Dobbelbokk med w34-70 vs wlp833

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Vi brygget en juleøl den 11 oktober. Lovlig sent for årets juleøl. Mesteparten 60 liter ble gjæret med wlp833 bock. Og ei bøtte 20 liter ble gjæret med to pakker tørrgjær (rehydrert) w34-70. Har smakt på begge disse nå. Det er stor forskjell på disse. Den med tørrgjær smaker uferdig. Den med 833 er mye bedre selv om den nok også kan lagres noe lengre. Forøvrig en øl på 7,5 prosent. Noen med lignende erfaring? Har tidligere brukt w34-70 på pils. Da måtte den også lagres minst 8 uker før den ble god.
 
Vi brygget en juleøl den 11 oktober. Lovlig sent for årets juleøl. Mesteparten 60 liter ble gjæret med wlp833 bock. Og ei bøtte 20 liter ble gjæret med to pakker tørrgjær (rehydrert) w34-70. Har smakt på begge disse nå. Det er stor forskjell på disse. Den med tørrgjær smaker uferdig. Den med 833 er mye bedre selv om den nok også kan lagres noe lengre. Forøvrig en øl på 7,5 prosent. Noen med lignende erfaring? Har tidligere brukt w34-70 på pils. Da måtte den også lagres minst 8 uker før den ble god.

Jeg tror det forteller at påstanden om at du alltid bør sette en starter når du bruker tørrgjær, har noe for seg. w-34/70 i seg sjøl lager ikke dårlig øl.
 
Det jeg tenker at w34/70 kanskje trenger lengre lagringstid enn wlp833? Eller kan det ha hatt med mengde gjær å gjøre?
 
Hvilket temperaturregime brukte du på disse?
34/70 uten veien om starter har til nå gått greit.
Kan ikke si jeg kjenner forskjell på direkte tørr kontra slurry
og heller ikke at de blir noe bedre etter lagring.
Kjenner lite forskjell på 34/70 og 833.
Har lite erfaring med dobbelbokker men skulle vel blitt like merkbart i f eks pils.
Men så var det disse gamle smaksløkene mine da.

-Dommervurderte lagere har ikke fått full score men husker at de ble vurdert som rene.
Var nok lagret flere måneder.
 
Hvilket temperaturregime brukte du på disse?
34/70 uten veien om starter har til nå gått greit.
Kan ikke si jeg kjenner forskjell på direkte tørr kontra slurry
og heller ikke at de blir noe bedre etter lagring.
Kjenner lite forskjell på 34/70 og 833.
Har lite erfaring med dobbelbokker men skulle vel blitt like merkbart i f eks pils.
Men så var det disse gamle smaksløkene mine da.

-Dommervurderte lagere har ikke fått full score men husker at de ble vurdert som rene.
Var nok lagret flere måneder.

De ble gjæret på ca 12 grader. Kald kjeller uten noe temperturkontroll. Chronical fermenter på wlp833. Plastbøtte på den andre. Begge tilsettes ren oksygen . Har som sagt tidligere brygget pils med w34/70. Den måtte ha to gode måneder med lagring før den ble god. Ikke noen usmak direkte, men bare uferdig.
 
Det jeg tenker at w34/70 kanskje trenger lengre lagringstid enn wlp833? Eller kan det ha hatt med mengde gjær å gjøre?

Nå gikk jeg uten videre ut fra at gjærmengden var den samme i begge ølene, og at det var nok gjær i forhold til volum, OG og gjæringstemperatur. Hvis ikke, blir det vanskelig å trekke noen konklusjon.

@Forvirret Var nok litt kjapp:oops:. Jeg mener jo at man bør sette starter på tørrgjær, i alle fall hvis man brygger noe som ikke er tungt humlet eller har mye spesialmalt. Det bør man jo med ferskgjær, også. Men forskjellene skulle uansett ikke bli så dramatiske.
 
Torfinn. Har ingen erfaring med så varm gjæring.
Alle lagere startes på mellom 7 og 8C og holdes under 10 den første uka.
Aberet med dette er mer gjær. Men 3 pakker var det jeg brukte sist.
Står til karbonering nå, vet mer om en ukes tid.
Helt sikkert litt lite, men kan ikke si at forsøk med 6 pakker ga bedre resultat enn med 4.

Finn, vet hva du mener om det .
Jeg er ikke like overbevist.
Men man lærer så lenge man (har) lever og er stort sett enig med siste taler:)
 
Har satt to sett Ringnes julebokk fra bryggselv med disse gjærtypene. Mesket og kokte begge settene sammen. Eneste forskjell er at halvparten fikk 34/70 og andre halvpart 833. Skal ha første smak på de til helgen, kan avgi rapport da. Men ved flasking var det stooor forskjell. 34/70 er meget anonym i smaksbildet i forhold til 833.
 
Jeg har også brukt w34/70, en del i siste, og kan ikke si jeg har noen problemer med den. Ølene virker brukbare hittil (ikke alle er ferdige).

Jeg lagde en liten starter til den første batchen. Tok vare på litt av starteren, som jeg lagde ny starter med for neste øl. Og så samme en gang til for neste øl igjen (dvs. ikke back-slopping).

Er ikke sikkert det er helt nødvendig, men enig med Finn om at det trolig er en fordel å lage starter med tørrgjær også.
 
