Birger Eriksen-dagen

Oj. Det var i overkant mye deilig, mørkt skum. Kan det være at med så høy ABV, så må man være helt sikker på at man har gjæret ordentlig ut og nådd FG, altså at gjæren her jobber sakte med de siste SG-punktene?
 
Sist redigert:
Lurte på den, men den har lagt på 1032 en stund. Kan også ha noe med at jeg doserte basert på den vitenskapelig nøyaktige måleenheten «dæsj».

Ellers gir black malt mørkt skum. Ristet bygg gir hvitt skum, finurlige greier.
 
Da er malt bestilt og første testbrygg på BE går av stabelen fredag...
Skulle nesten hatt en liten fane med testbrygg i delt Excel, det er leeenge til april 2019.
 
Jeg har lagt meg på en smak i uka. Da skal beholdningen rekke til neste brygging ;) Sikkert...

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Jeg hadde mitt «Birger Eriksen moment» først i går (mesking) og kl 05.00 i dag tidlig før jobb (fullføre koking).

21 l. OG 1124. (13-15 %?)

En omgang oksygen før jobb og en etter. (kort arbeidsdag)

10 mL HopShot og 25 gram Crystal humle på hhv 15 og 30 min. Ca 15,5 kg malt, og en effektivitet under 60. Ingen «juks med DME». Vasket WLP 007 fra en gjærstarter (ESB - London Pride) som ble fatet dagen før.

91f9cd920fa9a1723627513a0d2afbd4.jpg


Søker med dette om fornyet tillit.
 
Jeg hadde mitt «Birger Eriksen moment» først i går (mesking) og kl 05.00 i dag tidlig før jobb (fullføre koking).
21 l. OG 1124. (13-15 %?)
Søker med dette om fornyet tillit.
Det er veldig ok for min del. Det blir kanskje litt kort tid for smaksprøve på B.Ø. festivalen?

Aldri for sent å brygge[emoji1417]
Enig.
Må bruke enhver anledning til å prioritere bryggetid når man kan...
Det er artig med den datoen, men... Og den er plotta inn for 2019.
Men nå kjører jo jeg testbrygg selv lang tid i etterkant, så jeg burde kanskje ikke si noe...
 
Jeg har også plottet inn datoen i 2019. Jeg har aldri brygget på en hverdag og arbeidsdag før. Her satser jeg på at meskevannet står klart når jeg kommer hjem fra jobb og at det bare er å dumpe oppi maltet. Med litt effektiv jobbing burde jeg være i seng innen midnatt. :)

I tiden fram til den datoen har jeg tenkt å forsøke meg på en imp. stout, men ikke over 10%. Den får være forbeholdt Birger.
 
Jeg har også plottet inn datoen i 2019. Jeg har aldri brygget på en hverdag og arbeidsdag før. Her satser jeg på at meskevannet står klart når jeg kommer hjem fra jobb og at det bare er å dumpe oppi maltet. Med litt effektiv jobbing burde jeg være i seng innen midnatt. :)

I tiden fram til den datoen har jeg tenkt å forsøke meg på en imp. stout, men ikke over 10%. Den får være forbeholdt Birger.
Ble det ikke enighet om 9,4%?

Regner med at det går akkurat.
Krysser fingrene!
 
Ble det ikke enighet om 9,4%?
Det var ihvertfall et forslag i forbifarten. Vet ikke om det ble formelt vedtatt eller noe slikt.
Uansett var ikke Birger Eriksen en som kompromisset den natten i 1940. Derfor føles det uansett naturlig å brygge så kraftig som mulig.
 
Det var ihvertfall et forslag i forbifarten. Vet ikke om det ble formelt vedtatt eller noe slikt.
Uansett var ikke Birger Eriksen en som kompromisset den natten i 1940. Derfor føles det uansett naturlig å brygge så kraftig som mulig.
Enig i det.
Jeg runder av opp til nærmeste 100 g på maltsengen, så får det bare bli litt trangt i silkaret.
Men det ble det i Drøbaksundet også, den avgjørende natten 9. april 1940:
https://www.moss-avis.no/frigjoring...-eriksen-krigshelt-etter-sin-dod/s/5-67-64295
https://www.minervanett.no/noen-ord-om-en-norsk-helt/
 
Jeg har editert åpningsposten og gjort om fra 10% til 9,4%, og fjernet 100 IBU (selv om jeg selv fortsatt vil legge ølet på ca 100 i fremtiden og).
 
Eller er det mer konsensus om 10%? Jeg spurte for en tid siden om noen var imot 9,4% men da var det ingen som rakte opp hånden.

Jeg må jo innrømme at 10% ser og høres mye fetere ut enn skarve ni komma fire, men symbolikken var artig. Men opprinnelig så var jo også planen for serien 10% +
 
Tilbake
Topp