N
Shit. for meg høres det ganske mye ut. Men da er du iallefall bombesikker på at du har nok gjær
normalsterk ale, er overpitching en virkelig fare. Overpitching + rikelig med oksygen mener jeg er en oppskrift på fusel.
tror jeg også, eneste forklaring på noe fusel jeg har hatt.
Det var faen meg enklere når man ikke viste bedre og bare hadde i en pose gjær, fikk aldri skallebank da
Tørrgjær er konge hvis du ikke greier å håndtere flytende gjær godtI dag brygges del 1 av et tobryggsverk om Irish Red. Del 1 kalles "Muddy", mens oppfølgeren får navnet "Clean". Forhåpentligvis vil begge bli drikkelige.
Del 1:
Har en kamerat som følger den oppskrifta der. Lager alltid knalløl.
Han veit i og for seg bedre, men ignorerer det.
Dette vet du best selv, Oddvar
Skal brygge 90 liter (2x45) OG 1052 pils, deretter 20 liter Ringnes Bock fra bryggselv.no med WLP833, gode tips til starter her ? Har 5 liter flaske med rører og masse DME.
produsenten sier vel ca 4,5 liter starter til pilsen, tenkte å bruke slurryen fra 45 liter pils til juleboken.
Gjæren er best før mai.
Starter lavt, 7-8 grader hvis kjølevannet greier det og det bruker det nå på vinteren.
Har bare en 5 liters flaske til starteren som funker med rører.
Men det er noe med disse kalkulatorene som gjør oss til uvenner, jeg ender opp med 5.4 liter starter til 45 liter øl, hvorfor ?
Magnetrører gir vel over dobbelt så mange gjærceller som om den bare står i ro.Vil det ikke være like enkelt og tidbesparende å bruke ei vanlig gjæringsbøtte
og nok spraymalt i ett steg?
Man må vel ikke bruke magnetrører.
Vil det ikke være like enkelt og tidbesparende å bruke ei vanlig gjæringsbøtte
og nok spraymalt i ett steg?
Man må vel ikke bruke magnetrører.
Torfinn, er klar over at rører gir flere celler men spraymalt hadde han visst rikelig av.
Einar, har også BS rører. Kanskje Oddvar også.
Men det er vel myk plastbøtte og slitasje fra magnet som gjør at denne løsningen blir lite brukt.
Ser bøtta ok etter bruk?
Torfinn, er klar over at rører gir flere celler men spraymalt hadde han visst rikelig av.
Einar, har også BS rører. Kanskje Oddvar også.
Men det er vel myk plastbøtte og slitasje fra magnet som gjør at denne løsningen blir lite brukt.
Ser bøtta ok etter bruk?