlegg #18 i denne tråden., men også for å spre budskapet:

Speise og gjæringen på flaske er alfa og selveste omega når det kommer til hefe, er min tanke på et hjemmebryggerstadie. Dette er noe jeg oppdaget for noen få batcher siden. Jeg vil si at i "verste" fall vil ca halvparten av smaken til en hefe blir skapt under hovedfermenteringen. Resten blir skapt i flaska.

Dvs at det er ikke å gjære i 14 dager, tilsette sukker og karbonere. Da går man glipp av veldig mye.

Hvis man tilsetter sukker så får du en (i min gane iallefall) en forferdelig bismak, og du får ikke effektene av en karbonering. Det er litt som en tenåring som skal ha sex for første gang. Bang, og så er det ferdig mens dama spør om "var det alt"?

Med speise, som vil være omtrent 15% av det totale volumet av flaska så får man en ettergjæring som faktisk vil sette en god del smak på ølet. Så man må balansere gjærstamme, generasjon og gjærmengde i suspensjon opp mot karboneringstemperatur for å få et gitt preg. Dette er mildt sagt dritvanskelig med mindre du har gjort det før og vet hva som må justeres.
 
Tilbake
Topp