Motstrømskjøler sirkulert til kjele

1Morten

Norbrygg-medlem
Vurdere å bytte dyppkjøleren med motstrømskjøler for å kutte ned på tidsbruken. Planen er da å sirkulere vørteren gjennom denne og tilbake i gryten til ønsket temperatur er oppnådd. I mitt hode vil jo da det meste av proteiner og annen uhumskhet legge seg i kjelen før jeg tapper i gilen.

Men så leser jeg dette på Bryggselv sin blogg:

Det er tre ting som er svært viktig med motstrømskjølere.
  1. Kjølevann har høyest mulig trykk.
  2. Vørteren justeres ned i hastighet, slik at den får tid til å kjøle seg tilstrekkelig ned.
  3. Avkjølt vørter føres direkte oppi gjæringskar, og ikke tilbake til gryten.
Spørsmålet blir da: Hvorfor i all verden mener de at vørteren må føres direkte til gilen, og ikke tilbake i gryten?
 
Vurdere å bytte dyppkjøleren med motstrømskjøler for å kutte ned på tidsbruken. Planen er da å sirkulere vørteren gjennom denne og tilbake i gryten til ønsket temperatur er oppnådd. I mitt hode vil jo da det meste av proteiner og annen uhumskhet legge seg i kjelen før jeg tapper i gilen.

Men så leser jeg dette på Bryggselv sin blogg:

Det er tre ting som er svært viktig med motstrømskjølere.
  1. Kjølevann har høyest mulig trykk.
  2. Vørteren justeres ned i hastighet, slik at den får tid til å kjøle seg tilstrekkelig ned.
  3. Avkjølt vørter føres direkte oppi gjæringskar, og ikke tilbake til gryten.
Spørsmålet blir da: Hvorfor i all verden mener de at vørteren må føres direkte til gilen, og ikke tilbake i gryten?
Det gir ihvertfall dårligere effekt å føre nedkjølt vørter tilbake til gryta. Veit ikke om det har noen andre uheldige virkninger.
 
Du får kjølt vørter på én gjennomføring. Du kommer deg rett ned på riktig temperatur så raskt som mulig. Du kan også benytte tyngdekraft - du trenger ikke pumpe.

Hvis du pumper tilbake til kjele vil vørter varmes og kjøles mange ganger, og du gir vørter mye mer tid ved temperaturer den ikke har lyst å være, i tillegg til å bruke mye mer tid på hele prosessen.

Forklar nå dine argumenter for å heller pumpe opp til kjele, og gjennom kjøler mange ganger over mer tid? Når du foreslår en radikal og ny måte føler jeg at bevisbyrden og argumentasjonen ligger til deg.
 
Sikkert mange flinke folk her som klarer å finjustere motstrøm-kjølingen slik at det kan gå rett i gjæringskaret med rett temp, men personlig hadde jeg ikke orket dette stresset/risikoen for å få feil temperatur. Ved å kjøre rett i bøtta, og dette eksempelvis går tregt, har en en vørter igjen i kokekaret med så høy temperatur at bitterstoffer øker og aroma minskes. Jeg ville derfor kjørt retur til gryta i hvert fall til en er nede i 60-70C eller hatt en humleskjema som var tilpasset denne kjøleformen.
Om hensikten kun er å kjøle raskere ville jeg forsøkt whirlpool med dyppkjøler, før jeg eventuelt valgte andre prinsipper. Krever da en punpe, noen slanger og et whirlpool rør klemt fast på grytta, eller en egen gjennomføring i gryta med 90 graders bend på innsiden. Ulempen er seff at alt dette stasjet også må være sanitært.
Selv bruker jeg dyppkjøler og jeg står ved gryta og rører innimellom. Jeg gidder så langt ikke å gjøre wp med pumpe, og tar straffen med de ekstra 10-20 minuttene det tar å kjøle.
 
Jeg trodde faktisk at normalmetodikken var det @1Morten her skisserer med kjøling fra mottstrømskjøleren tilbake til gryten, og at det var slik man lagde seg whirlpool med returen fra motstrømskjøler. Dette for å unngå å få masse uønsket med i gjæringskaret. Vil også tro at totalvørtervolumet's temperatur vil synke raskere i vertfall i en periode.
 
Forklar nå dine argumenter for å heller pumpe opp til kjele, og gjennom kjøler mange ganger over mer tid? Når du foreslår en radikal og ny måte føler jeg at bevisbyrden og argumentasjonen ligger til deg.
Radikal og ny? Dette er da en helt standard måte å gjøre det på, gjerne i kombinasjon med whirlpool. Men siden du lurer, så har du noen fordeler her:
- Vørteren i kjelen tilbringer kortere tid oppunder 100 %.
- Du slipper at all trub fra cold break havner i gjæringskaret.
- Du har bedre kontroll på temperaturen.
- Du kan kombinere motstrømskjøler og whirlpool.
- Du kan kjøre hop stands.
 
Du får kjølt vørter på én gjennomføring. Du kommer deg rett ned på riktig temperatur så raskt som mulig. Du kan også benytte tyngdekraft - du trenger ikke pumpe.

Hvis du pumper tilbake til kjele vil vørter varmes og kjøles mange ganger, og du gir vørter mye mer tid ved temperaturer den ikke har lyst å være, i tillegg til å bruke mye mer tid på hele prosessen.

