Brygging med kveik - erfaringer?

Brygga ein APA med Gjernes kveik i går kveld. Lagde ein ørliten starter med to boksar vørterøl då røyret (3-4 ml) hadde lege i kjøleskapet i ca 5 veker. Fekk litt bange anelsar då det fortsatt lukta vørterøl av starteren etter to døgn. Litt søtt smakte den og men det skumma veldig kraftig når den snurra på magnetrøraren og eg tok sjansen. Pitcha på 38 grader og droppa oksygen, kun litt risting av gjæringskaret. Brukte gjærnæring. I dag etter 20 timar er det null aktivitet. Gravity er stuck på 1,057. Temperaturen er på ca 34 grader, klarar ikkje å få den høgare med varmebeltet på grunn av kulden. Så no er spørsmålet om eg bør vere tolmodig eller om eg bør kjøle ned til 18-19 grader og ha oppi tørrgjær. Har S04 tilgjengeleg. Det er snakk om ein batch på 25 l.
 
Trur den var hausta i slutten av november. Det var ein kompis som bestilte på Kveik- kjøp/salg gruppa på Facebook.
 
Brygga ein APA med Gjernes kveik i går kveld. Lagde ein ørliten starter med to boksar vørterøl då røyret (3-4 ml) hadde lege i kjøleskapet i ca 5 veker. Fekk litt bange anelsar då det fortsatt lukta vørterøl av starteren etter to døgn. Litt søtt smakte den og men det skumma veldig kraftig når den snurra på magnetrøraren og eg tok sjansen. Pitcha på 38 grader og droppa oksygen, kun litt risting av gjæringskaret. Brukte gjærnæring. I dag etter 20 timar er det null aktivitet. Gravity er stuck på 1,057. Temperaturen er på ca 34 grader, klarar ikkje å få den høgare med varmebeltet på grunn av kulden. Så no er spørsmålet om eg bør vere tolmodig eller om eg bør kjøle ned til 18-19 grader og ha oppi tørrgjær. Har S04 tilgjengeleg. Det er snakk om ein batch på 25 l.
I kveik sammenheng er starter på to bokser vørterøl, altså 660ml gigantisk....
Tipper den er noe treg om du ikke hadde ekstra gjærnæring i.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Lurer på om det er poeng i å sette starter på kveik? Hva pleier folk å gjøre?
Har ikke erfaring med kveik, men planlegger et brygg. Bør det settes en starter på pakken fra f.eks. whitelabs og kun bruke en liten del av resultatet/spare resten?
 
Whitelabs sine pakker holder jo fryktelig mange celler i forhold til normal pitchrate på kveik. Har ikke brukt kommersielle kveiker. Til et vanlig brygg på 25 liter OG 1.060 trenger du 5-6ml fersk gjær eller 1-2 gram tørket.
 
Whitelabs sine pakker holder jo fryktelig mange celler i forhold til normal pitchrate på kveik. Har ikke brukt kommersielle kveiker. Til et vanlig brygg på 25 liter OG 1.060 trenger du 5-6ml fersk gjær eller 1-2 gram tørket.
Finnes det en regel på hvor mange ml/gram man trenger i forhold til OG eller tas det på gefylen?
 
Lurer på om det er poeng i å sette starter på kveik? Hva pleier folk å gjøre?
Har ikke erfaring med kveik, men planlegger et brygg. Bør det settes en starter på pakken fra f.eks. whitelabs og kun bruke en liten del av resultatet/spare resten?
Jeg fryser gjær, og setter alltid en liten starter for å se om det er liv etter at det er tint opp.

Første gang jeg gjæret med Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik, så gjorde jeg som du beskriver. Satte en litt stor starter på halve røret, frøs ned resten av originalrøret og et par rør fra starteren. Etter det har jeg bunnhøstet og har godt lager av denne i dypfryseren.
 
Sist redigert:
Se over, jeg skrev litt mer utfyllende i det første svaret. :)
Så da har du et stadig voksende kveiklager siden du lager starter hver gang ? :)
Er det slik med kveik også, at man bør være forsiktig med å gjenbruke gjær på alkoholsterke øl og evt øl med mye humle?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Så da har du et stadig voksende kveiklager siden du lager starter hver gang ? :)
Er det slik med kveik også, at man bør være forsiktig med å gjenbruke gjær på alkoholsterke øl og evt øl med mye humle?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Lageret vokste en stund, men nå setter jeg kun en 0,33l starter og fryser ikke ned mer med mindre det begynner å bli mindre i fryseren.

Jeg bunnhøster helst gjæren fra lyse, ikke for alkoholsterke øl uten tørrhumling, ja.
Men jeg bruker denne gjæren på alle typer øl, og det virker som den tåler ganske høy ABV. Ingen problemer med karbonering på øl opp mot 8%, ihvertfall.
 
Virker praktisk og enkelt. Oppbevarer du i kjøleskap eller er ikke dette nødvendig?
Dagen etter pitch tar jeg av lokket og øser opp med en sil eller fiskeøse, er det mye hvitt skum så går det i vasken. Er det fast og fin gjær så blir det satt i en bolle, hvor jeg da slår oppi litt lunkent springvann og setter kaldt med plast over. Dagen etter slår jeg av vannet, og stryker gjæra utover bakepapir og tørker. Knekker opp når det sprekker opp, og tørker et døgn til, før det går på glass og i frysen. 1 teskje er nok til 25 liter. Kan fint oppbevares i romtemp også, men holder seg litt bedre i frysen.
 
Tilbake
Topp