Tappekran henger/sitter fast

Hei. Jeg har brukt tappetårn med 3 kraner en stund. Om jeg lar krana stå en uke uten bruk, sitter den godt fast. Dette er ikke en Perlick, men virker fortsatt som den er av god kvalitet. Har demontere og vasket. Fortsatt samme problem.

Kan man smøre simmering/pakning med hanefett?
 
Heller aldri opplevd at Perlickene henger fast. Opplevd det samme som trådstarter med den mobile baren, der det er kraner med annen utforming.

Bytt ut kranene med Perlick, så forsvinner problemet!
 
Fikk treg perlick første gangen en kompis skulle tappe seg en øl, og av alle merkelige og uforståelige grunner begynte løsne på skruene på krana istedet for å trekke i håndtaket... Løsnet alt som kunne skrus på så det bare hang og slang og senket den i varmtvann, og problem borte.
 
Jeg har samme problem med tappetårnet på kjøleskap jeg har på hytta. Men ved å presse tommelen mot skruen (som synker inn når kranen åpnes) og derved også holder igjen tårnet, samtidig som jeg trekker i hendelen, kommer ølet etter en tids press.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    126,1 KB · Sett: 324
Vet man at kranen skal stå en stund uten tapping, er det en god praksis å dusje med en sprayflaske med starsann inni tappetuten.
Dette dessinfiserer, og rengjør såpass at det hindrer klistring i de fleste tilfeller.
Jeg gjør det selv med mine perlick, av den enkle grunn at jeg synes det er hygienisk riktig....
Har også gummiholker tredd på når de ikke brukes.
Synes egentlig at renhold av tappeutstyret er en minimal og hyggelig jobb jeg :)
 
Jeg har et høyt glass med oppblandet starsan som jeg dypper tappetuten ned i, så langt som mulig, for desinfisering. Men det hjelper ikke mot henge/sitte fast. Men kanskje hvis jeg spruter opp i tuten med en sprutflaske?
 
Edvin Vik skrev:
Jeg har et høyt glass med oppblandet starsan som jeg dypper tappetuten ned i, så langt som mulig, for desinfisering. Men det hjelper ikke mot henge/sitte fast. Men kanskje hvis jeg spruter opp i tuten med en sprutflaske?

Du vil vel kun få vasket utsiden av tuten på tappekranen på denne måten.
 
Jeg kjører rens på perlickene mine en gang innimellom. Kan sikkert gjøre det oftere. Jeg gikk for en vanlig trykksprøyte på Biltema og skrudde av dysa og skrudde på utkobling til cornyfat. Måtte bruke locktite for å få det til å sitte pga forskjellig gjengedimensjon. Funker bra til å desinifisere slange og kran.
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Hageredskaper/Redskap/Trykksproyte-45578/
 
Henger meg på her. Har samme problemet såklart. Har også laget meg Biltema sprøyter. Har en med rent vann en med Starsan. Klistrer seg litt allikevel hos meg.

Men, passer Perlick kranen på Cobra tappetårnet? Noen som vet?
 
tror vi må godta dette, med så mange dårlige Perlic kraner påstår jeg at de er noe dritt så da hjelper det ikke om de er tilnermet klistrefrie.
 
Jeg forstår ikke kommentaren @Oddvar Demmo? Er Perlick dårlige kraner?
Selv har jeg kun prøvd Intertap og de er jeg godt fornøyd med. Når det er sagt har jeg et gammelt perlick tårn med kran og gammel kjøler jeg vurderer å pusse opp til noe...
 
Jeg forstår ikke kommentaren @Oddvar Demmo? Er Perlick dårlige kraner?
Selv har jeg kun prøvd Intertap og de er jeg godt fornøyd med. Når det er sagt har jeg et gammelt perlick tårn med kran og gammel kjøler jeg vurderer å pusse opp til noe...

Jen mener det er dårlige kraner, når 2 av 6 er defekte har jeg rett til å si det, kjøpte nettopp 2 brukte Perlic av en som har samme erfaring men fikk da med masse deler og pakninger.
Skulle gjerne hatt Intertap jeg og men det koster litt å bytte ut alle 6.

Je g har tappe anlegg 2 steder derfor 6 kraner, sjelden det er øl på alle samtidig da.

Har og kjøpt kinakraner som klistrer som h.... men det er bare å bryte løs og deretter jokke litt med de så kommer de seg, men hvor lenge de varer er det ingen som vet.
 
Tilbake
Topp