LODO Braumeister?

Stiller bryggmester «kok» på 100 grader? Isåfall vil man koke ut mer o2 ved 102 grader som vørter koker på. Ser mye bilder av 100 graders «kok» som ikke er mer enn litt bevegelse og langt fra rullende kok så da blir det sikker o2 igjen
 
Stiller bryggmester «kok» på 100 grader? Isåfall vil man koke ut mer o2 ved 102 grader som vørter koker på. Ser mye bilder av 100 graders «kok» som ikke er mer enn litt bevegelse og langt fra rullende kok så da blir det sikker o2 igjen

Man skal faktisk koke veldig svakt.
 
Nå har jeg akkurat sittet og hørt på Charles Bamforth snakke om koking. Og han understreker veldig sterkt at det skal være skikkelig, rullende koking. Hovedgrunnen er at du trenger skikkelig varme for å få brutt ned smm til dms - men det er viktig for alle de prosessene som foregår under kokingen.

 
Nå har jeg akkurat sittet og hørt på Charles Bamforth snakke om koking. Og han understreker veldig sterkt at det skal være skikkelig, rullende koking. Hovedgrunnen er at du trenger skikkelig varme for å få brutt ned smm til dms - men det er viktig for alle de prosessene som foregår under kokingen.


Og hvis du hører på f.eks palmer/jamil og andre så trengs det ikke være kraftig og at det kan være ødeleggende hvis det er for kraftig. Trengs bare å være "nok". Folk blir ikke enige.
 
"Hovedgrunnen er at du trenger skikkelig varme for å få brutt ned smm til dms"...

Selv om det koker bittelitt eller kjempeheftig er temperaturen i væsken 100 grader. Det må i så fall være den ekstra agitasjonen i en væske som koker kraftigere som er viktig for å få reaksjonen til å gå fortere, ikke temperaturen eller varmen.

Min erfaring tilsier at det er mye annet i bryggeprosessen som er viktigere enn hvor heftig koken er. Koker med speidel (2200w) og har ikke noe problem med DMS på mine øl. (hadde derimot en anelse av det problemet når jeg var nybegynner og kokte med 1500w induksjonsplate og ikke fikk noe særlig rull på koken)
 
Og hvis du hører på f.eks palmer/jamil og andre så trengs det ikke være kraftig og at det kan være ødeleggende hvis det er for kraftig. Trengs bare å være "nok". Folk blir ikke enige.
Jeg tror nok Bamforth har mer grunnlag for og uttale seg enn Jamil og Palmer. Han har tross alt doktor og professor grad i bryggevitenskap og jobbet hos mange store kvalitetsbryggerier osv.
 
Jeg tror nok Bamforth har mer grunnlag for og uttale seg enn Jamil og Palmer. Han har tross alt doktor og professor grad i bryggevitenskap og jobbet hos mange store kvalitetsbryggerier osv.

Kan legge til kunze og han andre tyskeren og..
 
Sist redigert:
Og hvis du hører på f.eks palmer/jamil og andre så trengs det ikke være kraftig og at det kan være ødeleggende hvis det er for kraftig. Trengs bare å være "nok". Folk blir ikke enige.

Klarer ikke å la være å sitere Palmer;): "If the boil is weak (a simmer), the DMS will not be scrubbed from the wort." (HtB, s.452)
 
Ved 0 M.o.h koker ikke sukkerlake eller vørter om du vil ved 100 grader, men ved 102 celsius

Ja, det er avhengig av hvor du bor også. Her jeg bor koker vann på 98 grader, men kanskje vørter da koker ved 100 grader?
Men jeg tror ikke temperaturen har noe å si for fjerning av DMS, det er vel mengde avdamping som bestemmer dette?
Jo kraftigere kok, jo kraftigere avdamping og bedre fjerning av DMS.

Hvor kraftig det koker (og hvor lenge) vil vel også ha noe å si for karamellisering av vørteren. Det sies ihvertfall av koking av vørter på bål, som de gjorde på gårdene før, vil gi mer karamellisering.
 
Ja, det er avhengig av hvor du bor også. Her jeg bor koker vann på 98 grader, men kanskje vørter da koker ved 100 grader?
Men jeg tror ikke temperaturen har noe å si for fjerning av DMS, det er vel mengde avdamping som bestemmer dette?
Jo kraftigere kok, jo kraftigere avdamping og bedre fjerning av DMS.

Hvor kraftig det koker (og hvor lenge) vil vel også ha noe å si for karamellisering av vørteren. Det sies ihvertfall av koking av vørter på bål, som de gjorde på gårdene før, vil gi mer karamellisering.

Det er todelt. Effektiv konvertering av smm til dms krever høyest mulig koketemperatur, så du vil måtte koke i noe lengre tid for å oppnå samme effekt som heldiggrisene som bor ved havoverflaten. Men fordampingen av DMS, når den er dannet, vil vel ikke påvirkes.
 
Ja, det er avhengig av hvor du bor også. Her jeg bor koker vann på 98 grader, men kanskje vørter da koker ved 100 grader?
Men jeg tror ikke temperaturen har noe å si for fjerning av DMS, det er vel mengde avdamping som bestemmer dette?
Jo kraftigere kok, jo kraftigere avdamping og bedre fjerning av DMS.

Hvor kraftig det koker (og hvor lenge) vil vel også ha noe å si for karamellisering av vørteren. Det sies ihvertfall av koking av vørter på bål, som de gjorde på gårdene før, vil gi mer karamellisering.
Du bor 545 m.o.h så da er koke temp for vann 98C
https://www.thespruceeats.com/boiling-points-of-water-1328760
 
Jeg tror nok Bamforth har mer grunnlag for og uttale seg enn Jamil og Palmer. Han har tross alt doktor og professor grad i bryggevitenskap og jobbet hos mange store kvalitetsbryggerier osv.
Han er forøvrig også en god bekjent av Palmer og Jamil, og kilde til det meste av det de kommer med. :)
 
Tilbake
Topp