Brygging med kveik - erfaringer?

Jeg har lurt på dette med høsting; noen av kveiktypene har også bakterier, og så lurer jeg på om de tar skade av humlen?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Hadde planlagt et brygg med hornindalkveik. Satte en 2 liter starter i begynnelsen av mai. Den var litt treg å komme igang, etter at de hadde ligget i bilen en stund. Antagelig fått litt frost. Den kom seg etter etthvert. Sto på magnetrøreren vel to dager. Så ble den satt i kjøleskap. Ble ikke til at jeg fikk brygget før i dag. Så den har vel stått 5-6 uker. Når jeg tok ut starteren så luktet det kraftig eddik av denne. Så jeg turte ikke å bruke denne. Det er vel neppe normalt at skal lukte eddik? Da ble det tørrgjær istedet.
 
Det der har jeg lest om at flere har opplevd i starteren, men de oppgir at det er ingen eddik fra brygget. Kan bare være alt oksygenet i starteren som gjør at man får produsert eddik. Men er jo helt enig med deg at jeg hadde vært sjeptisk:)

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Finn frem et lite syltetøyglass eller noe og ha noe vørter oppi og pitch litt gjær, ikke oksygener, se hvis du finner en forskjell på eddiken. Det sure du opplever kan være for mye oksygen på starter. Smaker/lukter en u-oksygenert sample-vørter eddik så er det noe muffins i posen.
 
Noen som har noen tanker rundt holdbarheten på øl med kveik? I bloggen til Lars Garhol, så skriver han at øl med Gjernes gir usmaker etter litt tid. Skal i gang straks med en amber eller bitter med denne men jeg kunne tenkt meg en imperial stout som kan stå en stund.
 
men jeg kunne tenkt meg en imperial stout som kan stå en stund.

Som jeg tror jeg nevnte lenger opp i tråden her: Jeg brygga en imperial stout med Gjernes i januar i fjor. Har fremdeles noen liter igjen på fatet, og synes fremdeles den er nydelig
 
Som jeg tror jeg nevnte lenger opp i tråden her: Jeg brygga en imperial stout med Gjernes i januar i fjor. Har fremdeles noen liter igjen på fatet, og synes fremdeles den er nydelig

Topp, takk for svar! Da blir det en red ale i første omgang, mest for å kunne høste gjær. Tenkte kanskje at sitrustonene fra Gjernes kunne passe fint til en stout.
 
Topp, takk for svar! Da blir det en red ale i første omgang, mest for å kunne høste gjær. Tenkte kanskje at sitrustonene fra Gjernes kunne passe fint til en stout.


Jeg var også spent på hvordan det ville fungere i en imperial stout, men det er så mye annet som dominerer smaksbildet i et slikt øl at det er vanskelig å kjenne gjærens preg.

Det skal riktignok sies at stouten modnet mye raskere enn jeg trodde. Den var skummelt drikkbar etter kort tid - derfor har jeg vært ekstra gjerrig med den, for å se hvordan utviklingen over tid ble
 
Topp, takk for svar! Da blir det en red ale i første omgang, mest for å kunne høste gjær. Tenkte kanskje at sitrustonene fra Gjernes kunne passe fint til en stout.
Jeg tror gjerne de gjør det. Jeg synes Gjernes fungerer godt i det meste av øl, kanskje med unntak av de lyse, rene, der man ikke ønsker smaksbidrag fra gjæren.

Jeg har brukt Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik ganske lenge nå, og synes ikke holdbarheten er dårligere enn for tilsvarende øl med annen gjær.
 
Hentet en stout som var brygget i desember 18. Altså er den cirka 8 måneder gammel. På flaske. Fullstendig upåklagelig. Hadde jeg kjøpt denne fra polhylla hadde jeg vært henrykt. Gjæret med Skarekveik.
 
Hentet en stout som var brygget i desember 18. Altså er den cirka 8 måneder gammel. På flaske. Fullstendig upåklagelig. Hadde jeg kjøpt denne fra polhylla hadde jeg vært henrykt. Gjæret med Skarekveik.
Smakte også akkurat på min med skare, brygga tidlig januar. Det går i alle fall ikkje nedover! Gler meg til jul :)
 
Skal brygge en pistasje stout i kveld, den blir nok med gjernes.

Har en fin kveikmiks som jeg bruker fast på mine whiteipas, det er en miks mellom gjernes,framgarden og espe kveik. Syns den funker fint
 
Tilbake
Topp