NM 2018 - bedømming av øl i Oslo

Å skrive med pennen i kjeften kan jo forklare at det tar såpass med tid. Normal tid for et dommerpanel å bruke på 12 øl er jo et sted rundt to og en halv time.

Av og til får jeg et inntrykk av at folk tror dommerne bare kaster sammen noen kommentarer for å bli raskest mulig ferdig og stort sett dømmer øl kun for å få gratis drikke. Det er veldig langt fra sannheta. Det normale er å bruke opp mot et kvarter på hvert øl, for å gi det ei skikkelig bedømming. Flertallet av dommerne spytter også undervegs, for å ikke blir for slitne. Mange kjører både til og fra dømming.
All respekt for jobben de gjør! Null tvil om det. Det er meget dyktige folk som gjør denne jobben og de er proffe som få! Håndskriftsferdigheter derimot... ;)
 
Hvis du ser på kommentarene så er det jo preg av tydlige feil. Hvis et øl er astringent så er det uavhengig av klasse, en enkelt dommer ga flere "oppkast"-kommentarer, får man preg av oppkast så er jo ikke det bra uansett stil. Andre dommere vil kanskje skrive noe annet enn "oppkast" dog, man må lete og tolke. Mye som var syrlig og. Ingenting av dette hører hjemme i en NEIPA.
 
Helt enig, Miguel, en øl med feil og usmaker skal selvfølgelig dømmes nord og ned. Men. Det jeg reagerte på er at samtlige innsendte har fått kommentarer som "oppkast" og andre feil, og av 10-15 innsendte var der kun en som gikk videre med sine skarve 25 poeng. Sendte selv inn en NEIPA som jeg vet ikke har smak av hverken oppkast eller andre interessante trekk som blir nevnt (og jeg har både dommerkurs og usmakkurs under beltet). Er langt fra ute etter en krangel, bare reagerer på at samtlige NEIPA'er har fått disse tilbakemeldingene. Står heller ikke her og påstår at min NEIPA var verdens beste, men oppkast var den langt i fra.
 
Helt enig, Miguel, en øl med feil og usmaker skal selvfølgelig dømmes nord og ned. Men. Det jeg reagerte på er at samtlige innsendte har fått kommentarer som "oppkast" og andre feil, og av 10-15 innsendte var der kun en som gikk videre med sine skarve 25 poeng. Sendte selv inn en NEIPA som jeg vet ikke har smak av hverken oppkast eller andre interessante trekk som blir nevnt (og jeg har både dommerkurs og usmakkurs under beltet). Er langt fra ute etter en krangel, bare reagerer på at samtlige NEIPA'er har fått disse tilbakemeldingene. Står heller ikke her og påstår at min NEIPA var verdens beste, men oppkast var den langt i fra.

Det er jo egentlig et godt poeng.
 
Vi kan slå fast at NEIPA kan vi ikke brygge. Snittkarakteren er 19 mens snittet for alle øl er på 26. Med oppkast, aceton og plaster kan det ikke bli mye poeng. Barley Wine derimot tar vi på strak arm. Her ligger snittet på 37 poeng. Ingen tvil om hvor vi hjemmebryggere klarer stilkravet!
 
Sist redigert:
Da ser jeg det er kommet noen flere flights fra oslobedømmingen. Savner en del kategorier - jeg antar lagere av ymse slag og saison dømmes andre steder, og at de ikke har lastet opp noe enda. Følger de omtrentlig samme skjema som Oslo?
 
Jeg skjønner tydeligvis ikke åssen dette funker. @Einar Michelsen, kunne du eller @gustavf eller noen forklart det for meg, med korte, enkle ord? Hva betyr det at en øl er videre? Hva med intern rangering i hver klasse? Und su weiter.
 
Jeg har og et spørsmål. Lurer på hvordan dette fungerer

F.eks 6B, den mest populære klassen IPA, hvis jeg ikke har telt feil så er det 28 deltakere og 4 gikk videre. Tre flights.
Klasse 9E Imperial Stout. 18 deltakere fem gikk videre. To flights.

Færre bidrag i 9E, men flere gikk videre? Hvordan er dette satt opp?
 
Jeg skjønner tydeligvis ikke åssen dette funker. @Einar Michelsen, kunne du eller @gustavf eller noen forklart det for meg, med korte, enkle ord? Hva betyr det at en øl er videre? Hva med intern rangering i hver klasse? Und su weiter.

At en øl er videre betyr at det går videre fra innledende runde til finalen. Intern rangering i hvert flight er etter poeng. Det er ingen rangering av ølene i hele klassen, utover de som kommer til finalen.
 
At en øl er videre betyr at det går videre fra innledende runde til finalen. Intern rangering i hvert flight er etter poeng. Det er ingen rangering av ølene i hele klassen, utover de som kommer til finalen.
Og finalene er pr klasse, eller samla for alle?
 
Jeg har og et spørsmål. Lurer på hvordan dette fungerer

F.eks 6B, den mest populære klassen IPA, hvis jeg ikke har telt feil så er det 28 deltakere og 4 gikk videre. Tre flights.
Klasse 9E Imperial Stout. 18 deltakere fem gikk videre. To flights.

Færre bidrag i 9E, men flere gikk videre? Hvordan er dette satt opp?

Hvor finner du Imp stout resultater?
 
Tilbake
Topp