Flaskingsteknikker

Hvilken temperatur holder ølet ditt når du flasker det?

  • Romtemperatur

    Stemmer: 18 29,0%
  • Gjæringstemperatur

    Stemmer: 21 33,9%
  • Cold crash-temperatur

    Stemmer: 18 29,0%
  • Flasker ikke

    Stemmer: 5 8,1%

  • Totalt antall stemmer
    62
Myste litt raskt for morro skyld. Hvis du fyller en 500ml flaske longneck med 486ml (Som er rundt det iallefall jeg vil kalle pent headspace) ved 4 grader C, så må du varme opp flaska til 80 grader C omtrent før flaska er full. 3% økning. Da var det 14ml headspace i utgangspunktet ved 4C.

Da er det jo ikke tatt med co2, kun volum på øl.
Dersom flaska var ved atmosfære trykk da du startet med 14 ml headspace og har igjen 1 ml etter ekspansjonen sitter du med et trykk på 17 atmosfærer! Kun som et eksempel.
 
Dersom flaska var ved atmosfære trykk da du startet med 14 ml headspace og har igjen 1 ml etter ekspansjonen sitter du med et trykk på 17 atmosfærer! Kun som et eksempel.

Flaschengranaten!

Flaska ryker nok pga trykk før den ryker av at ølet vil ut ja.
 
I eksemplet jeg brukte med temp økning fra 10 til 40 C utvider ølet seg med 3,2 ml. Trykkøkningen som følge av utvidelsen, dersom headspace var 14 ml, er fra 1 atmosfære til 1,4 atmosfærer. I tillegg kommer trykkøknin som følge av mere gass fra karbonering.
 
Og minst halvparten av dem er garantert ubegrunnede! Men, det holder oss engasjerte. Hva er vel livet uten utfordringer?

Jeg klarte å få lett angst ved tanken på hva som ville skje med fem sekker malt som ble liggende i en bil over natta i flere kuldegrader:confused:. Hvor mange prosent vann var det i malten, igjen? 2-3%? Det må jo fryse. Dette går ikke bra! Kondens. Mugg. Toksiner:eek:!

Det ser bra ut. Det blir øl. Jeg er stadig i live.
 
Eg prøver i denne tråden.
Disse oksygenabsorberende korkene...
Søkte forumet, fant de nevnt, MEN, ingen skrev noe om erfaringer.
Noen som har prøvd. Er de gode?
Ja? Nei?
 
Eg prøver i denne tråden.
Disse oksygenabsorberende korkene...
Søkte forumet, fant de nevnt, MEN, ingen skrev noe om erfaringer.
Noen som har prøvd. Er de gode?
Ja? Nei?

Droppet å prøve de da de visstnok også knerter ikke bare oksygen men også mer aroma.
 
Droppet å prøve de da de visstnok også knerter ikke bare oksygen men også mer aroma.
Javel? Var det og noe å tenke på. :oops:
Ser du nevner dette med å sette flaskene på skrå. Har der noe for seg? Blir det da i prinsippet mer som en vinkork som er tett fordi den trutner/er fuktig?
 
Javel? Var det og noe å tenke på. :oops:
Ser du nevner dette med å sette flaskene på skrå. Har der noe for seg? Blir det da i prinsippet mer som en vinkork som er tett fordi den trutner/er fuktig?
Jeg ser ikke fordelen med å legge flaskene på skrå eller helt ned. Dersom det er headspace med luft tilstede bør overflaten mot ølet minimeres. Det blir best stående.
 
Og hva er forskjell på gjærings temp og rom temp ved flaske tidspunkt?
Noen bruker kjølin, eller kjøleskap under gjæring, men romtemperatur er refferansen 20-22, ca. veldig sjelden at øl gjæres ved slik temperatur, selv om det ikke er noen mal.
 
Noen bruker kjølin, eller kjøleskap under gjæring, men romtemperatur er refferansen 20-22, ca. veldig sjelden at øl gjæres ved slik temperatur, selv om det ikke er noen mal.

Nei, det er rimelig vanlig for meg ialle fall, å avslutte gjæringen i romtemperatur. Og dermed er det den som skal inn i kalkulatorer når jeg beregner speisemengden ved flasking.
 
Noen bruker kjølin, eller kjøleskap under gjæring, men romtemperatur er refferansen 20-22, ca. veldig sjelden at øl gjæres ved slik temperatur, selv om det ikke er noen mal.

Det er vel hverken uvanlig å gjære ved 20 grader eller å bruke kjøling eller varmekilde for å styre gjæringsprosessen.
Ellers det Finn sa om kalkulatoren.
 
Tilbake
Topp