1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Brygging med kveik - erfaringer?

En tråd i 'Brygging' startet av Per Øyvind Arnesen, 26 Nov 2017.

1. trulsnilsen

trulsnilsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

48t etter pitch, eller etter start på gjæring?
    Har erfart at Gjernes'en starter opp ca etter 6-9t. Så også denne gangen. Vil ikke blåse ut all aromaen heller. Gjærer jevnt på 40 gr

2. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

48 etter pitch. Lida pleier å roe seg ned etter ca 36 timer.

trulsnilsen liker dette.
  3. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gjernes skal bunnhøstes.

trulsnilsen liker dette.
  4. trulsnilsen

trulsnilsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jepp. Prøvde å topphøste forrige gang, og fikk bare humle :rolleyes:

5. ullrotta

ullrotta
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har lurt på dette med høsting; noen av kveiktypene har også bakterier, og så lurer jeg på om de tar skade av humlen?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

john petter liker dette.
  6. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hadde planlagt et brygg med hornindalkveik. Satte en 2 liter starter i begynnelsen av mai. Den var litt treg å komme igang, etter at de hadde ligget i bilen en stund. Antagelig fått litt frost. Den kom seg etter etthvert. Sto på magnetrøreren vel to dager. Så ble den satt i kjøleskap. Ble ikke til at jeg fikk brygget før i dag. Så den har vel stått 5-6 uker. Når jeg tok ut starteren så luktet det kraftig eddik av denne. Så jeg turte ikke å bruke denne. Det er vel neppe normalt at skal lukte eddik? Da ble det tørrgjær istedet.

7. Svein Arild

Svein Arild
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det der har jeg lest om at flere har opplevd i starteren, men de oppgir at det er ingen eddik fra brygget. Kan bare være alt oksygenet i starteren som gjør at man får produsert eddik. Men er jo helt enig med deg at jeg hadde vært sjeptisk:)

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

TorfinnS liker dette.
  8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Finn frem et lite syltetøyglass eller noe og ha noe vørter oppi og pitch litt gjær, ikke oksygener, se hvis du finner en forskjell på eddiken. Det sure du opplever kan være for mye oksygen på starter. Smaker/lukter en u-oksygenert sample-vørter eddik så er det noe muffins i posen.

TorfinnS liker dette.
  9. ketiljo

ketiljo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen som har noen tanker rundt holdbarheten på øl med kveik? I bloggen til Lars Garhol, så skriver han at øl med Gjernes gir usmaker etter litt tid. Skal i gang straks med en amber eller bitter med denne men jeg kunne tenkt meg en imperial stout som kan stå en stund.

10. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har en stout fra april som fortsatt er fantastisk god.

11. ketiljo

ketiljo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvilken gjær brukte du?

12. mvold

mvold
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Som jeg tror jeg nevnte lenger opp i tråden her: Jeg brygga en imperial stout med Gjernes i januar i fjor. Har fremdeles noen liter igjen på fatet, og synes fremdeles den er nydelig

Jo-Helge liker dette.
  13. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skare.

14. ketiljo

ketiljo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Topp, takk for svar! Da blir det en red ale i første omgang, mest for å kunne høste gjær. Tenkte kanskje at sitrustonene fra Gjernes kunne passe fint til en stout.

15. mvold

mvold
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg var også spent på hvordan det ville fungere i en imperial stout, men det er så mye annet som dominerer smaksbildet i et slikt øl at det er vanskelig å kjenne gjærens preg.

Det skal riktignok sies at stouten modnet mye raskere enn jeg trodde. Den var skummelt drikkbar etter kort tid - derfor har jeg vært ekstra gjerrig med den, for å se hvordan utviklingen over tid ble

16. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tror gjerne de gjør det. Jeg synes Gjernes fungerer godt i det meste av øl, kanskje med unntak av de lyse, rene, der man ikke ønsker smaksbidrag fra gjæren.

Jeg har brukt Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik ganske lenge nå, og synes ikke holdbarheten er dårligere enn for tilsvarende øl med annen gjær.

17. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hentet en stout som var brygget i desember 18. Altså er den cirka 8 måneder gammel. På flaske. Fullstendig upåklagelig. Hadde jeg kjøpt denne fra polhylla hadde jeg vært henrykt. Gjæret med Skarekveik.

mvold og Kalvatn liker dette.
  18. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Smakte også akkurat på min med skare, brygga tidlig januar. Det går i alle fall ikkje nedover! Gler meg til jul :)

19. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Her går det nedover! På høgkant! :D

Kalvatn liker dette.
  20. joikakaka

joikakaka
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Skal brygge en pistasje stout i kveld, den blir nok med gjernes.

Har en fin kveikmiks som jeg bruker fast på mine whiteipas, det er en miks mellom gjernes,framgarden og espe kveik. Syns den funker fint

bjartenataas liker dette.

Del denne siden