Dobbelbokk med w34-70 vs wlp833

I dag brygges del 1 av et tobryggsverk om Irish Red. Del 1 kalles "Muddy", mens oppfølgeren får navnet "Clean". Forhåpentligvis vil begge bli drikkelige:).

Del 1:
tror jeg også, eneste forklaring på noe fusel jeg har hatt.
Det var faen meg enklere når man ikke viste bedre og bare hadde i en pose gjær, fikk aldri skallebank da :)

Har en kamerat som følger den oppskrifta der. Lager alltid knalløl.

Han veit i og for seg bedre, men ignorerer det:D.
 
I dag brygges del 1 av et tobryggsverk om Irish Red. Del 1 kalles "Muddy", mens oppfølgeren får navnet "Clean". Forhåpentligvis vil begge bli drikkelige:).

Del 1:


Har en kamerat som følger den oppskrifta der. Lager alltid knalløl.

Han veit i og for seg bedre, men ignorerer det:D.
Tørrgjær er konge hvis du ikke greier å håndtere flytende gjær godt
 
Skal brygge 90 liter (2x45) OG 1052 pils, deretter 20 liter Ringnes Bock fra bryggselv.no med WLP833, gode tips til starter her ? Har 5 liter flaske med rører og masse DME.
produsenten sier vel ca 4,5 liter starter til pilsen, tenkte å bruke slurryen fra 45 liter pils til juleboken.
Gjæren er best før mai.
 
Skal brygge 90 liter (2x45) OG 1052 pils, deretter 20 liter Ringnes Bock fra bryggselv.no med WLP833, gode tips til starter her ? Har 5 liter flaske med rører og masse DME.
produsenten sier vel ca 4,5 liter starter til pilsen, tenkte å bruke slurryen fra 45 liter pils til juleboken.
Gjæren er best før mai.

Det kommer vel litt an på hvor kaldt du gjærer?
Jeg gjærer nå på 9 grader, og hadde nok laget meg 2 stk 3-litersstartere til hver av de 45 literne. Da bruker jeg 1,5 milliarder celler/l/P som beregningsgrunnlag i brewersfriendkalkulatoren. Det skulle vel holde godt.
 
Starter lavt, 7-8 grader hvis kjølevannet greier det og det bruker det nå på vinteren.
Har bare en 5 liters flaske til starteren som funker med rører.
Men det er noe med disse kalkulatorene som gjør oss til uvenner, jeg ender opp med 5.4 liter starter til 45 liter øl, hvorfor ?
 
Starter lavt, 7-8 grader hvis kjølevannet greier det og det bruker det nå på vinteren.
Har bare en 5 liters flaske til starteren som funker med rører.
Men det er noe med disse kalkulatorene som gjør oss til uvenner, jeg ender opp med 5.4 liter starter til 45 liter øl, hvorfor ?

Det stemmer jo det iflg kalkiser. Men hvis du gjærer lavt hele veien ville jeg gått opp til 2-2.5 mrd/ml/plato. Kalkiser regner med 1.5 som default.
 
Vil det ikke være like enkelt og tidbesparende å bruke ei vanlig gjæringsbøtte
og nok spraymalt i ett steg?
Man vel ikke bruke magnetrører.
 
Vil det ikke være like enkelt og tidbesparende å bruke ei vanlig gjæringsbøtte
og nok spraymalt i ett steg?
Man vel ikke bruke magnetrører.

Jeg har laget sidestøtte med noe treverk rundt magnetrøreren, og kan således lage starter et gjærinspann som rommer 15 liter.

Har rører fra BS og den drar uten problemer rundt en 12 l. starter, som er den største jeg har laget hittil.
 
Torfinn, er klar over at rører gir flere celler men spraymalt hadde han visst rikelig av.
Einar, har også BS rører. Kanskje Oddvar også.
Men det er vel myk plastbøtte og slitasje fra magnet som gjør at denne løsningen blir lite brukt.
Ser bøtta ok etter bruk?
 
Torfinn, er klar over at rører gir flere celler men spraymalt hadde han visst rikelig av.
Einar, har også BS rører. Kanskje Oddvar også.
Men det er vel myk plastbøtte og slitasje fra magnet som gjør at denne løsningen blir lite brukt.
Ser bøtta ok etter bruk?

Plasten i den bryggselvbøtta jeg prøvde dette i, ble i alle fall merket av magneten. Så jeg ville hatt ei glassplate i bunnen for å unngå det. Tror ikke jeg hadde turt å bruke den bøtta til dette over tid. Riper er jo skummelt.
 
Torfinn, er klar over at rører gir flere celler men spraymalt hadde han visst rikelig av.
Einar, har også BS rører. Kanskje Oddvar også.
Men det er vel myk plastbøtte og slitasje fra magnet som gjør at denne løsningen blir lite brukt.
Ser bøtta ok etter bruk?

masse DME ja, men vil ikke bruke mer enn nødvendig, bor jo ikke i nerheten av utsalget.
 
Bare for å være gørrlei og øke forvirringen:); her er hva Wyeast anbefaler:

Lagers typically have a reduced ester profile and are characterized as clean with discernable malt character. It is very important to recognize that pitch rate is directly related to ester production. Increasing the quantity of yeast pitched is the most effective method of reducing the ester profile in the finished beer. A minimum of 12 million cells per milliliter is recommended to keep esters at a minimum.

One Wyeast Activator pack will deliver about 6 million cells per milliliter to 5 gallons of wort. In order to increase this rate to 12 million cells per milliliter it is necessary to either pitch two Activators or to make a 0.5 gallon (2 liter) starter with an Activator.

The best results will be achieved by pitching at least 12 million cells per milliliter into cold and well aerated wort (48 to 58°F, 9 to 15°C). (Tatt herfra: https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/pitching-yeast-for-czech-pilsner.355336/)

Dette blir 540 milliarder celler til 45 liter, eller sånn omtrent det du vil få ut av 3 liter 1.036 starter på magnetrører - i følge brewersfriendkalkulatoren. Dette er godt under halvparten av det @ Miguel anbefaler. Mitt eget anslag ligger nærmere Miguels enn Wyeasts.
 
Tilbake
Topp