Prosjekt barrique

Det skjønte jeg ikke.
Hvis det er en avtappingskrane på tønna så kanskje det lønner seg å fylle tønna ved å ta slangen fra gjæringskaret og koble den på avtappingskranen? For å unngå plasking. Eller blir det enklere å bare fylle opp tønna via hullet på toppen.
 
Jeg tror planen er å føre en slange ned fra toppen og ned til bunnen av tønna. Vil vel gi enda mindre plasking enn å bruke kranen på tønna.

Red. Når jeg tenker meg om så tror jeg ikke tønna har krane...
 
Hvis det er en avtappingskrane på tønna så kanskje det lønner seg å fylle tønna ved å ta slangen fra gjæringskaret og koble den på avtappingskranen? For å unngå plasking. Eller blir det enklere å bare fylle opp tønna via hullet på toppen.
What @Amarillo said.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Det lette skummet har nå droppa i alle fatene, men den tjukke gjærgugga ligger igjen på toppen. Tenker å la det felle ut før jeg flytter ølet, men det bør helst skje innen fredag, for jeg drar på ferie på lørdag, og vil gjerne ha det over før den tid.
 
Det lette skummet har nå droppa i alle fatene, men den tjukke gjærgugga ligger igjen på toppen. Tenker å la det felle ut før jeg flytter ølet, men det bør helst skje innen fredag, for jeg drar på ferie på lørdag, og vil gjerne ha det over før den tid.
Hvilken gjær er det?
Dersom det er en typisk topphøster, så er vel det beste å "høste" den og så gi det en dag eller to slik at restene får bunnfelt før du overfører.
Det kan ta lang tid før gjærkaken på en topphøster synker av seg selv.

Kommer an på gjæren
 
Hvilken gjær er det?
Dersom det er en typisk topphøster, så er vel det beste å "høste" den og så gi det en dag eller to slik at restene får bunnfelt før du overfører.
Det kan ta lang tid før gjærkaken på en topphøster synker av seg selv.

Kommer an på gjæren
530. Så en typisk topphøster, ja. Kan selvsagt skumme av, men var litt redd for at det skulle bli en stopp i gjæringa. Disse belgierne er jo ikke akkurat kjent for å være best på sluttspurten.
 
530. Så en typisk topphøster, ja. Kan selvsagt skumme av, men var litt redd for at det skulle bli en stopp i gjæringa. Disse belgierne er jo ikke akkurat kjent for å være best på sluttspurten.
Nå legger du vel opp til en ganske så lang og sakte sluttspurt uansett siden du skal ha det på fatet.
Det vil uansett være en del gjær i ølet når du overfører (som kan ta unna litt oksygen?)
 
Nå legger du vel opp til en ganske så lang og sakte sluttspurt uansett siden du skal ha det på fatet.
Det vil uansett være en del gjær i ølet når du overfører (som kan ta unna litt oksygen?)
Sant. Kanskje lurt å skumme av idag og så flytte det på fredag. Det som ligger øverst nå er vel uansett ikke det som tar den siste jobben? Andre innspill? @Miguel @Finn Berger ?
 
Topphøste er greit så lenge det er aktiv gjæring. Men hvor stort problem den gjærkaka er, veit jeg ikke. Om du får med litt av den, så er det vel likevel mer gjær i suspensjon?
 
Topphøste er greit så lenge det er aktiv gjæring. Men hvor stort problem den gjærkaka er, veit jeg ikke. Om du får med litt av den, så er det vel likevel mer gjær i suspensjon?
Jeg var mer bekymra for å få med for mye gjær over i tønna. Jeg vil ha med nok, men ikke mer. Om jeg trygt kan skumme av gjæra nå gjør jeg det.
 
Alternativet er å snurre på gjæringskarene (vortex) med lokk på slik at du får brutt opp skorpen. Toppgjæren vil da lettere klumpe seg og synke
 
Jeg skumma av, jeg. Eller, blei et lite avbrudd med to fat igjen. Tok også med en vintyv for å smake at det ikke var noe åpenbart feil med noen av fatene. Det var det så langt ikke, men ølet er lysere og lettere enn jeg hadde sett for meg. Mildt på smak. De som har stått lengst har et mildt fruktpreg fra gjæringa, men mindre enn jeg hadde forventa. Interessant utvikling.
 
Og da er tønna full. Fylte den like så greit til randen, men ser at jeg kan komme til å få et problem med gjærlåsen her, for den fylte seg på et par minutter. Nuvel, jeg finner nok en løsning. Uansett er jeg nå fyren med en barrique full av øl i kjelleren. :D Det kjennes bra.
DSC_0122.JPG DSC_0123.JPG
Det blei litt til overs også. Ser ut som estimatet på svinn var litt i overkant pessimistisk.
15321204529293744279818623671961.jpg
 
Tilbake
Topp