1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tappekran henger/sitter fast

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Mats Thu, 25 Des 2013.

1. Mats Thu

Mats Thu
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei. Jeg har brukt tappetårn med 3 kraner en stund. Om jeg lar krana stå en uke uten bruk, sitter den godt fast. Dette er ikke en Perlick, men virker fortsatt som den er av god kvalitet. Har demontere og vasket. Fortsatt samme problem.

Kan man smøre simmering/pakning med hanefett?

2. nordtvedt

nordtvedt
    Expand Collapse
    Registrert bruker

skyll krana med en sprayflaske med vann når du er ferdig med å bruke den. evt kjøp perlic

3. lowland

lowland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har dere ikke samme problemet med Perlic ?

4. Rutof

Rutof
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har perlic som har sittet fast. Når imperial stout har vært på tap.

5. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

Jeg har brukt Perlic (forward seal) i ca. 4 år og jeg har aldri opplevd klisting.

6. Haugis

Haugis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Heller aldri opplevd at Perlickene henger fast. Opplevd det samme som trådstarter med den mobile baren, der det er kraner med annen utforming.

Bytt ut kranene med Perlick, så forsvinner problemet!

7. Runar Stock

Runar Stock
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fikk treg perlick første gangen en kompis skulle tappe seg en øl, og av alle merkelige og uforståelige grunner begynte løsne på skruene på krana istedet for å trekke i håndtaket... Løsnet alt som kunne skrus på så det bare hang og slang og senket den i varmtvann, og problem borte.

8. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er Perlicen lenge nok uten bruk klistrer den og, det er jo to flater med sukker mellom mot hverandre.

9. Rutof

Rutof
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Riktig det

10. Stenumgard

Stenumgard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Moralen er derfor at man ikke skal la det gå for lang tid mellom hver gang man drikker.

11. Edvin Vik

Edvin Vik
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har samme problem med tappetårnet på kjøleskap jeg har på hytta. Men ved å presse tommelen mot skruen (som synker inn når kranen åpnes) og derved også holder igjen tårnet, samtidig som jeg trekker i hendelen, kommer ølet etter en tids press.

Vedlagte filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstørrelse:
      126,1 KB
      Visninger:
      322
  12. magne1972

magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

Vet man at kranen skal stå en stund uten tapping, er det en god praksis å dusje med en sprayflaske med starsann inni tappetuten.
    Dette dessinfiserer, og rengjør såpass at det hindrer klistring i de fleste tilfeller.
    Jeg gjør det selv med mine perlick, av den enkle grunn at jeg synes det er hygienisk riktig....
    Har også gummiholker tredd på når de ikke brukes.
    Synes egentlig at renhold av tappeutstyret er en minimal og hyggelig jobb jeg :)

13. Edvin Vik

Edvin Vik
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har et høyt glass med oppblandet starsan som jeg dypper tappetuten ned i, så langt som mulig, for desinfisering. Men det hjelper ikke mot henge/sitte fast. Men kanskje hvis jeg spruter opp i tuten med en sprutflaske?

14. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

Du vil vel kun få vasket utsiden av tuten på tappekranen på denne måten.

15. Haugis

Haugis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg kjører rens på perlickene mine en gang innimellom. Kan sikkert gjøre det oftere. Jeg gikk for en vanlig trykksprøyte på Biltema og skrudde av dysa og skrudde på utkobling til cornyfat. Måtte bruke locktite for å få det til å sitte pga forskjellig gjengedimensjon. Funker bra til å desinifisere slange og kran.
    http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Hageredskaper/Redskap/Trykksproyte-45578/

16. Kristofferp

Kristofferp
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Henger meg på her. Har samme problemet såklart. Har også laget meg Biltema sprøyter. Har en med rent vann en med Starsan. Klistrer seg litt allikevel hos meg.

Men, passer Perlick kranen på Cobra tappetårnet? Noen som vet?

17. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

tror vi må godta dette, med så mange dårlige Perlic kraner påstår jeg at de er noe dritt så da hjelper det ikke om de er tilnermet klistrefrie.

18. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg forstår ikke kommentaren @Oddvar Demmo? Er Perlick dårlige kraner?
    Selv har jeg kun prøvd Intertap og de er jeg godt fornøyd med. Når det er sagt har jeg et gammelt perlick tårn med kran og gammel kjøler jeg vurderer å pusse opp til noe...

19. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det pleier å være en annen standard for festing av kraner på cobratårn. Alle forward sealing kraner er på amerikansk standard gjennomføring.

20. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jen mener det er dårlige kraner, når 2 av 6 er defekte har jeg rett til å si det, kjøpte nettopp 2 brukte Perlic av en som har samme erfaring men fikk da med masse deler og pakninger.
    Skulle gjerne hatt Intertap jeg og men det koster litt å bytte ut alle 6.

Je g har tappe anlegg 2 steder derfor 6 kraner, sjelden det er øl på alle samtidig da.

Har og kjøpt kinakraner som klistrer som h.... men det er bare å bryte løs og deretter jokke litt med de så kommer de seg, men hvor lenge de varer er det ingen som vet.

Ekornskurken liker dette.

Del denne siden