Brygging med kveik - erfaringer?

Framgården gir vel ikke noe utpreget appelsinsmak heller. Men er etter min mening, og alle andre tar alltid feil, mye bedre enn de som har det preget.
 
Jeg fant helt tilfeldig ut at Gjernes ikke tåler et år på fat. Jeg serverte en kveik-porter på Oslomesterskapet på fredag, og da var den blitt sur. Metallisk-aktig, ikke særlig god.
 
Jeg fant helt tilfeldig ut at Gjernes ikke tåler et år på fat. Jeg serverte en kveik-porter på Oslomesterskapet på fredag, og da var den blitt sur. Metallisk-aktig, ikke særlig god.
Det kan jo være andre årsaker enn gjæren, da. Jeg har flasker som er eldre enn det som klarer lagring opp mot 1.5-2 år helt fint. Det er da snakk om ganske alkoholsterkt (over 7%), mørkt øl.
 
Årets juleøl som ble brygget i april er forresten blitt veldig godt nå. Gjenbrukt Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik. Det spørs om det overlever jula, men jeg skal forsøke å spare noen få flasker, så får vi se hvor lenge de holder seg.

20181029_203449-GodJulenatt.jpg
 
Lurer veldig på å lage en Imperial stout med OG over 1.110-1.120, korleis takler kveik det? Brukes o2 på samme måte som ellers?
0 erfaringer med kveik så langt..
Det er skarekveik som skal bli brukt i tilfelle. @Steinar Huneide , har ikkje du prøvd litt med denne?
 
Lurer veldig på å lage en Imperial stout med OG over 1.110-1.120, korleis takler kveik det? Brukes o2 på samme måte som ellers?

Jeg brygget en imperial stout for ca. et år siden. Dobbeltmesk, 65°C. Den gikk fra 1.110 til 1.030 med Gjernes-kveik. Meget fornøyd med resultatet :)
 
Nå skal jeg gi kveiken en sjanse igjen.
Grunnen til at jeg gjør det akkurat nå er melding om et uventet familiebesøk om en ukes tid og beholdningen vil ikke klare påkjenningen :)

Har brygget en gang før; da min gamle standard APA der US-05 ble byttet ut med Ebbegarden.
Var ikke helt fornøyd med den ølen men tilbakemeldinger herfra tyder på at Ebbegarden og litt for mye humle ikke var noen super kombinasjon.

Så nå skal Gjernes til pers. Har den i hus og skal prøve å få liv i den i kveld.

Så nå er planen og håpet å lage en enkel øl som er drikkeklar på en uke.

Tenkte en veldig enkel øl basert på råvarer jeg har i hus:
OG ca 1.050
IBU ca 30

50% Pils
45% Pale
5% CaraHell (eventuellt noe Caramünchener)

100g Cascade fordelt over de siste 15 minuttene + evt en dæsj CTZ for bitterhumle.

Meske 65 grader i 90 minutter

Starte gjæringen på 25 grader, pakke inn dunken i et pledd og sette i et varmt rom.
Gjærer i bryggerifat så skal prøve å treffe få tettet lokket når den er rundt 1.015-16 for naturlig karbonering.
La dunken stå varmt til dag 6
Kaldkræsje utendørs over natten til dag 7
Nyte.

Kan dette bli bra?
 
Nå skal jeg gi kveiken en sjanse igjen.
Grunnen til at jeg gjør det akkurat nå er melding om et uventet familiebesøk om en ukes tid og beholdningen vil ikke klare påkjenningen :)

Har brygget en gang før; da min gamle standard APA der US-05 ble byttet ut med Ebbegarden.
Var ikke helt fornøyd med den ølen men tilbakemeldinger herfra tyder på at Ebbegarden og litt for mye humle ikke var noen super kombinasjon.

Så nå skal Gjernes til pers. Har den i hus og skal prøve å få liv i den i kveld.

Så nå er planen og håpet å lage en enkel øl som er drikkeklar på en uke.

Tenkte en veldig enkel øl basert på råvarer jeg har i hus:
OG ca 1.050
IBU ca 30

50% Pils
45% Pale
5% CaraHell (eventuellt noe Caramünchener)

100g Cascade fordelt over de siste 15 minuttene + evt en dæsj CTZ for bitterhumle.

Meske 65 grader i 90 minutter

Starte gjæringen på 25 grader, pakke inn dunken i et pledd og sette i et varmt rom.
Gjærer i bryggerifat så skal prøve å treffe få tettet lokket når den er rundt 1.015-16 for naturlig karbonering.
La dunken stå varmt til dag 6
Kaldkræsje utendørs over natten til dag 7
Nyte.

Kan dette bli bra?
Hvorfor starte på 25°C? Gjernes kjøres på 39-40, og DA blir den ferdig på fire dager.
 
Hvorfor starte på 25°C? Gjernes kjøres på 39-40, og DA blir den ferdig på fire dager.

Takk for innspill. Høyere gjæringstemperatur. Har ikke temperaturkontroll så høyt så den må stå i en liten bod med en varmtvannsbereder som holder ca 25 grader. Hvis jeg starter på f.eks 35 og pakker den inn i et pledd stiger den kanskje til 40. Ville du ha startet enda høyere?
 
Tilbake
Topp