Forklar nå dine argumenter for å heller pumpe opp til kjele, og gjennom kjøler mange ganger over mer tid? Når du foreslår en radikal og ny måte føler jeg at bevisbyrden og argumentasjonen ligger til deg.
Pumpe gjennom noe kokende vørter før man starter er vel uansett standard for å sterilisere kjøleren på innsiden, så oppsettet er der jo allerede. Og pumpe er ikke noe problem, den har jeg uansett.
Føler forresten ikke at det ligger noen det er noe krav om bevisbyrde for å stille et spørsmål på forumet.
 
Ser ut som en slags Hydra. Når jeg kjøler så tar jeg alltid ut kjøleren når jeg har nådd temperatur, lar pumpa snurre i 30 sek, og shutdown.

Ser for meg at man lager konveksjon hvis ting har bunnfelt pent, og man så tar ut kjøleren.
 
Jeg gjør følgende (hadde samme utgangspunkt som deg):

Bruker både kjølespiral og motstrømskjøler, og kobler disse sammen. Dvs. at kjølevannet først går gjennom motstrømskjøleren og deretter gjennom spiralkjøleren. Vørteren går først gjennom motsrømskjøleren, og deretter tilbake til kjelen. I kjelen har jeg montert en WP arm, som øker effekten av WP kjølingen som kjølespiralen sørger for.
78b55543f92e0d93fabd3583e446187e.jpg

Jeg har et Brewmometer på utløpet, og når vørter ut av motsrømskjøler har riktig temp stopper jeg pumpen, og flytter slangen som gikk til WP/kjelen over til gjæringskaret. Andre ganger lar jeg hele vørteren i kjelen kjøle seg ned, før jeg skrur av kjølevannet og overfører vørter til gjæringskaret. Kjølingen tar 15-20 min med en 50 liters batch.

Edit: Jeg starter pumpen 10 min før kokeslutt, samtidig som jeg tar kjølespiralen i kokegryten.
 
Sist redigert:
Jeg gjør følgende (hadde samme utgangspunkt som deg):

Bruker både kjølespiral og motstrømskjøler, og kobler disse sammen. Dvs. at kjølevannet først går gjennom motstrømskjøleren og deretter gjennom spiralkjøleren. Vørteren går først gjennom motsrømskjøleren, og deretter tilbake til kjelen. I kjelen har jeg montert en WP arm, som øker effekten av WP kjølingen som kjølespiralen sørger for.
78b55543f92e0d93fabd3583e446187e.jpg

Jeg har et Brewmometer på utløpet, og når vørter ut av motsrømskjøler har riktig temp stopper jeg pumpen, og flytter slangen som gikk til WP/kjelen over til gjæringskaret. Andre ganger lar jeg hele vørteren i kjelen kjøle seg ned, før jeg skrur av kjølevannet og overfører vørter til gjæringskaret. Kjølingen tar 15-20 min med en 50 liters batch.

Edit: Jeg starter pumpen 10 min før kokeslutt, samtidig som jeg tar kjølespiralen i kokegryten.

Roter den WP-armen din mer tangentielt (det ordet finnes nok ikke) med kjelekanten, altså mot venstre så vil du får bedre samling av dritt. Jeg har forsket.
 
Jeg gjør følgende (hadde samme utgangspunkt som deg):

Bruker både kjølespiral og motstrømskjøler, og kobler disse sammen. Dvs. at kjølevannet først går gjennom motstrømskjøleren og deretter gjennom spiralkjøleren. Vørteren går først gjennom motsrømskjøleren, og deretter tilbake til kjelen. I kjelen har jeg montert en WP arm, som øker effekten av WP kjølingen som kjølespiralen sørger for.
78b55543f92e0d93fabd3583e446187e.jpg

Jeg har et Brewmometer på utløpet, og når vørter ut av motsrømskjøler har riktig temp stopper jeg pumpen, og flytter slangen som gikk til WP/kjelen over til gjæringskaret. Andre ganger lar jeg hele vørteren i kjelen kjøle seg ned, før jeg skrur av kjølevannet og overfører vørter til gjæringskaret. Kjølingen tar 15-20 min med en 50 liters batch.

Edit: Jeg starter pumpen 10 min før kokeslutt, samtidig som jeg tar kjølespiralen i kokegryten.

Perfekt! Med dyppkjøleren min tar det gjerne 45 min på 25 liter her på Nordnes. Kan jeg spørre hvor wp-armen kommer fra?
 
@Miguel, har du forsket på hvilken vei (med/mot sola) vørteren bør rotere?
Vet ikke om det har noen betydning her men tror det er slik at når f eks vann
renner ut av et hull (f eks badekaret) så får man rotasjon en bestemt vei.
 
@Miguel, har du forsket på hvilken vei (med/mot sola) vørteren bør rotere?
Vet ikke om det har noen betydning her men tror det er slik at når f eks vann
renner ut av et hull (f eks badekaret) så får man rotasjon en bestemt vei.

Hehe. Nei. Og vannet renner tilfeldig ned i sluket såvidt jeg vet. Men bør vel rotere motstrøms ifht retning i spiralen.
 
Vann renner vel med solen ned i sluket på nordlige halvkule, og mot på sørlige halvkule om ikke barnelærdommen svikter meg. Men om noen forsker frem at det er av betydning så syns jeg vi samtidig kan samle ressursene våre til å opprette en egen stat og erklære krig mot avholdsfolket.
 
Men apropos whirlpoolrør. Er det noe forskjell på effekt hvor dypt i vørteren den sitter? Er jo greit å bruke samme rør/slange som man bruker ved skylling, og det liker nå jeg å ha i bunn for å forhindre unødig splashing av vørter.
 
Tilbake
Topp