Kontrollboks på Braumeister 20L har konket ut. Hva gjør jeg?

pernod

Norbrygg-medlem
Jeg har en første generasjons Speidel fra 2011 (kjøpt brukt her på forumet i 2013) med ca 75 brygg på samvittigheten. Da jeg skulle sette i gang med juleølet i dag sto displayet bare og blinket. Ingen mulighet til å sette temperatur, skru pumpe / varmeelement av og på eller noe.

Maskinen er kjøpt fra Petit, og jeg har kvitteringen, men den er nå godt utenfor garantitid uansett. Jeg bor i Oslo, og lurer på om noen har erfaringer med service på Speidel? Har noen andre hatt lignende erfaringer, og hva måtte til for å fikse ting?

Maskinen har funket fint, og bortsett fra at jeg byttet termoproben for to brygg siden har jeg ikke hatt noe behov for vedlikehold.

Per Christian
 
Du kan jo prøve å legge ut en annonse her på forumet.
Det er kanskje noen som har en boks liggende etter å ha oppgradert til den nye typen hvis du er heldig.
 
Maskinen har funket fint, og bortsett fra at jeg byttet termoproben for to brygg siden har jeg ikke hatt noe behov for vedlikehold.
Jeg ville ha sjekket at alle koblinger til/fra termoproben ikke har kontaktfeil.
Dersom en styreenhet ikke har kontakt med proben vil den ofte ikke virke. (Kan ikke styre uten alle måledata)
 
Jeg ringte Bryggselv Oslo, og tok den med dit for litt diagnostisering før jeg eventuelt måtte kjøpe ny kontrollboks. I god stil så endte maskinen selvfølgelig opp med å funke helt fint der, så nå står den på kjøkkenet med en testrunde med vann. Temperaturen på kontrollboksen er den samme som thermapennen min, så det ser bra ut.

Makan altså, har jeg blitt bogon-kilde etter fylte førr?
 
Det er ett eller annet som ikke stemmer med kontrollboksen. Ved mesketemperatur ender temperaturen på skjermen med å svinge mellom måltemperatur og måltemperatur minus fire grader. Faktisk temperatur er kontrollert med et termometer jeg stoler på til å være måltemperaturen.

Jeg hadde det samme problemet før jeg byttet termostat, men da var det måltemperatur pluss fire grader, som hadde noe større effekt på resultatet ... Førsteforsøket på fjorårets juleøl, som da nok ble mesket på 72 grader, står fortsatt i kjelleren. Tror brettanomycesstammene har kommet seg igjennom mye av restsukkeret nå.

Må nok bytte kontrollboksen. Nedtur.

Per Christian
 
Tilbake
Topp