Har satt to sett Ringnes julebokk fra bryggselv med disse gjærtypene. Mesket og kokte begge settene sammen. Eneste forskjell er at halvparten fikk 34/70 og andre halvpart 833. Skal ha første smak på de til helgen, kan avgi rapport da. Men ved flasking var det stooor forskjell. 34/70 er meget anonym i smaksbildet i forhold til 833.
Inntrykket stemmer godt med databladet til de respektive gjærtypene:
yeast.png
 
Nå gikk jeg uten videre ut fra at gjærmengden var den samme i begge ølene, og at det var nok gjær i forhold til volum, OG og gjæringstemperatur. Hvis ikke, blir det vanskelig å trekke noen konklusjon.

@Forvirret Var nok litt kjapp:oops:. Jeg mener jo at man bør sette starter på tørrgjær, i alle fall hvis man brygger noe som ikke er tungt humlet eller har mye spesialmalt. Det bør man jo med ferskgjær, også. Men forskjellene skulle uansett ikke bli så dramatiske.
Mengdene var jo forskjellige. Satte en stor starter på wlp 833 (10 liter) til 60 liter. I tillegg til 20 liter med 34/70. OG 1,075
 
Mengdene var jo forskjellige. Satte en stor starter på wlp 833 (10 liter) til 60 liter. I tillegg til 20 liter med 34/70. OG 1,075

I følge en tabell over tilsettingsrater i Palmers How to Brew, siste utgaven (s.116), skal du ha fra 520 til 727 milliarder celler til 23 liter med OG 1.075. Anbefalt til denne typen øl: 623 milliarder, eller til 542 milliarder til 20 liter.

Anslagene for hvor mange celler det er i tørrgjær varierer mye, men et maks-anslag er 20 milliarder per gram(Zainasheff/mrmalty). Det blir 440 milliarder i de to posene, men jeg tror det anslaget er høyt. I følge mer pessimistiske anslag er du kanskje nede mot halvparten av det du burde hatt i følge Palmer.

Fermentis sier 8-12 gram per 10-liter ved gjæring innafor den idealtemperaturen de oppgir, (12-15 grader). De er forbasket sparsomme med informasjon ut over det. Du kunne tolke det som om to poser skulle være nok til 24 liter høy-OG øl, men jeg er ikke sikker på det.
 
Jeg ville nok brukt oppmot 4 pakker i 20L 10C 1.075.

Forøvrig. Det virker som at mange som bruker lagergjær ofte mener noe slikt som "den ble clean, så da er det like greit som andre alternativer", det er jo mer til en lagergjær enn bare hvor clean den blir.
 
Brewersfriend regner med et ganske lavt antall celler pr pakke som jeg selv ikke synes har rot i virkeligheten. De fleste bruker en pakke gjær på en standard ale. Mener å huske at den kalkulatoren mener at man må bruke ca dobbelt så mye som praktisk erfaring tilsier at man må bruke.

For tørrgjær så pleier jeg selv å gjøre det veldig enkelt hvis jeg skal ha den i et stort øl. Brygger et vanlig øl først, høster gjæren og går ut fra at 1ml inneholder ca 3 milliarder celler. Så bruker jeg formelen 1,5*plato*(ml/1000) for å finne antall celler jeg trenger i et stort øl. Er det lager så bytter jeg ut 1,5 med 2,5 siden jeg gjærer de ved 8 grader.
 
Du er vel inne på kjernen her. Mens de fleste bruker en pakke på en standard ale, bruker jeg to. Tilsvarende bruker jeg ofte dobbelt så mye gjær på sterke lagere, enn andre gjør. Jeg vet hva min praksis resulterer i, og er rimelig overbevist at større mengder gjær har gitt bedre øl - i mitt bryggeri.
 
Du er vel inne på kjernen her. Mens de fleste bruker en pakke på en standard ale, bruker jeg to. Tilsvarende bruker jeg ofte dobbelt så mye gjær på sterke lagere, enn andre gjør. Jeg vet hva min praksis resulterer i, og er rimelig overbevist at større mengder gjær har gitt bedre øl - i mitt bryggeri.
Helt vesentlig poeng. Har en mistanke om at mye nybegynnerøl som feiler er pga for lite gjær og manglende rehydrering
 
Jeg bruker alltid denne kalkulatoren, og på lagere, i særdeleshet denne sterke lagere, velger jeg alltid «High Gravity Lager».

Jeg ville brukt 7 pakker (77 gram), eller laget starter som gir den samme mengden gjær.

https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/
Vi gjør vanligvis det også. Vi planla å brygge 60 liter så ble det økt til 80 liter og da hadde vi litt lite 833. Derfor ble resten tilsatt 34/70, uten at vi regnet noe på det. Vi tok det vi hadde.
 
Har satt to sett Ringnes julebokk fra bryggselv med disse gjærtypene. Mesket og kokte begge settene sammen. Eneste forskjell er at halvparten fikk 34/70 og andre halvpart 833. Skal ha første smak på de til helgen, kan avgi rapport da. Men ved flasking var det stooor forskjell. 34/70 er meget anonym i smaksbildet i forhold til 833.
Hvor mange pakker w34/70 fulgte det med hvert sett?
 
Tilbake
Topp