Klarningsmiddel i Weissbier, yay or nay?

Står i oppskriften at klarningsmiddel tilsettes siste 15-min av koketiden. Men spørsmålet er om weissbiren skal være så klar? De weissene jeg kjenner til skal jo være litt tåkete og bunnslammet skal følge med i glasset, der av flaske formen. Ølet heter Lazy Days Weiss. Har dog kjøpt en ganske klar weiss på systemet en gang i tiden, men foretrekker den tradisjonelle tåkete typen.
 
Edit. Så i oppskriften til BS at dette skal være en hefe. Så ney er fortsatt svaret. Utrolig generisk/puny at de har wb06 som gjæralternativ da denne gjæren har absolutt ingenting med en bavarisk hefe å gjøre.
 
Takk for skjapt svar. Gjæret som fulgte med er Mangrove Jack's Bavarian wheat yeast -M20-
Hvis du ikke har brygget enda og forventer weissbier ala bavarisk type så bytt gjæren. Det der er den verste gjæren jeg vet om. Da ville jeg heller tatt 06 og laget en wit ut av det. Bayersk hefeweizen eller i det hele tatt spes godt blir det aldri med m20, desverre.
 
Sist redigert:
Hvis du ikke har brygget enda og forventer weissbier ala bavarisk type så bytt gjæren. Det der er den verste gjæren jeg vet om. Da ville jeg heller tatt 06 og laget en wit ut av det.

Står på BS siden at det kan gjæres helt opp mot 30c.
"Anbefalt temperatur er 18-24 °C, men kan gjæres opp til 30 °C om man ønsker en overdreven esterproduksjon."
Er ikke så glad i weiss som er for søtaktig i smaken, så jeg bør vel kanskje gjere nederst på skalaen 19-20c ?
Men hva er det som er dårlig med denne gjæren? Smaken? Mulig jeg bytter den, men leste for noen dager siden på utenlandske forum at dette var toppers gjær. Ble usikker jeg nå altzå :rolleyes:
 
Står på BS siden at det kan gjæres helt opp mot 30c.
"Anbefalt temperatur er 18-24 °C, men kan gjæres opp til 30 °C om man ønsker en overdreven esterproduksjon."
Er ikke så glad i weiss som er for søtaktig i smaken, så jeg bør vel kanskje gjere nederst på skalaen 19-20c ?
Men hva er det som er dårlig med denne gjæren? Smaken? Mulig jeg bytter den, men leste for noen dager siden på utenlandske forum at dette var toppers gjær. Ble usikker jeg nå altzå :rolleyes:

Jeg editerte litt, til det verre desverre. Selv synes jeg den gjæren der er skikkelig søppel mtp å replikere en bayersk hefeweizen. Det er en supermasseprodusert gjær som er rebranded. Se for deg at du handler billig kjeks på LIDL.

Uansett. Har smakt den på opptil 24c og det ga svært lite, så kanskje prøv enda høyere?
 
Hva ville vært en god gjær å bruke om jeg skulle byttet? Lurte litt på om jeg skulle prøve å høste gjær av en Franziskaner fra vinmonopolet. :rolleyes:
 
Hva ville vært en god gjær å bruke om jeg skulle byttet? Lurte litt på om jeg skulle prøve å høste gjær av en Franziskaner fra vinmonopolet. :rolleyes:

Det er mulig at de bruker en annen gjær til karboneringen - en lagergjær i så fall.

Den klassiske gjæren er vel WLP300/Wyeast 3068, som begge opprinnelig er fra Weihenstephan 68. Det er den gjæren de fleste weissbierbryggeriene bruker.
 
Det er mulig at de bruker en annen gjær til karboneringen - en lagergjær i så fall.

Den klassiske gjæren er vel WLP300/Wyeast 3068, som begge opprinnelig er fra Weihenstephan 68. Det er den gjæren de fleste weissbierbryggeriene bruker.

Supert! Da skal jeg forsøke å få tak i den i dag. :)
 
Er du ikke så glad i den klassiske hefe weissen, kan du prøve wlp 351 bavarian weiss. Lite banan og nellik. Ganske straight i smaken.
 
Det er viktig å huske at hefeweizen er et ekstremt prosessdrevet øl. Ja, det er viktig med en god og riktig gjær, men minst like viktig er:
  • Gjærmengde (ikke for lite, ikke for mye, men akkurat passe)
  • Gjærvitalitet
  • Mengde oksygen i vørteren
  • Temperatur i hele gjæringsforløpet
Dette er mye vanskeligere for å en hjemmebrygger å få riktig enn råvarevalg og oppskrift.
 
Det er vel ganske heftig underpitching også? Rundt 0.3 iflg kalkulator.. men kan kanskje fungere i en slik øl?
 
Det er vel ganske heftig underpitching også? Rundt 0.3 iflg kalkulator.. men kan kanskje fungere i en slik øl?

Som nevnt over, så er mengden gjær avgjørende for å få til en god hveteøl. Ikke stol på kalkulatorer som er beregnet på å gi nøytral gjæring i mindre gjærdrevne øl for hveteøl.
 
Som nevnt over, så er mengden gjær avgjørende for å få til en god hveteøl. Ikke stol på kalkulatorer som er beregnet på å gi nøytral gjæring i mindre gjærdrevne øl for hveteøl.

Men ein kan vel stole nokonlunde på pitchrate i desse kalkulatorane? Det er vel greit å vite, og notere seg ned. Så kan ein justere den basert på erfaring. Men ja, det er vel kanskje feil å sei at det er underpitching i eit kveiteøl, når det kanskje er "riktig" mengde.
 
Men ein kan vel stole nokonlunde på pitchrate i desse kalkulatorane?

Jeg heller mot "nei". Det er jo forskjellige kalkulatorer, men se for eksempel denne artikkelen:
http://braukaiser.com/blog/blog/2012/10/08/yeast-growth-experiments-some-early-results/

Han måler, sånn omtrent, fra dobbelt så mye vekst som Mr. Malty til halvparten så mye. Det sier en del som hvor usikre disse kalkulatorene er.

Ja, de gir en indikasjon om gjærmengde. Nei, de gir deg ikke nøyaktige nok tall til å si noe om faktisk pitchrate der 30-50% endring i antall gjærceller er viktig for smaken.
 
Jeg heller mot "nei". Det er jo forskjellige kalkulatorer, men se for eksempel denne artikkelen:
http://braukaiser.com/blog/blog/2012/10/08/yeast-growth-experiments-some-early-results/

Han måler, sånn omtrent, fra dobbelt så mye vekst som Mr. Malty til halvparten så mye. Det sier en del som hvor usikre disse kalkulatorene er.

Ja, de gir en indikasjon om gjærmengde. Nei, de gir deg ikke nøyaktige nok tall til å si noe om faktisk pitchrate der 30-50% endring i antall gjærceller er viktig for smaken.
Så hvordan løser da dette @gustavf ? Hvordan beregner du pitchrate?
 
Tilbake
Topp